Ruch Biblijny i Liturgiczny, 2015, Tom 68, nr 2
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/40154
Przeglądaj
Przeglądaj Ruch Biblijny i Liturgiczny, 2015, Tom 68, nr 2 wg Temat "biblical studies"
Teraz wyświetlane 1 - 5 z 5
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Ewangelia Łukasza – świadectwo prawdziwości otrzymanego pouczeniaBlajer, Piotr (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 2015)Ewangelia Łukasza jaka jedyna rozpoczyna się od prologu, w którym ewangelista wskazuje cel dzieła, którego się podejmuje. W prologu tym Łukasz przyznaje, iż nie jest pierwszym, który podejmuje się spisania wydarzeń związanych z życiem i działalnością Jezusa. Choć wielu wcześniej podjęło próbę opisania wydarzeń jakie miały miejsce to jednak Łukasz dostrzega potrzebę ich ponownego i dokładnie uporządkowanego przedstawienia. Celem tego artykułu jest przeanalizowanie Łukaszowego prologu i planu narracyjnego ewangelisty wskazanego w tymże prologu jak również wskazanie kryteriów autentyczności otrzymanego pouczenia. Autor rozpoczyna od językowej analizy prologu i użytych w nim słów. Następnie omawia plan narracyjny ewangelisty i podział ewangelii na poszczególne sekcje a w sposób szczególny na obszerną sekcję podroży Jezusa do Jerozolimy (9, 51–19, 46). Na zakończenie autor wskazuje na paralelne przedstawienie początku podroży Jezusa do Jerozolimy i rozpoczęcia misji apostołów (Łk 9, 51, Dz 2, 1).Pozycja Inšpirácia Svätého písma na základe výrazu „theópneustos“ v 2 Tim 3, 16Trstenský, František (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 2015)The New Testament combines the inspiration with the action of the Holy Spirit. In 2 Tim 3:16 apostle Paul affirms: „All scripture is inspired by God and is useful for teaching, for refutation, for correction, and for training in righteousness.” The term „theópneustos” – inspired by God in 2 Tim 3:16 is found in no other place of the New Testament. The adjective is not used in this verse in the natural sense, such as the inspiration of a musical work, but in the theological sense. The aim of the article is to analyze not only the expression itself and verse, but also the context in which the term is inserted.Pozycja La discussione attuale sul Gesù storico: problemi e criteriGieniusz, Andrzej (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 2015)The article presents the passage from the traditional defense of the historical value of the gospels (which followed the model of a judicial process in which the trustworthiness of witnesses and the eye-witness character of their testimony had to be proved) to the contemporary discussion, which for approximately the last fifty years has been developing and refining the criteria of historical reliability, in order to proceed to scrutinize each individual gospel text on these bases. His contribution lays out both the strong points and the weak points of the four criteria which end up being the most spendable and produce the most accurate results: the criteria of double dissimilarity, of multiple testimony, of coherence and of historical plausibility or sufficient explanation.Pozycja Prawda Pisma Świętego jako owoc natchnieniaWitczyk, Henryk (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 2015)Na tle przedsoborowej, soborowej i posoborowej nauki na temat prawdy Pisma Świętego autor przedstawia jej oryginalne ujęcie w dokumencie Papieskiej Komisji Biblijnej Natchnienie i prawda Pisma świętego. Podkreśla, że dokonano przesunięcia akcentu: z prawdy koniecznej do zbawienia na prawdę o Bogu, który chce zbawić człowieka. Słowo Boże, które jako natchnione pochodzi od Boga, mówi o Bogu. Prawda Pisma Świętego, zauważa autor, ma charakter performatywny, polifoniczny i jest wyrażona w formach uwarunkowanych historycznie i literacko. Rozwijana jest w kolejnych księgach Biblii wraz z rozwojem objawienia w kolejnych etapach historii zbawienia. Treścią prawdy Pisma Świętego jest w pierwszym rzędzie orędzie o Bogu Stworzycielu i o Bogu, który objawia się jako Osoba w Jezusie Chrystusie. Z kolei prawda o zbawieniu koncentruje się w zmartwychwstaniu Chrystusa i w orędziu o chrześcijaninie, który staje się dziedzicem Królestwa Bożego. Ze szczególna mocą podkreśla rolę słowa Bożego w procesie zbawienia człowieka. „Prawdziwe słowa Boże” to nośniki zbawczej nowości Chrystusa-Pana, która przemienia „starego człowieka” w „nowe stworzenie”.Pozycja Przemoc w Księdze Estery jako problem hermeneutycznyChalupa, Petr (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 2015)„Jedną z największych przeszkód w przyjęciu Biblii jako Słowa natchnionego jest obecność, szczególnie w Starym Testamencie, powtarzających się aktów przemocy i okrucieństwa” (Papieska Komisja Biblijna, Natchnienie i prawda Pisma Świętego, art. 125). Tekst o tysiącach zabitych wrogów narodu żydowskiego w dziewiątym rozdziale Księgi Estery jest wyzwaniem dla interpretacji. Czy Estera była rzeczywiście krwiożerczą królowa? Czy Żydzi byli rzeczywiście narodem bandytów? Wojna domowa w imperium perskim opisana w Est 9 jest historycznie niemożliwa do zweryfikowania. Opisaną przemoc należy rozumieć jako „historię sprzeczną” (według J. Assmanna). Pojęcie to oznacza opis przeszłości z punktu widzenia uciśnionych w taki sposób, że oprawcy wydają się przegranymi. Celem Est 9 nie jest pochwała przemocy, ale wysiłek, aby zapobiec tego rodzaju wydarzeniom jak unicestwienie całego narodu.

