Verbum Vitae
Stały URI zbioruhttps://theo-logos.pl/handle/123456789/20932
Przeglądaj
Przeglądaj Verbum Vitae wg Autor "Dziadosz, Dariusz"
Teraz wyświetlane 1 - 9 z 9
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Boża i ludzka wierność. Teologiczny obraz zdobycia KanaanuDziadosz, Dariusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2007)Pozycja Boże i ludzkie patrzenie według Wj 2,11-25Dziadosz, Dariusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2009)Pozycja Braterstwo Dawida i Jonatana. Obraz męskiej przyjaźni w 1 Sm 18 – 2 Sm 1Dziadosz, Dariusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2021)W wielu biblijnych publikacjach naukowych i popularyzatorskich na przestrzeni ostatnich dekad toczy się żywa debata na temat charakteru relacji łączącej Dawida i Jonatana, utrwalonej w Księgach Samuela. Niektórzy przypisują tej więzi podtekst homoseksualny, a przynajmniej homoerotyczny, jednakże tego typu interpretacja nie znajduje potwierdzenia w materiale źródłowym 1 Sm 18 – 2 Sm 1. Cykl o dojściu Dawida do władzy (1 Sm 16,1 – 2 Sm 5,5) nie komunikuje wyraźnych sygnałów, które wskazują na seksualne podłoże relacji międzyosobowej pretendentów do tronu. Sugerowana przez niektórych autorów lektura tradycji 1 Sm 18,1 – 2 Sm 1 w kluczu idei homoseksualizmu oraz jej więź z Pieśnią nad Pieśniami dotyczy jedynie płaszczyzny terminologicznej i nie pozwala przypisać tekstom z Pierwszej Księgi Samuela wydźwięku intymnego (homoerotycznego). Opisując braterską więź Jonatana i Dawida, deuteronomista akcentuje nade wszystko jej teologiczny i społeczno-polityczny aspekt, co nie oznacza, że utrwalony przez niego obraz męskiej przyjaźni nie posiada mocnego zabarwienia emocjonalno-uczuciowego.Pozycja Dawid i jego synowie. Wychowawczy i polityczny dramat na dworze królewskimDziadosz, Dariusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2012)A comprehensive series of traditions about the succession of the throne (2 Sam 13-20; 1Kgs 1-2) belongs to the more representative parts of the biblical history of king David and is simultaneously one of the most beautiful parts of the Hebrew prose. This part of the Bible provides an extremely varied and complex tale with full intrigue and contrived fight for power at the royal court. Important is also the theme of the personal relationship of David with his sons. The history of the son of Jesse and his descendants, described in 2 Sam 13-20; 1 Kgs 1-2, may indeed used as a biblical illustration of extraordinarily important problem of the good upbringing and education of the younger generation. The evolution of the respectful relationship between parents and their offspring, the selection of appropriate methods and patterns of parental love, and the various types of difficulties accompanying the process of education are a common theme of many biblical texts. These traditions not only analyze the theological and existential ground of human relationships, but also formulate specific indications for the upbringing valid in any time and circumstances.Pozycja God as Guardian and Enemy of the Human Soul/Life. The Cultural and Theological Code of the nepeš in 1 Sam 25:29Dziadosz, Dariusz; Wojnicki, Arkadiusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022)The cycles of traditions about Saul’s rise to power and reign (1 Sam 7:2–12:25; 13:1–15:31) and David’s ascension to the throne (1 Sam 16:1 – 2 Sam 5:5) portray human life as constantly under threat while simultaneously remaining in all circumstances in the hands of YHWH and dependent on His will. In order to understand the Deuteronomist’s perspective on the life/soul of a human being, one has to explore the meaning of the Hebrew term nepeš in the source material he edited. This publication, using the historical-critical method, analyses the meaning of the concept of nepeš in 1 Sam 25:29 to show on this basis: (1) literary, editorial and historical-cultural background of this verse in the context of the whole cycle of tradition: 1 Sam 16:1 – 2 Sam 5:5; (2) exegetical analysis of nepeš and other key terms used in 1 Sam 25:29; (3) theological ideas present in the Hebrew text and their implications for the biblical concept of the human soul. This is because Abigail’s blessing shows the image of God characteristic of historical books of the Old Testament, as well as sheds light on the character of David and his role in the inauguration of monarchical power in Israel. Furthermore, it allows new aspects of the semantic field of the term nepeš to be discovered.Pozycja Lewici i kapłani w Księdze Powtórzonego PrawaDziadosz, Dariusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2010)There is hardly anything like a consensus of opinion among scholars regarding the history of the Levites. The relationships among the various groups, the circumstances of their conflicts and the tradition history behind the texts are all disputed. The only constant is the notion that behind the texts stands a conflict between rivals for the priesthood. We must ask ourselves if this, the starting point for research for the last century, is fundamentany misguided.Pozycja Przejście przez morze ‒ aktywna obecność Boga kreująca Izrael (Wj 13,17‒14,31)Dziadosz, Dariusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2004)Pozycja Przymierze Dawidowe w deuteronomistycznej historii IzraelaDziadosz, Dariusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)Pozycja Religijny i społeczny status kobiet w tradycjach o Abrahamie (Rdz 11,27-25,18)Dziadosz, Dariusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2011)The purpose of the present article is the analysis of the female characters in the narration of Gen 11:27- 25:18. At the beginning, the author describes the factors determining the religious and social status of women in the patriarchal society. This society, even though exhibiting the patriarchal order, is built on the foundations of faith which grants man and woman the same dignity and position before God. In the subsequent part of the article, the authors shows different female protagonists appearing in the Abraham's cycle. Sarah is depicted as the model of a genuine Hebrew wife and mother. She fulfills her vocation in an exemplary way giving birth to Isaac and ensuring ber family the best conditions possible for their existence. Lot's wife and daughters stand in a stark opposition to Sarah. Their actions bring doom upon the families they represent and thwart the opportunity of their continuous growth comparable to the one experienced by Abraham's generation.