Verbum Vitae
Stały URI zbioruhttps://theo-logos.pl/handle/123456789/20932
Przeglądaj
Przeglądaj Verbum Vitae wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 203
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Głosić Ewangelię dziś. Perspektywa kerygmatycznie zorientowanej dogmatykiSzymik, Jerzy (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Dobra Nowina według Deutero-Izajasza (Iz 52,7-10)Lemański, Janusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)The message of Is 52,7-10 is determined by declaration made in v. 7bB: your God has begun his reign. This statement introduces reality which may be recognised and realized through peace, good and salvation, gifts offered to God’s chosen people (v. 7bA). The reason why it is possible and actually happens is because God comforts and redeems His people (v.9). The new kingship is so splendourous that even the ends of the earth can witness salvation of our Lord (v. 10b). Contents of this God Tidings is similar to what christians call Gospel of Jesus Christ (Rom 10,15). In this article the theological closeness between Is 52,7-10 and the proclamation of Jesus Christ is strongly emphasised.Pozycja Dobra nowina u bram Samarii (2Krl 7)Tronina, Antoni (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Ofiary w służbie PrzymierzaMalina, Artur (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Słowo Boże konieczne w drodze do szczęściaPopielewski, Wojciech (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Ewangelizacja Izraela w Liście do EfezjanAdamczewski, Bartosz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)According to the Letter to the Ephesians, evangelisation of Israel is not less important than evangelisation of the Gentiles. Israel, though it has been granted several privileges as the People of Covenants (Eph 2,12), is still in need of reconciliation and peace with God and with other nations (2,3.14-17). Only by accepting the gospel of Christ Israel – together with Gentile Christians – will achieve salvation (1,13) and will become new creation (2,15) living really near to God (2,13) and having access to the Father in the Spirit (2,18). All of the faithful Israelites (not only the sons of Levi) will then have the possibility of living always in direct nearness to God as holy priests of the spiritual temple of the Lord (2,19-21). Only through the gospel Israel will finally know God’s hidden „mystery” (3,3n.9) and the unsearchable richness of God’s grace (3,8) and wisdom (3,10), consisting in uniting Jewish and Gentile believers into one, reconciled community of the Body of Christ (3,6).Pozycja Jezus ‒ Odkupiciel Izraela i narodówMielcarek, Krzysztof (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Jakie jest orędzie ewangeliczne w Rz 1,16 ‒ 3,20?Romanello, Stefano (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Paul, apostle to the nations, is proud of the Good News, which is so significant to the history of mankind. How does the propositio in Rom 1,16-3, 20 concerning God’s righteousness in the Gospels relate to His anger with those who are against the true Law of God? The subpropositio (Rom 1,18-32) shows God as angry due to that, which is evil, as in the Old Testament, where He is radically opposed to all evil, not toward people or individuals. God is the only just judge, since all men have sinned: Paul confronts those Jews who claim to be righteous or simply following the Law given them. He stressed that God’s judgement is not biased in favour of Jews, equal in God’s sight to the pagans who naturally wish to obey the Law (Rom 2,18-20). Next, Paul shows that all people are saved by Jesus Christ, since he came and took away sin, making all righteous in God’s sight (Rom 3,21-22). The message taught by Paul is that the Gospel has saving power for all people who believe, regardless of ethnic background.Pozycja Skuteczność przepowiadania prorockiego w świetle Ez 24,15-27Pikor, Wojciech (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja „Daj mi usłyszeć Twój głos!”. Wezwanie do zwiastowania Ewangelii w wybranych alegoriach Pieśni nad PieśniamiBardski, Krzysztof (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Dlaczego Ewangelia?Witczyk, Henryk (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Misja Ducha Świętego w Królestwie Bożym Nowego PrzymierzaKudasiewicz, Józef (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Chrystus jako Zbawiciel w alegoryczno-symbolicznej interpretacji epizodu o uciszeniu burzy (Mt 8,23-27; Mk 4,35-5,1; Łk 8,22-26)Bardski, Krzysztof (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja „Kto może być zbawionym?” (Mk 10,26)Malina, Artur (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Jozue ‒ Jezus. Biblijna typologia ZbawicielaTronina, Antoni (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Duch Święty ‒ źródło odwagi w głoszeniu słowa zbawienia (Dz 4,23-31)Rosik, Mariusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Psalmy w procesie wewnętrznej ewangelizacji chrześcijanina. Metoda antyrretyczna Ewagriusza z PontuNieścior, Leon (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Liturgia uobecnieniem zwycięstwa Boga nad mocami złaRubinkiewicz, Ryszard (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Sługa Słowa sługą KrólestwaWitczyk, Henryk (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Jezus jako Zbawiciel w nauczaniu Paulina z NoliPałucki, Jerzy (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)