Communio, 2016, R. 36, nr 1-2 (193-194)
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/19863
Przeglądaj
Przeglądaj Communio, 2016, R. 36, nr 1-2 (193-194) wg Autor "Armogathe, Jean-Robert"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Bardzo ciekawe prośbyArmogathe, Jean-Robert (Wydawnictwo Pallottinum, 2016)Ojcowie Kościoła byli bardzo zakłopotani pierwszymi prośbami modlitwy Ojcze nasz'. „Święć się imię Twoje, przyjdź królestwo Twoje, bądź wola Twoja na ziemi jak i w niebie” Co w sumie oznacza prosić Boga o posługiwanie się Swoją mocą? Wynika stąd pytanie dotyczące interpretacji: czy są to prośby porządku etycznego – przepisy, które człowiek winien zachowywać (sławić Imię, przyśpieszać przyjście królestwa, czynić wolę), czy raczej są to prośby porządku eschatologicznego (które powinny wypełnić się w czasach ostatecznych)? Zaniepokojeni właściwym zachowaniem swoich wiernych, Ojcowie w bardzo szerokim zakresie przyjęli interpretację etyczną. Nie znaleźli jednak naśladowców ani w średniowieczu, ani w czasach nowożytnych, gdzie bardziej kładziono nacisk na wymiar eschatologiczny. Badania współczesne ukazują eschatologiczne, a nawet apokaliptyczne tło tych trzech pierwszych próśb. Orygenesowską lekturę trzech pierwszych próśb, potwierdzoną przez ostatnie studia sztuki poetyckiej z Qumran, naśladowano przez licznych dawnych komentatorów, aż do Soboru Trydenckiego włącznie, którego to Katechizm polecał pasterzom „przestrzegać lud wiemy, że słowa «na ziemi jak w niebie» mogą się odnosić do każdej z poprzednich próśb, tak jakbyśmy mieli: «Niech twoje Imię będzie uświęcone na ziemi jak w niebie», «niech twoje Królestwo nadejdzie na ziemi jak w niebie». I «niech twa Wola będzie uczyniona na ziemi jak w niebie»”.Pozycja Duchowa lektura trzech pierwszych próśbArmogathe, Jean-Robert (Wydawnictwo Pallottinum, 2016)Komentarz egzegetyczny nie wyczerpuje bogactwa Ojcze nasz. Chcemy tu przedstawić kilka duchowych interpretacji modlitwy, wychodząc od trzech pierwszych próśb, które dotyczą Pana: imię, królestwo, wola. Zbierają one w sobie postępujące objawienie Biblii, trzy etapy, które nadają rytm świętej historii: prorocki, królewski i kapłański. To szybkie przejrzenie pozwala uwypuklić dwie linie interpretacyjne Pierwsza widzi w Pater noster program życia i wyjaśnia trzy pierwsze prośby na sposób ascetyczny. Druga dostrzega w nich ukrytą rzeczywistość trynitarną, pozwalając na interpretowanie ich w kluczu mistycznym. Obie te linie przyniosły owoce i nie wydają się być wyłącznymi, ale odzwierciedlają bogactwo modlitwy, której złożoności żadne wyjaśnienie wyczerpać nie zdoła.