Roczniki Teologiczne, 2014, T. 61, nr 10
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/19621
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Teologiczne, 2014, T. 61, nr 10 wg Autor "Król, Jerzy"
Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja The Present Situation and the Idea of Personalistic EducationKról, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)Punktem wyjścia jest krótka charakterystyka współczesnej sytuacji człowieka w odniesieniu do zjawisk anonimowości i samotności spowodowanych brakiem świata tradycyjnych wartości i przekonań, bez których nie znajdujemy pewnych racji dla tego co nazywamy przyszłością i sensem całości ludzkiego życia. Wychodząc od potrzeby poszukiwania systemu globalnych, humanistycznych zasad etycznych, wskazuję iż fundamentalną zasadą tych poszukiwań winna być godność osoby i świadomość dobra wspólnego. Są to personalistyczne kategorie ważne w pluralistycznej rzeczywistości świata spójne z chrześcijańską wizją człowieka. Wskazuję zarówno przesłanki wychowawcze jakimi należy się kierować aby wychowanie było w pełni wychowaniem personalistycznym, jak i zjawiska niezgodne z zasadami personalizmu. Nawiązuję do zasady pomocniczości, która w wychowaniu jest wolnością wyboru dobra i jego realizacji. Odwołuję się też do filozofii racjonalistycznej, która ujmuje byt ludzki w kategoriach bytu osobowego a główny przejaw ludzkiej natury wiąże z jej dążeniem do pełni, tj. do spotencjalizowania człowieka. Temu celowi także winno służyć wychowanie.