Scriptura Sacra, 2001, R. 5, nr 5
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/25196
Przeglądaj
Przeglądaj Scriptura Sacra, 2001, R. 5, nr 5 wg Temat "Biblia"
Teraz wyświetlane 1 - 15 z 15
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Bogactwo a chrześcijaństwo w Liście do Kościoła w Laodycei (Ap 3,14-22)Pawlak, Leonard (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2001)Pozycja Christoph Gregor Müller, Mehr als ein Prophet. Die Charakterzeichnung Johannes des Täufers im Lukanischen Erzählwerk, w: Herders Biblische Studien /Herder’s Biblical Studies, t. XXXI, Herder Verlag, Freiburg-Basel-Wien-BarcelonaRom-New York 2001, ss. 395.Hergesel, Tomasz; Kucharczyk, Elżbieta (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2001)Pozycja Dzieje związku małżeńskiego Jahwe z Izraelem. Interpretacja teologiczna tekstu Ez 16Polok, Bernard (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2001)Pozycja Elementy eschatologii starotestamentalnejJasiński, Andrzej S. (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2001)Pozycja Israelite (Iron Age II) Burial Customs in the Jerusalem Area in the Light of Biblical and Archeological EvidenceRosik, Mariusz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2001)Biblia i archeologia okresu Epoki Żelaza II dostarczają nam danych, które uzupełniając się, tworzą mozaikę wyobrażeń i wierzeń dotyczących życia po śmierci wśród ludności jerozolimskiej. Zmarłym przypisuje Biblia miano „istot pozaziemskich” (1 Sm 28,13), „świętych” (Ps 16,3), „wiedzących” (Iz 8,19), natomiast śmierć nazywa „dołączeniem do przodków” (por. Rdz 25,8; 35,29; Lb 20,24; Sdz 2,10). Zmarli otaczani byli czcią; przykazanie dotyczące czci wobec ojca i matki rozszerzono w interpretacji także na okres pośmiertny. Kontakt ze zmarłymi powodował nieczystość rytualną (por. np. Lb 19,9-19; 31,19; Kpł 21,1-3.11). Nekromancja była zakazana (por. 1 Sm 28). Nekropolie rozmieszczone były poza murami Jerozolimy; jedynie groby królewskie znajdowały się wewnątrz Miasta Dawidowego (wśród biblistów i archeologów trwa dyskusja co do ich lokalizacji). Do największych nekropolii omawianego okresu należą Dolina Cedronu, Dolina Gehenny (te dwie doliny stanowiły nekropolie najuboższej ludności), okolice klasztoru St. Etienne, okolice wioski Silwan. Różnorodność kształtów grobów spowodowana była różnym pochodzeniem społecznym ich właścicieli oraz wpływami kultur ościennych. Zachowało się niewiele inskrypcji nagrobnych, a te, które przetrwały do naszych czasów są niekiedy w dużej mierze zniszczone. Jednak ich treść (jeśli jest możliwa do odczytania) w połączeniu z danymi z wykopalisk dowodzi silnego przekonania o kontynuacji życia po śmierci. Wśród darów ofiarnych składanych w grobach najczęściej pojawiają się naczynia z żywnością, winem i wodą. Miały one stanowić pomoc żywych udzielaną zmarłym u początku ich nowej egzystencji. Lampy stawiane u wezgłowia zmarłych stanowiły symbol światłości, która ma ich prowadzić po krainie cieni. Biżuteria miała zyskać przychylność wyższych mocy, z którymi zmarłym przyjdzie się spotkać.Pozycja Josef Ernst, Johannes der Täufer – der Lehrer Jesu?, (Biblische Bücher 2), Freiburg-Basel-Wien, Verlag Herder 1994, ss. 168.Hergesel, Tomasz; Kucharczyk, Elżbieta (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2001)Pozycja Józef Kozyra, Jezus Chrystus jako APXH. Protologia chrystologiczna pierwotnej tradycji apostolskiej Nowego Testamentu w interpretacji rdzenia ʼAPX- (Rozprawy Instytutu Teologiczno-Pastoralnego w Katowicach, 4), Księgarnia św. Jacka, Katowice 2001, ss. 334.Czerski, Janusz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2001)Pozycja Ks. Antoni Paciorek, Ewangelia Galilejska, Lublin 2001, Towarzystwo Naukowe KUL, ss. 240Czerski, Janusz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2001)Pozycja Ks. Antoni Paciorek, Ewangelia umiłowanego ucznia, Lublin 2000, Redakcja Wyd. KUL, ss. 422Czerski, Janusz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2001)Pozycja Ks. Józef Kozyra, Jezus Chrystus jako APXH. Protologia chrystologiczna pierwotnej tradycji apostolskiej Nowego Testamentu w interpretacji rdzenia ἀρχ-, Katowice 2001, ss. 330.Pisarek, Stanisław (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2001)Pozycja Ks. Stanisław Haręzga, Biblia w Kościele, WAM Kraków 1998, ss. 139Ziaja, Krystian (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2001)Pozycja List starożytny a listy św. PawłaCzerski, Janusz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2001)Pozycja Maryja typ Kościoła – Nowotestamentalne podstawy mariologii eklezjotypicznejKobyłka, Józef (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2001)Pozycja Michael Tilly, Johannes der Täufer und die Biographie der Propheten. Die synoptische Täuferüberlieferung und das jüdische Prophetenbild zur Zeit des Täufers (Beiträge zur Wissenschaft vom Alten und Neuen Testament, Siebente Folge 137), Verlag W. Kohlhammer, Stuttgart-Berlin-Köln 1994, ss. 293.Hergesel, Tomasz; Kucharczyk, Elżbieta (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2001)Pozycja Problemat tytułu chrystologicznego „Syn Człowieczy” w EwangeliachKozyra, Józef (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2001)