Roczniki Teologii Moralnej
Stały URI zbioruhttps://theo-logos.pl/handle/123456789/14073
Roczniki Teologii Moralnej były kontynuacją „Roczników Teologicznych” zeszyt 3: Teologia moralna, wydawanych od 1949 r. przez Towarzystwo Naukowe KUL. Ukazywały się w latach 2009-2013. Obecnie ponownie stanowią zeszyt 3 „Roczników Teologicznych”. Opiekę naukową nad nim sprawuje Instytut Teologii Moralnej KUL, we współpracy z międzynarodową Radą Naukową. Zadaniem pisma jest prezentacja współczesnego stanu wiedzy z zakresu teologii moralnej, bioetyki, antropologii i życia społecznego oraz promocja nowych idei i twórczych koncepcji badawczych.
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologii Moralnej wg Autor "Balák, René"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Selected Dimensions of Responsible Parenthood According to the Teaching of John Paul II in the Perspective of Third MillenniumBalák, René (Towarzystwo Naukowe KUL, 2013)From the point of view of moral theology it seems necessary to study the essence of responsible parenthood in the spirit of the following dimensions. The religious aspect draws the spouses’ attention to their moral responsibility to see in each act of procreation the salvific plan of God the Creator. The moral aspect means that a responsible parental attitude is supposed to be realized through the spouses by way of a properly formed conscience, so that they could behave in conformity with the natural moral norms and with the calling that results from Divine Revelation. The cognitive dimension, concerning the biological dimension of human life, indicating as of primary importance man’s endowment by God with concrete biological capacities; he should use them in conformity with his nature. The volitive aspect indicates the indispensable task to control one’s own drives and passions by means of reason and will. Spouses (parents) are called to it as rational and free creatures. The social aspect stresses the dialogical dimension of life towards community in the context of the common good. Christian parents are obliged to take into consideration their unique conditions in which they experience the family community of persons, assuming that the conditions can have the character of a different kind.Pozycja Vybrané aspekty poslania krest’anov v kultúre v tret’om tisícročíBalák, René (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)Nowe formy kulturowe, z których wynikają nowe sposoby rozumowania i postępowania moralnego, rodzą pytanie o nowe drogi, po jakich będzie kroczyć doskonalenie oraz szerzenie kultury. Czasy współczesne są nacechowane znamionami czegoś dramatycznego, ponieważ rozdźwięk pomiędzy Ewangelia i kulturą jest niewątpliwie dramatem moralnym obecnej epoki historycznej. Niektórzy zaczynają sobie uświadamiać, choć tylko częściowo, istotę tego dramatu duchowego. Aktywność społeczna w dziedzinie kultury jest jednak często ukierunkowana na tworzenie globalnego uniformizmu w kulturze, co dzieje się za pomocą środków masowego przekazu i tym samym uniemożliwia się rozwój osoby ludzkiej oraz narodu. Właśnie kulturowa tożsamość narodowa, która umożliwia prowadzenie wzbogacającego dialogu z innymi narodami, jest w sposób wyrafinowany uciskana poprzez różne działania w wymiarze polityki, gospodarki czy systemu prawa. Posłannictwo chrześcijan w dziedzinie kultury w trzecim tysiącleciu jest uwarunkowane odpowiedzialnym rozróżnianiem oraz poznaniem w kairologicznym kontekście znaków czasu. W signa temporis obecne jest wezwanie moralne adresowane do chrześcijan, by swoje zaangażowanie skupiali wokół osoby ludzkiej, która jest podmiotem, centrum oraz drogą kultury, w kontekście integralnej formacji i rozwoju wzniosłej godności osobowej posiadającej także charakter transcendentalny. Posłannictwo chrześcijan, mające charakter wolnej odpowiedzi, człowieka na wezwanie moralne, jest w sposób immanentny złączone z moralnością, która przejawia się poprzez kulturę oraz która powinna być w zgodzie z chrześcijańską koncepcją aksjologiczną głoszącą dążenie człowieka do dobra. Uobecnienie Boga w tej dziedzinie umożliwi ponownie położenie moralnego fundamentu o charakterze chrześcijańskim, na którym będzie można budować kulturę europejską jako jedność w jej bogatej różnorodności kulturowo-terytorialnej, która jest wynikiem indywidualnego zrozumienia i przyjęcia chrześcijaństwa przez różne narody Europy. Chrześcijański wymiar w kulturze obecnie oznacza tyle co szacunek do każdego podmiotu w tej dziedzinie. Komunikacja międzyosobowa w obszarze kultury powinna prowadzić do rzeczywistego i pożytecznego dialogu pomiędzy różnymi grupami i narodami lub też jednostkami w kontekście rzeczywistego celu formacji, którym jest dobry człowiek. Odnowiona kultura chrześcijańska może pomóc przy zwalczaniu obecnych problemów właśnie dzięki głębokiej więzi wewnętrznej, która w chrześcijaństwie łączy narody europejskie. Dialog wielokulturowy, będący przejawem szacunku wobec tożsamości kulturowej każdego podmiotu, jest drogą dążenia do Dobra najwyższego w doczesnej i ponadczasowej dymensji życia kulturowego osoby ludzkiej, której pochodzenie jest częściowo zakorzenione także w kulturowym patrymonium narodu. Chrześcijanie zatem w swoim posłannictwie moralnym powinni mieć na uwadze kulturę, jako integralną część całości, którą jest życie ludzkie w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, gdzie jest jednostka formowana dzięki wpływowi kultury, przy czym kultura tworzona jest poprzez każdą jednostkę, w kierunku ewangelicznego ideału dobrego człowieka. Wybrane aspekty zaangażowania chrześcijan skupiają się wokół niektórych fundamentalnych predyspozycji i wymiarów zadośćuczynienia posłannictwu chrześcijan wynikającemu z życiowej postawy wiary, która uzdalnia człowieka do tego, by być dobrym.