Roczniki Teologiczno-Kanoniczne, 1979, T. 26, z. 1
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/9910
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologiczno-Kanoniczne, 1979, T. 26, z. 1 wg Temat "Bible"
Teraz wyświetlane 1 - 7 z 7
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Kronika Szkoły Biblijnej przy Katolickim Uniwersytecie Lubelskim za rok akademicki 1977/78Szlaga, Jan (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1979)Pozycja Marian Filipiak. Biblia o człowieku. Zarys antropologii biblijnej Starego Testamentu. Lublin 1979 ss. 292. Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.Łach, Stanisław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1979)Pozycja Motywy Boga jako Ojca w teologii św. PawłaLangkammer, Hugolin (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1979)Pozycja Nadchodzący dzień Jahwe (Iz 2, 6-22) (refleksje egzegetyczne)Stachowiak, Lech (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1979)Pozycja „Nie będziesz miał bogów cudzych oprócz mnie”. Studium egzegetyczno-teologiczneFilipiak, Marian (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1979)The first commandment of the Decalogue contains a general part (Exod. 20,3; Deut. 5,7), and the detailed part (Exod. 20,4-6; Deut. 5,8-10). The general part expresses the truth, that the object of worship must be transcendent, so it can only be God. The detailed part forbids making pictures of Jahwe, since figurativeness in the worship can lead to negation of absolute transcendence of God against the world. The transcendence of God Jahwe more than monotheism differentiates the religion of the Old Testament from the religion of the Antient East.Pozycja Starotestamentalne cytaty i aluzje w ewangelicznych opisach męki i śmierci JezusaHomerski, Józef (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1979)The author starts with an analysis of the New Testament texts containing quotations from the Old Testament. Then he examines the contents and context of the quoted line in its original place, and on the basis of these two analyses he examines the influence of the Old Testament on the description in the Gospel. He infers that the Evangelists have used the quotations and allusions from the Old Testament in relation to secondary details of the Passion of Christ. So important Old Testament texts as Isa. 52,13-53,12 have not been quoted probably in order not to give the faithful the impression that undertaking this passion and death for human sins, Jesus just fulfilled the prophecies. The task of redemption through Christ's Passion and Death was an expression of so great a love towards the Heavenly Father, and through him to the people, and was so fruitful; that no prophecy of the Old Testament could fully reflect this reality.Pozycja Więź z Bogiem według czwartej EwangeliiGryglewicz, Feliks (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1979)Aiming at the characterization of John's approach to the relationships of the faithful and God, the author has discussed the connections of the listeners and the faithful with Jesus, the unification of Jesus and God the Father as well as the triangular mutual bonds of God the Father, Jesus Christ and the faithful, and then the meaning of the expressions meno en and eimi en, as well as the participation of particular persons in the bonds.