Verbum Vitae, 2020, T. 38, nr 1
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/28039
Przeglądaj
Przeglądaj Verbum Vitae, 2020, T. 38, nr 1 wg Temat "apokryf"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja „Idealny” kalendarz w Księdze JubileuszyTronina, Antoni (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2020)W połowie II w. przed Chr. judaizm palestyński doznał głębokiego wstrząsu, spowodowanego m.in. wprowadzeniem do kultu świątynnego kalendarza pogańskiego. Reakcją na tę rewolucję było powstanie machabejskie, a w konsekwencji secesja na pustynię części kapłanów i wiernych pod wodzą Mistrza Sprawiedliwości. Przyjęli oni własny kalendarz liturgiczny, poświadczony nieco wcześniej przez autora Księgi Jubileuszy. Podstawą obliczeń dat świątecznych nie są tam cykle księżyca, lecz rok słoneczny, liczący 364 dni. Liczba ta, podzielna przez 7, umożliwiła świętowanie szabatu i świąt Izraela w stałym porządku, bez zakłóceń związanych z nierównością miesięcy księżycowych.Pozycja The Tradition of the 364-Day Calendar versus the Calendar Polemic in Second Temple JudaismKlukowski, Michał (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2020)The article presents the major hypotheses concerning the emergence of the 364-day calendar within Judaism and the related calendrical controversy, which presumably caused the separation of a certain group of Jews, known to us as the Qumran Community, from the temple cult in Jerusalem. It is not known whether the 364-day calendar tradition is older than that of the Astronomical Book, or whether the adoption of this tradition was accompanied by conflicts. The Qumran texts do not provide unequivocal evidence for any calendrical polemics. The only witness to these polemics is The Book of Jubilees, copies of which were found in the Qumran library. However, the Qumran Community itself did not share the radical line of The Book of Jubilees, which condemns reliance on the moon in time-keeping. The 364-day calendar is presumed to have been a distinctive feature of the Qumran Community, which however did not arouse any controversies within Second Temple Judaism.