Roczniki Teologiczno-Kanoniczne, 1989, T. 36, z. 1
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/12138
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologiczno-Kanoniczne, 1989, T. 36, z. 1 wg Temat "biblistyka"
Teraz wyświetlane 1 - 9 z 9
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Ewangelia Łukasza. Ewangelia o Zbawicielu i o powszechnym zbawieniuLangkammer, Hugolin (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1989)Pozycja Kananejskie tło Psalmu 29Tronina, Antoni (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1989)Pozycja Kompozycja literacka Sdz 1Szwarc, Urszula (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1989)The article considers Jg. 1 as a separate pericope. Its detailed analysis from the point of view of literary structure and sources used in the composition of the text leads to the following conclusions. The content of the text makes it possible to distinguish two main traditions, vv. 2-20.36 and vv. 21-27. 29-35, supplemented with editorial comments of a fairly late date (vv. 1. 28). The traditions differ as to their literary genre. The information contained in Jg. 1 mostly dates back to the times of the judges. The editorial work is marked by respect for old documents, which results in some inconsistencies and breaks in the flow of the narrative. The distinctive nature of much of the information in either tradition suggests that an editor from Judah was responsible for the final form of Jg. 1.Pozycja Kronika Instytutu Biblijnego KUL za rok akademicki 1987/88Ordon, Hubert (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1989)Pozycja Kult Ojca w Duchu i Prawdzie (J 4, 23)Kudasiewicz, Józef (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1989)The author sets out to interpret the widely disputed and controversial text of the fourth Gospel, 4. 23. He rejects those interpretations taking the word "spirit" in the Greek, abstract and Platonizing sense, i. e. as 'in a spiritual way', meant as a contrast to what is bodily and material. He also rejects the psychologizing interpretation, 'inwardly'. Nor does he accept the reading of the word "truth" as 'truly' or 'genuinely'. The two expressions must be read in the Biblical, and more specifically the Johannine sense. "Spirit" denotes the Holy Spirit, and "truth" denotes God's revelation and the person of Jesus, who is its climax. The New Testament worship is the worship of the Father in the truth reveded by Jesus Christ (and in Christ the Truth); it also has a pneumatological dimension: "in spirit", i. e. under the influence and inspiration of the Spirit.Pozycja Nehemiasz – świecki reformator religijnyHomerski, Józef (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1989)After a sh ort introduction (pp. 1-5) dealing with the role of lay people in the preservation of the spirit of pure Yahwism among the Judeans in the post-exilic period, the author describes the reformist religious activités of Nehemiah (pp. 5-13). The account is based on the Book of Nehemiah. He concludes by pointing to the most important traits of Nehemiah's character. He believes that the strictly missionary activity of Ezra took place in the days of Nehemiah and was inspired by the latter.Pozycja Polska bibliografia biblijna za rok 1987/88Szier, Barbara (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1989)Pozycja Ryszard Rubinkiewicz SDB. L'Apocalypse d'Abraham en vieux slave. Introduction, texte, critique, traduction et commentaire. Lublin 1987 ss. 288. Źródła i monografie 129. Towarzystwo Naukowe KUL.Homerski, Józef (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1989)Pozycja Ryszard Rubinkiewicz SDB. Wprowadzenie do Apokryfów Starego Testamentu. Lublin 1987 ss. 120. Redakcja Wydawnictw KUL.Homerski, Józef (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1989)