Roczniki Teologiczne, 2007, T. 54, z. 3
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/12360
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologiczne, 2007, T. 54, z. 3 wg Temat "antropologia"
Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Anthropology as the Basis for EcologyNowosad, Sławomir (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2007)Powaga i złożoność współczesnego kryzysu ekologicznego domaga się nowych interdyscyplinarnych studiów dla zrozumienia zarówno jego przyczyn, jak i znalezienia właściwych rozwiązań. Z perspektywy chrześcijańskiej podkreśla się konieczność dostrzeżenia fundamentu antropologicznego i moralnego, z odwołaniem do perspektywy teologicznej. Potrzeba uznania właściwej wizji całego świata jako stworzonego oraz przyjęcia integralnej prawdy o człowieku jako stworzonym przez Boga i na obraz Boży. Człowiek poprzez swój grzech naruszył nie tylko komunię ze Stwórcą, ale również harmonię i wewnętrzny ład całego powierzonego mu stworzenia. Brak szacunku dla życia i dla tego ładu to główne widoczne przyczyny kwestii ekologicznej, która w ten sposób jawi się jako zasadniczo antropologiczna i moralna. W konsekwencji jedynie nawrócenie do Boga i odzyskanie pokoju ze Stwórcą pozwoli na przywrócenie pierwotnego ładu i pokoju z całym stworzeniem.Pozycja Antropologiczny fundament odpowiedzialnościRzepa, Wojciech (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2007)John Paul II taught that the specific understanding of freedom, broadly popular today in public opinion, distracts man from ethical responsibility. In anthropology this causes a “split” between freedom and responsibility. Therefore it is necessary to discern and recognise the anthropological foundation of human responsibility. Karol Wojtyła focused on this fact, when he taught that freedom and its attendant responsibility did not consist in doing whatever one wishes to do, but in self-governance of necessity connected with truth. We mean here not only the truth recognised and interpreted from the theoretical point of view, but the truth that forms and constitutes the self as person. The freedom that goes hand in hand with the sense of accountability is a form in which the human person exists and has its sources in the fact that man was created in the image of God and after His liking. The real understanding of freedom, as a foundation of responsibility, must take into account the experience of evil and disloyalty to which man is able. Therefore man is called to use his freedom in an responsible manner, is responsible for his freedom, always in reference to the full truth about himself.Pozycja Giampaolo Dianin. Matrimonio, sessualità, fecondità. Corso di morale familiare. Padova: Edizioni Messaggero 2006 ss. 575.Nowosad, Sławomir (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2007)Pozycja Pontificia Academia pro Vita. The Culture of Life: Foundations and Dimensions. Proceedings of the Seventh Assembly of the Pontifical Academy for Life [Vatican City, 1-4 March 2001]. Red. J. de Dios Vial Correa, E. Sgreccia. Città del Vaticano: LEV 2002 ss. 338.Nowosad, Sławomir (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2007)