Teologia w Polsce, 2011, Tom 5, nr 2
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/33675
Przeglądaj
Przeglądaj Teologia w Polsce, 2011, Tom 5, nr 2 wg Temat "antropologia"
Teraz wyświetlane 1 - 5 z 5
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Człowiek w myśli św. AugustynaSienkiewicz, Edward (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2011)Pozycja Ks. Edward Sienkiewicz, Czy potrzebna jest polska teologia polityczna?, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2011, ss. 366.Jagodziński, Marek (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2011)Pozycja Ks. Ignacy Bokwa, Teologia w warunkach nowoczesności i ponowoczesności, Wydawnictwo Diecezjalne w Sandomierzu, Sandomierz 2010, ss. 544.Góźdź, Krzysztof (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2011)Pozycja „Nowy” człowiek Bonhoeffera i nadczłowiek Nietzschego – próba porównania elementów dwóch antropologiiPiekarska, Magdalena (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2011)The subject of the paper is Dietrich Bonhoeffer’s philosophy of a man, in particular, its connections with Friedrich Nietzsche’s antropology. The author sows Bonhoeffer’s philosophy based on the truth from the Bible and Nietzsche’s philosophy based on rejection of the God. The author compares he most important points of Bonhoeffer’s and Nietzsche’s antropology to show resemblances and differences. Philosophy of overman which was put into practise in Bonhoeffer’s life ruined a dignity of a man. „New” man was overman’s resist.Pozycja Personalistyczne podstawy humanizmu chrześcijańskiego. Zarys problematykiParzych-Blakiewicz, Katarzyna (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2011)The article describes the quest of answer to the question for the complementarity of the personalism and Christian humanism. It consists of parts: Sources and anthropological aspects about the Christian humanism; Person and subject as the exploratory category, Christian Humanism in the personalistic system. The Christian humanism was defined as the cognitive and practical attitude based on foundations personalistic, and taking into consideration historico-salvific conditions. This permitted the statement that a purport of the Christian humanism was the promotion of Christian values with the regard of the context cultural-historic.