Roczniki Teologiczne, 2015, T. 62, nr 10
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/20537
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologiczne, 2015, T. 62, nr 10 wg Temat "children"
Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Implikacje praktyczne – jak wspierać integralny rozwój dziecka poprzez lekturę?Kwaśna, Emilia (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2015)Artykuł ma na celu ukazanie wychowawczej roli bajek i opowiadań. Pierwsza część, teoretyczna, dotyczy znaczenia rozwijania zainteresowań czytelniczych u dzieci w młodszym wieku szkolnym. Druga część prezentuje implikacje praktyczne mające na celu wspieranie integralnego rozwoju dziecka poprzez lekturę. Przedstawiono kilka grup książek, które mogą stanowić znaczącą pomoc w procesie wychowania: książki wprowadzające w wartości, uczące kultury i dobrego zachowania, pomagające radzić sobie w sytuacjach trudności w relacjach z rówieśnikami, uczące przyjmowania nowych ról społecznych oraz tego, jak radzić sobie z chorobą i niepełnosprawnością własną i osób bliskich.Pozycja Percepcja rodzinnych relacji jako czynnik kształtowania się tożsamości u dzieci wychowywanych w rodzinach zastępczychDemirci, Tetiana (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2015)W artykule zostały zaprezentowane czynniki wpływu systemu stosunków rodzinnych na kształtowanie się tożsamości dziecka w rodzinie zastępczej. Badania były prowadzone w rodzinach zastępczych na Ukrainie w latach 2005-2014. Wyniki wskazują, że trudności kształtowania się tożsamości dziecka związane są z jego przejściem z jednego środowiska rodzinnego do innego, jednak mogą być poprawne, pod warunkiem zachowania funkcji integrującej znaczącego dorosłego. Przeprowadzone przez nas badania potwierdzają, że proces dostosowania się przez dzieci adoptowane do systemu relacji rodzinnych ulega zmianom percepcyjnym, zwłaszcza w sytuacjach dotyczących samouświadomienia własnej tożsamości narodowej, przynależności do środowiska lokalnego oraz miejsca zamieszkania. W trakcie badań stwierdzono, że percepcja przez dzieci adoptowane sytuacji socjalnej i ich rozwoju jest odmienna niż w grupie kontrolnej. System relacji rodzinnych jest postrzegany przez dzieci adoptowane jako hierarchiczny i surowy. Przy przejściu do rodziny zastępczej dziecko napotyka wielkie trudności w pojmowaniu skomplikowanych zależności rodzinnych, które traktuje jako chaotyczne, z tendencją do powrócenia do poprzedniego, znanego już mu systemu.Pozycja Poród rodzinny w opinii kobiet i ich współmałżonków/partnerówStadnicka, Grażyna; Pawłowska-Muc, Agnieszka K. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2015)Poród jest dla dziecka i jego rodziców wydarzeniem szczególnym. Celem badań było uzyskanie informacji od par, które odbyły poród rodzinny, na temat przygotowania do porodu, jego przebiegu oraz kształtowania się więzi rodzicielskich i małżeńskich w kontekście porodu rodzinnego. Materiał i metoda: Badania przeprowadzono wśród 107 par, które uczestniczyły w porodzie rodzinnym. Narzędzie badawcze stanowił autorski kwestionariusz ankiety w dwóch wersjach: (K) – dla kobiet i (M) – dla ojca dziecka. Wyniki: Głównym źródłem informacji o porodzie rodzinnym dla przyszłych rodziców był Internet, czasopisma oraz uczestnictwo w zajęciach szkoły rodzenia. Motywacją do jego odbycia, wskazywaną przez kobiety, było: uzyskanie wsparcia psychicznego (72,89%), chęć bycia z kimś bliskim (41,12%), zapewnienie poczucia bezpieczeństwa (27,10%). Dla mężczyzn obecność przy porodzie powodowana była chęcią udzielenia żonie wsparcia psychicznego (62,61%), przeżycia niezapomnianej chwili (36,44%) oraz bycia z kimś bliskim (26,16%). Wnioski: Poród rodzinny pozytywnie wpływa na relacje małżeńskie oraz zwiększa poczucie bezpieczeństwa wśród rodzących.Pozycja Wybrane przyczyny dysfunkcjonalności rodzinyKopciał, Tatiana (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2015)Na przełomie kilku wieków model rodziny przechodził znaczącą transformację. Po radykalnych społecznych przemianach wykształciły się różne typy rodzin. Jednym z nich jest rodzina dysfunkcyjna, której cechą jest niezaspokajanie podstawowych potrzeb swoich dzieci. Na dysfunkcjonalność rodziny składa się wiele zewnętrznych czynników, które zostały szczegółowo opisane w artykule. Jednym z nich jest zjawisko przemocy fizycznej lub psychicznej. Kolejnymi są: alkoholizm, ubóstwo, negatywne postawy rodzicielskie, które destrukcyjnie wpływają na osobowość dziecka.