Kultura-Media-Teologia, 2023, nr 55
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/37379
Przeglądaj
Przeglądaj Kultura-Media-Teologia, 2023, nr 55 wg Temat "database"
Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Film interaktywny: pomiędzy narracją a bazą danychMaziarczyk, Grzegorz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2023)Artykuł omawia wpływ wzajemnego oddziaływania narracyjności i logiki bazy danych na zaangażowanie widza w odbiór interaktywnego filmu cyfrowego na przykładzie trzech niedawno wydanych dzieł z pogranicza filmu i gry komputerowej: Late shift, Bandersnatch i Her story. Odwołując się do koncepcji narracyjności interaktywnej takich badaczy jak Marie-Laure Ryan czy Hartmut Koenitz, autor dowodzi, że cyfrowe filmy interaktywne mogą być rozumiane jako bazy danych zawierające niejednokrotnie wzajemnie wykluczające się segmenty narracyjne, które stają się budulcem historii (współ)tworzonej przez widzagracza w akcie odbioru. Paradoksalnie, logika bazy danych może przyczynić się do wzmocnienia narracyjności danego dzieła, co pozwala uznać cyfrowe filmy interaktywne za formę medialną efektywnie łączącą dwie niejednokrotnie przeciwstawiane sobie formy przekazu informacji.

