Verbum Vitae, 2012, T. 22
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/24954
Przeglądaj
Przeglądaj Verbum Vitae, 2012, T. 22 wg Temat "biblistyka"
Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Modlitwa dnia pokuty (Ne 9)Wróbel, Mirosław S. (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2012)The present article deals with the literary and theological analysis of Neh 9. This passage reveals striking connection between penance and prayer of post-exilic community. The liturgy of the day of penance puts special emphasis for the religious and national identity of Judaism after Babylonian exile. The people are looking forward remembering all main events from the history of salvation. The author of the present article shows the originality and maturity of many theological ideas of post-exilic community which form the fundaments for Judaism of the Second Temple.Pozycja Motyw zwycięskiej modlitwy w narracji Joz 10,1-27Jasinski, Mirosław (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2012)Taking the subject of "victorious prayer", author shows in detail the literary structure of the pericope Josh 10:1-27, and draws attention that the central point of the story is verse 14a: "There was no day like that before it or after it, when the Lord listened to the voice of a man". These words, according to the author, are important hagiograph's indication for the proper reading of the entire pericope's message. After analyzing the main literary issue of the story, the article presents hallmarks and fruits of the "victorious prayer" of Joshua. As motivated by trust, backed by commitment and consistent with God's plan, resulted in a deepening Joshua's ties with the Lord, strengthen authority both of them and complete victory over a coalition of Canaanite kings. Author suggests that ''the day of Joshua" described in Josh 10:1-27, later became for the biblical authors, a kind of model using to description of the "day of the Lord". Recognizing the pericope as "praeparatio evangelica remota", author encourages to typological interpretation of the Book of Joshua.Pozycja Prayers of Old People: Zechariah, Simeon and AnnaMielcarek, Krzysztof (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2012)Artykuł zawiera analizę trzech postaci z Łukaszowej narracji o dzieciństwie Jezusa: Zachariasza (Łk 1,5-23.57-79), Symeona (Łk 2,25-35) i Anny (Łk 2,36-38). Osoby te łączy podeszły wiek oraz modlitwa, którą zanoszą do Boga. Mimo że poświęcony tym postaciom materiał nie jest do końca porównywalny, jest możliwe uchwycenie pewnych cech ich modlitwy: perspektywa historyczna, eschatologia i uniwersalizm. Wszystkie te postaci nie tylko modlą się do Boga, ale również dają o Nim świadectwo.Pozycja The Prayer of Jesus on the CrossZawadzki, Ryszard (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2012)Narracje o męce Jezusa u synoptyków przedstawiają Jezusa na krzyżu nie tylko jako Messias patiens, ale również jako Messias orans. Artykuł stanowi próbę ukazania synoptycznego portretu Ukrzyżowanego jako Oranta. Pierwsza część artykułu koncentruje się na niewerbalnym wymiarze modlitwy Jezusa na krzyżu, to znaczy na postawie Jego ciała wymuszonej przez narzędzie egzekucji oraz na Jego głośnym, nieartykułowanym okrzyku agonii. W drugiej części artykułu przedmiotem analizy są te trzy spośród "siedmiu ostatnich słów Jezusa" (zbiór siedmiu krótkich zdań przypisywanych ukrzyżowanemu Jezusowi, potwierdzonych od XVI wieku w tradycji chrześcijańskiej), które posiadają formę modlitwy: Łk 23,34a; Mt 27,46 l Mk 15,34 i Łk 23,46.