Roczniki Teologiczne, 2005, T. 52, z. 1
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/11269
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologiczne, 2005, T. 52, z. 1 wg Temat "biblistyka"
Teraz wyświetlane 1 - 10 z 10
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Błogosławieństwo prześladowanych (Mt 5,10)Wróbel, Mirosław S. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)In the present article the author tries to explain the blessing of persecuted by exegetical analysis of Mt 5:10 in the context of the First Gospel and by comparing a different forms of persecution with parallel text in Lk 6:22. He searches the answers on the questions: How to understand the blessing of persecuted? What is the Sitz im Leben of Matthean community? How to explain the persecution for righteousness’ sake? What does it means that persecuted persons are the owners of the kingdom of heaven? The often use of the term διώκειν in the Gospel of St. Matthew (6 times) shows us the importance of the fact of persecution in the Matthean Community. The analysis of Mt 5, 10 and its context enables better understanding the Gospel of Matthew in the key of persecuted Christian community.Pozycja Kronika Instytutu Nauk Biblijnych KUL za rok akademicki 2003/2004Pikor, Wojciech (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Ks. prof. dr hab. Józef Homerski, 20 VIII 1922 ‒ 3 VIII 2004. Wspomnienie pośmiertneRubinkiewicz, Ryszard (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Moyer V. Hubbard, New Creation in Paul’s Letters and Thought (SNTSMS 119), Cambridge: University Press 2002, ss. 293 (z indeksami).Rakocy, Waldemar (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Profesor Marie-Émile Boismard ‒ biblista z wielką pasjąWróbel, Mirosław S. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Roman Bartnicki, Ewangelie synoptyczne. Geneza i interpretacja, Warszawa 2003, wyd. 3, ss. 530.Rakocy, Waldemar (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Steven M. Bryan, Jesus and Israel’s Traditions of Judgement and Restoration (SNTSMS 117), Cambridge: University Press 2002, ss. 278 (z indeksami).Rakocy, Waldemar (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja Struktura literacka a teologia tekstu Pwt 32,1-43Szwarc, Urszula (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)The paper consists of two parts. The first one proposes a literary structure of the text Deut 32, pinpointing the element which seems to a bearer of its leading theological idea. This element has been found in line 31. The second part of the paper analyses the contents of the whole pericope, focusing on its main theological message, i.e. the uniqueness of Jhwh.Pozycja Textkritische und exegetisch-theologische Untersuchung zu 1 Kor 15, 49Szymik, Stefan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Autor artykułu przeprowadza krytykę tekstu 1 Kor 15, 49 i jednocześnie wskazuje na teologiczne konsekwencje przyjętego rozwiązania. W pierwszej kolejności omawia świadectwa zewnętrzne 1 Kor 15, 49, w tym obszernie cytaty w. 49 w pismach ojców Kościoła, oraz stanowisko wydawców tekstu krytycznego, a w zakończeniu przeprowadza krytykę wewnętrzną analizowanego wersetu. Mimo przekonującej wymowy świadectw zewnętrznych na korzyść lekcji φορέσωμεν („nośmy wizerunek”) dwa najnowsze wydania krytyczne tekstu Nowego Testamentu przyjmują dużo gorzej poświadczony wariant φορέσωμεν („będziemy nosić wizerunek”), opierając się głównie na krytyce wewnętrznej wersetu i jego kontekstu. Jednakże w świetle przeprowadzonych analiz stanowisko wydawców tekstu krytycznego jest wątpliwe, bowiem nie tylko świadectwo zachowanych starożytnych odpisów 1 Kor 15, 49, ale także cytaty tego wersetu w pismach ojców Kościoła do końca IV wieku poświadczają niewątpliwie lekcję trudniejszą φορέσωμεν. Natomiast argumenty krytyki wewnętrznej nie są przekonujące, gdyż obydwa warianty tekstowe w. 49 poprawnie wpisują się w kontekst i obydwa dają dobry sens tekstu. W związku z tym autor artykułu pyta o znaczenie, zakres i granice krytyki wewnętrznej tekstu biblijnego oraz nakreśla dalsze kierunki badań nad 1 Kor 15, 49.Pozycja The Sense of the „Logion” about the Sign of Jonah in the Gospel According to St Luke (11:29b-30)Rakocy, Waldemar (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Mt i Łk podają różne wersje przekazu o znaku Jonasza. Mateuszowe odwołanie do zmartwychwstania Jezusa uznaje się za wtórną interpretację logionu. Sens wersji Łukaszowej sięga Q i najprawdopodobniej historycznego Jezusa. Autor podaje kilka argumentów wykluczających interpretację rezurekcyjną w Łk. Z pozostałych interpretacji znaku Jonasza - proponowanych przez autorów - najbardziej uzasadniona dotyczy nauczania/nawoływania do pokuty. Wybór Jonasza, a nie innego proroka, był podyktowany charakterem jego misji skierowanej do grzeszników, którym Bóg pragnie okazać przebaczenie (nie trzydniowym przebywaniem we wnętrzu ryby). Wzywanie przez Jezusa grzeszników do nawrócenia stanowi - jak w przypadku Jonasza - podstawowy cel Jego misji. Tylko takie zrozumienie znaku Jonasza przez pierwszych chrześcijan (odwołujące się do istoty misji Jezusa) było w stanie uchronić logion do czasu wersji Mt przed zinterpretowaniem go w sensie Jego zmartwychwstania (kluczowe wydarzenie dla chrześcijaństwa). W późniejszej tradycji przeważa już zdecydowanie sens zmartwychwstania.