Communio, 2012, R. 32, nr 1 (177)
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/18634
Przeglądaj
Przeglądaj Communio, 2012, R. 32, nr 1 (177) wg Temat "Ascension"
Teraz wyświetlane 1 - 6 z 6
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Learning to Live the Theological Virtues in Christ’s Passion, Ascension, and PentecostBatut, Jean-Pierre (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)„Paschalna wiara, wiara w przejście Chrystusa od ukrzyżowania do chwały Boga, nie jest prawdziwa, jeśli nie prowadzi do przejścia tych, którzy ją wyznają do całkowicie innego stylu życia, w którym On, wcześniej umarły, jawi się jako wiecznie żyjący” Misterium Paschalne jest podstawą wiary człowieka i zakłada całkowicie nowe podejście do Chrystusa, Boga, innych ludzi i świata. Cud wielkanocny nie polega tylko na zmartwychwstaniu Chrystusa, ale też na przesłaniu Dobrej Nowiny o wyniesieniu Chrystusa do chwały, o czym będą świadczyć chrześcijanie. Według J. H. Newmana „wzniesienie się” pozwala danej osobie przejść od prostego przekonania, które nie ma podstaw w rzeczywistości do nowego aktu, który pojawia się jako skutek. Podobnie treści wiary, które pojawiają się przed wierzącym, powinny prowadzić do skutków następujących – określonej postawy chrześcijańskiego życia. Wiara ma za zadanie doprowadzić do transformacji życia, do skonfigurowania się z Chrystusem, co skutkuje pojawieniem się nadziei mającej swój wyraz w miłości chrześcijańskiej. Jezus po wniebowstąpieniu staje się niewidzialny, ale dzięki nadziei nie powoduje to smutku uczniów. Ten fakt pozwala im doświadczyć wewnętrznej obecności Chrystusa. Odtąd będą go dostrzegać oczyma wiary. Zesłanie Ducha Świętego jest darem miłości Boga. Niebo się otwiera i otrzymujemy Boski dar, który sprawia, że dostrzegamy obecność Boga w stworzeniach.Pozycja Miłość, w której odpoczywają dusze. Wniebowstąpienie i Pięćdziesiątnica w ikonografii prawosławnejRaguž, Ivica (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)Pozycja Obecność nieobecnego. „A oto Ja jestem z wami przez wszystkie dni” (Mt 28, 20b)Dyr, Alfred (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)After the resurrection, leaving this world, on the day of his Ascension, Jesus Christ assures the Apostles of his presence in the Church which He founded. Although absent in the historical dimension from earthly reality, He is still present, in various ways, in the Church which is His Body, as the Head of this Body. Also other terms-images of the Church such as Sheepfold, God’s Building, Vineyard, Lamb’s Bride and God’s People point to his presence. In addition, the Saviour is present in the liturgy of the Church. „He is present in the sacrifice of the Mass, not only in the person of His minister, «the same now offering, through the ministry of priests, who formerly offered himself on the cross», but especially under the Eucharistic species. By His power He is present in the sacraments, so that when a man baptizes it is really Christ Himself who baptizes. He is present in His word, since it is He Himself who speaks when the holy scriptures are read in the Church. He is present, lastly, when the Church prays and sings, for He promised: «Where two or three are gathered together in my name, there am I in the midst of them»” (SC 7).Pozycja Strata i zysk w oratorium J. S. Bacha „Lobet Gott in Seinem Reichen” (BWV 11/249B) przeznaczonym na uroczystość Wniebowstąpienia PańskiegoSmolarek, Dariusz (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)Large part of John Sebastian Bach’s composition (1685-1750) is made of religious works: masses, motets, passions, cantatas, and oratorios. Essential significance in protestant church have made evangelical church cantata. Similar role played three oratorios composed by Saint Thomas, the Cantor of church in Lipsk: the Christmas Oratorio BWV 248 (1734/35), the Easter Oratorio BWV 249 (ca 1735) and the Ascension Oratorio BWV 11 (1735). From the liturgical point of view, compositions take place of cantatas, even though they differ from them by having close actions. The oratorio intended for the Solemnity of the Ascension of the Lord Lobet Gott in seinem Reichen (BWV 1 l/249b) was composed in Lipsk in 1735 and performed the same year on