Roczniki Teologiczne Warszawsko-Praskie, 2010, t. 6
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/4307
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologiczne Warszawsko-Praskie, 2010, t. 6 wg Temat "Bible"
Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Geneza Kościoła w teologii Josepha RatzingeraChojnicki, Grzegorz (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2009)Joseph Ratzinger presents the Church as a reality existing from the very beginning in Christ’s the Saviour eternal plan. Christ does not need to found the Church, He wishes to renew the already existing Church by inviting everyone to the new Community of the People of God. Ratzinger sees the Church of Christ as a community of prayer and unity with Christ. Christ cannot be separated from His Church since He is its Head. He lives incessantly in His Church as Christ in glory. The Church of Jesus was being created during all His earthly life. Christ and the Church are intimately connected. Ratzinger points out that the Church was being prepared by Jesus from the very beginning of His mission. Although Christ’s whole earthly life is inseparable from the Church, there are some exceedingly church-forming events, such as the calling of the Twelve and of the Seventy two, Christ’s teaching on prayer, delegation of power to Peter and the Apostles, new Passover-Eucharist which presupposes Christ’s death, His Resurrection and the Sending of Holy Spirit.Pozycja Księga Starożytności BiblijnychKorczak, Jakub (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2010)Pozycja „Nie dotykaj mnie, bo jeszcze nie wróciłem do ojca” (J. 20,17)Romaniuk, Kazimierz (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2010)In this paper the attempt will be made to conduct biblical exegesis and present the interpretation of the passage from St. John’s Gospel, namely: Touch me not; for I am not yet ascended to my Father - the words Jesus addressed to Mary of Magdala in chapter 20 of John's Gospel. The author analyses each word of the passage and proposes his own interpretation in the holistic perspective of the St. John’s Gospel. His main concern is to explain the Jesus’ command “touch me not” The Author claims that in the context of this Gospel the expression in question must be rather translated as “do not stop me” Magdalene, as well as Peter, had their own reasons to hold Jesus. Peter was keen on preventing Jesus from suffering which he himself has predicted, but he was also concerned with his and other apostles’ future. If their Master were to face such a miserable fate, they would have no chance to escape the worst. Mary of Magdala had her own reasons not to let Jesus go. She is not, however, to be identified with the woman of ill repute from the St. Luke’s Gospel (chapter 7) but with the one from whom Jesus expelled evil spirits: it was she who participated in Jesus’ funeral and to whom Jesus appeared after His resurrection. The Author of this paper proposes several different ways of interpretation of the words “touch me not” and arrives to a conclusion that the Greek verb haptou ought to be rendered in given context by “hold” Expression “do not hold Me” does not suggest a thought about „touching” Jesus after His return to His Father. What is more, it can be easily associated with Jesus’ words announcing His inevitable return to His Father in order to send the Councelor, the Holy Spirit. Therefore He tries to lift the spirits of Magdalene by saying: „Do not hold me, but hope for the best. I am ascending to My Father and I will send you the Holy Spirit.Pozycja Ratzinger’s theology of the creationŻak, Łukasz (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2010)Celem artykułu jest przedstawienie najważniejszych elementów kreatologicznej myśli Josepha Ratzingera. Główną podstawę źródłową stanowi cykl katechez, które autor wygłosił w katedrze w Monachium w 1981 roku. Ratzinger podjął w nich polemikę z występującą wówczas śród teologów tendencją do traktowania prawdy o stworzeniu jako elementu mitycznego w doktrynie chrześcijańskiej. Zdaniem kardynała, główną cechą katolickiej wiary w stworzenie jest przekonanie o racjonalności stworzonego świata, obecne już w pierwszym rozdziale Księgi Rodzaju. Harmonia i porządek stworzenia ukazane przez autora biblijnego miały kontrastować z rozpowszechnionym w kulturze babilońskiej obrazem początków świata jako wyniku chaotycznej, krwawej i pełnej bólu walki bogów (tak zagadnienie protologii ujmował mezopotamski mit Enuma Elisż). Ratzinger podkreśla, że we współczesnej kulturze także należy przypominać o racjonalnej strukturze stworzenia, gdyż niejednokrotnie pojawiają się głosy jakoby świat wyłonił się z przypadku i konieczności (np. J. Monod). Rozumność stworzenia jest także elementem nauczania Ratzingera po wyborze na papieża (np. homilia podczas Mszy w Ratzybonie w trakcie pielgrzymki do Bawarii w 2006 roku). Drugą istotną cechą katolickiej kreatologii, także zawartą w opisie z Księgi Rodzaju, jest, zdaniem kardynała, sabatyczna struktura stworzenia. Ratzinger uważa, że zwieńczenie dzieła kreacji świata szabatem pokazuje, iż celem stworzenia jest oddawanie chwały Bogu, a nie doszczętna eksploatacja środowiska naturalnego, co — jak zarzucano chrześcijaństwu - miałoby wynikać z nakazu, aby czynić sobie ziemię poddaną. Podsumowując, autor artykułu zaznacza, że choć refleksje Ratzingera na temat kreatologii powstały prawie 30 lat temu, to jednak pozostająnadal aktualne, szczególnie w kontekście nadal popularnej myśli postmodernistycznej, charakteryzującej się anty-logocentryzmem i anty-racjonalizmem.