Communio, 2018, R. 38, nr 3-4 (203-204)
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/20343
Przeglądaj
Przeglądaj Communio, 2018, R. 38, nr 3-4 (203-204) wg Temat "Benedict XVI"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Dwie nadzieje na koniec końca: Ernst Bloch i Joseph Ratzinger/Benedykt XVIFerdek, Bogdan (Wydawnictwo Pallottinum, 2019)The difference between Bloch’s blasphemy philosophy and Ratzinger’s theology of hope lies in the fact that the former is the ontology of what is not yet and the latter the ontology of what is already coming. Kosian rightly described Bloch’s philosophy as „futurocentrism.” It assumes understanding the future as futurum, that is, what is predictable, what lies in the possibilities of man and is an improved extension of the present. Ratzinger does not reject the future as a futurum, although for him this futurum is carried by adventus, a future that can not be planned, a prediction that is not within the limits of human possibilities for which God’s Creator’s inexhaustible possibilities stand. Adventus does not determine human freedom, but can be accepted as a gift accepted by human freedom.Pozycja Koniec w pismach Johna Wesleya i Josepha Ratzingera/Benedykta XVI w kontekście współczesnych eschatologiiWolnica, Krzysztof (Wydawnictwo Pallottinum, 2019)W teologii pytanie o „koniec” odnosi się przede wszystkim do człowieka i świata, w którym żyje. Odpowiedź na pytanie, czym jest „koniec” jest zawsze uzależniona od stosunku człowieka do Boga. Od odpowiedzi na pytanie o Boga uzależniona jest odpowiedź na pytania o życie i śmierć człowieka. Bóg w Jezusie Chrystusie składa każdemu z ludzi ofertę – dar wolności. Boży dar wolności pozwala człowiekowi wybrać prymat Boga, a co za tym idzie życie wieczne, ale pozwala również człowiekowi Boga odrzucić i wybrać prymat doczesności, świata materialnego i przemijającego a tym samym śmierć. Od wolności wyboru zaczyna się prawdziwa wolność człowieka. W zależności od tego, co wybrał – życie lub śmierć – tak będzie postrzegał swój koniec. Zarówno John Wesley jak i Joseph Ratzinger/Benedykt XVI w swoim spojrzeniu na „koniec” z perspektywy wiary w Boga Trójjedynego, kładą nacisk na to, że końcem dla człowieka nie jest śmierć. To, co wydaje się być końcem i prowadzić w nicość – śmierć – jest tak naprawdę początkiem prawdziwego życia dzięki dobrowolnej, jedynej i niepowtarzalnej ofierze na Golgocie Jezusa Chrystusa. Dlatego zarówno dla Ratzingera jak i Wesleya najistotniejsze jest doprowadzenie do zbawienia duszy każdego człowieka (chodzi także o ciało). Odczuwają oni pragnienie nieustannego wskazywania na Jezusa Chrystusa jako tego, który będąc Ukrzyżowanym, jest także Zmartwychwstałym, będąc dzięki temu eschatologiczną nadzieją człowieka. W Chrystusie śmierć staje się „przejściem” dla człowieka, który w Nim widzi swojego Pana i Zbawiciela. Jest to „przejście” ze świata doczesności pełnego niepewności, samotności, bólu, cierpienia i śmierci do świata wieczności, w którym jest wszechogarniająca Miłość usuwająca wszelką niepewność, samotność, ból, cierpienie i w ostateczności śmierć. W odróżnieniu od świata odrzucającego Boga, zatem świata proponującego eschatologię beznadziei, Wesley i Ratzinger proponują wiarę w istnienie „całkowicie Innego”, który jest Życiem i który proponuje człowiekowi eschatologię nadziei i życia – czyli zbawienie, które wiara chrześcijańska nazywa życiem „w i z Chrystusem”.