May 19th. Creation attachment to this particular kind has its base in the fact of occurrence of the person of Evangelist and two other persons singing in recitative fragments taken from New Testament. Besides, composer himself indicated this piece by placing on the title page inscription „Oratorium auf Himmelfahrt” The oratorio intended for the Solemnity of the Ascension of the Lord is made of 11 parts, which are made of choral parts and solo recitatives and arias. Composer used here some elements deriving from his earlier compositions (parody technique). Author of the oratorio text remains unknown. Poetic text is joined by biblical relation of ascension, taken from the Gospel of Saint Luke (Lk 24,50-52), Acts of the Apostles (Acts 1,9-12 Epistle intended for this day) and the Gospel of Saint Mark (Mk 16,19 – Gospel intended for this day). Furthermore, composer used two protestant chorales. In the sixth part of composition fourth strophe Nun lieget alles unter dir Johann Rista’s song Du Lebensfürst, Herr Jesu Christ from 1641, and in the chorale end seventh verse Wenn soll es doch geschehen Gottfried Wilhelm Sacer’s song Gott führet auf gen Himmel from 1697. The whole oratorio can be divided into two phases, from part 1 to 5, and from part 7a to 9. Composer in every one of them carefully builds distinct dramatically-musical tension garlanding with mentioned before protestant chorales. Evangelical relation, according to tradition, was given to tenor, which is accompanied only by basso continuo creating so called recitative secco. They are separated by recitative accompagnato containing loose poetry in the form of reflection or commentary. Bach, based on mentioned before recitative texts, constructs dramatic tension between sadness-loss caused by parting from Jesus who is ascending to heaven and hope-gain from his coming back to earth. Some kind of stop to this action is reverie, reflection, prayer of the (believing) soul, which is expressing itself in the words of madrigal poetry sung in two arias. John Sebastian Bach, was a deeply believing Christian, protestant and at the same time a person living in the culture time of Baroque. Religion in Bach’s music is lyric and dramatic as in introduced oratorio. It is faith which is evincing itself in religious feelings. A human being cannot ’’touch” God or ’’earn” Him by good deeds. A human being can strive to God among others by pain and constant consciousness of own sin. Faith is a constant struggle and unfulfilled longing and its realization can occur only by the meeting with God in the life after death. The oratorio for the Solemnity of the Ascension of the Lord (also many other texts in Bach’s cantatas) talks about vast longing, apparent loss, but also about undying hope for meeting soul with God, an enormous gain, which will result in the living in Heaven with God.Pozycja Wniebowstąpienie i Zesłanie Ducha Świętego. Znaczące etapy historii zbawieniaBarbi, Augusto (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)Pozycja Wniebowstąpienie między Paschą i PięćdziesiątnicąKowalczyk, Marian (Wydawnictwo Pallottinum, 2012)Artykuł ukazuje Paschę jako jedyne w swoim rodzaju wydarzenie, które w wierze Kościoła stanowi anamnezę całych dziejów zbawienia: od stworzenia świata aż do powtórnego przyjścia Chrystusa. Biorąc jednak rzecz od strony percepcji ludzkiej, wydarzenie to ma także swoje etapy czasowe, których zwieńczeniem jest Pięćdziesiątnica. Między Paschą a Pięćdziesiątnicą nastąpiło Wniebowstąpienie Pańskie, które prezentuje swoje własne treści w ciągu pięćdziesięciu dni okresu wielkanocnego, zachowując jednak organiczny związek z całym tym okresem, traktowanym słusznie już od pierwszych wieków chrześcijaństwa jako jedno święto, albo raczej jako jedna Wielka Niedziela! Biorąc pod uwagę powyższe spostrzeżenia, w artykule zwraca się kolejno uwagę na paschalny kontekst Wniebowstąpienia Pańskiego, na Wniebowstąpienie Pańskie jako finał chrystofanii paschalnych oraz na wydarzenie Pięćdziesiątnicy i związane z nim zesłanie Ducha Świętego, jako koronny owoc Wniebowstąpienia. W podsumowaniu podkreśla się stałą obecność Chrystusa Pana w Kościele i Jego powtórne przyjście w chwale, dzięki któremu wszyscy będziemy mogli osiągnąć chwałę nieba.