Analecta Cracoviensia, 2010, T. 42
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/13570
Przeglądaj
Przeglądaj Analecta Cracoviensia, 2010, T. 42 wg Autor "Drozdek, Adam"
Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Tatishchev and Necessity of TheologyDrozdek, Adam (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, 2010)Tatiszczew był zdolnym administratorem, lecz pamięta się go dziś głównie ze względu na monumentalną Historię rosyjską, wydaną dopiero po jego śmierci. Zalicza się go głównych przedstawicieli Oświecenia w Rosji. Choć uważał się za niekompetentnego w dziedzinie filozofii i teologii, rozważał zagadnienia teologiczne i filozoficzne w Rozmowie dwóch przyjaciół o pożytku wiedzy i szkół, w Historii oraz w Testamencie. Wierzył, że dusza jest doskonała i że ciało jest przeszkodą w ujawnianiu jej doskonałości, że wszystko, co Bóg stworzył, jest dobre, a zło płynie z nieumiarkowanego użytkowania tego, co stworzone. Wierzył w istnienie dwóch praw - naturalnego i objawionego - i próbował bez powodzenia obydwa prawa pogodzić. Podkreślał wagę edukacji jako drogi do porządnego życia, a podstawą edukacji miała być znajomość praw boskich, a więc teologia. Miał wielki respekt dla Piotra I i dla wszelkiej władzy, nawet niekompetentnej, co wynikało z jego przekonania, że wszelka władza pochodzi od Boga. Wyraża się w tym jego wiara w opatrznościowy wpływ Boga na losy poszczególnych ludzi i całych narodów, w czym zdecydowanie był przeciwnikiem deizmu.