Roczniki Teologiczne, 2014, T. 61, nr 10
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/19621
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Need to Support Partners in the Process of Diagnosis and Treatment of InfertilityŁepecka-Klusek, Celina; Pałucka, Klaudia; Pilewska-Kozak, Anna B.; Dobrowolska, Beata (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)W pracy przedstawiono konsekwencje niezamierzonej bezdzietności, które mogą dotyczyć zarówno kobiet, mężczyzn, jak i związku partnerskiego. Omówiono pierwotną i wtórną sieć wsparcia społecznego oraz jego znaczenie w procesie diagnozowania i leczenia zaburzeń płodności. Wśród wielu korzyści, wynikających ze wsparcia bezdzietnych partnerów, wskazano na poprawę jakości ich życia, ułatwienie komunikacji w relacjach pacjent - personel medyczny, zwiększenie szansy na dziecko oraz skrócenie czasu do uzyskania ciąży. Podkreślono, iż wsparcie społeczne jest szczególnie potrzebne partnerom na etapie podejmowania decyzji o rozpoczęciu leczenia, kolejnych etapach leczenia i zmianie metody (procedury), zakończeniu leczenia (z uwzględnieniem jego efektu) oraz adopcji. W dalszej części pracy przedstawiono światowe i europejskie inicjatywy na rzecz poprawy jakości życia par niepłodnych, w tym zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia (WHO, World Health Organization) dla wszystkich ośrodków leczenia niepłodności, cele i zadania corocznych obchodów Światowego Miesiąca Wiedzy o Płodności (WorldFam, Fertility Awareness Month) oraz propozycje nowych rozwiązań Europejskiego Towarzystwa Reprodukcji Człowieka i Embriologii (ESHRE, European Society of Human Reproduction and Embryology). Na podstawie przeglądu aktualnego piśmiennictwa dokonano oceny realizacji tych zaleceń i propozycji w wybranych krajach. Przedstawiono problem świadczenia wsparcia wobec par niepłodnych w realiach polskich, w tym w województwie lubelskim.Pozycja Family in Africa – Opportunities and ChallengesKocholickal, George (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)W trakcie lektury posynodalnej adhortacji papieża Benedykta XVI pt. Africae Munus (AM) odkryłam bardzo pozytywnie stwierdzenie papieża o „duszy Afryki”. Oto co napisał papież: „W duszy Afryki obecny jest cenny skarb, dostrzegam tam bowiem «płuco duchowe ludzkości, która zdaje się przeżywać kryzys wiary i nadziei» dzięki niezwykłym bogactwom ludzkim i duchowym jej dzieci...” (AM 13). Odkryłam ten fragment tekstu papieża jako niewątpliwie prawdziwy. W pierwszej części mojego wystąpienia chciałabym podkreślić kilka z tych „niezwykłych bogactw ludzkich i duchowych jej dzieci”, a w sposób szczególny odnieść się do rodziny. W drugiej części wskazuję także na wyzwania, przed którymi staje instytucja małżeństwa i rodziny we współczesnej Afryce. Gdy mówię o bogactwach, nie jest moją intencją idealizowanie wartości ludzkich czy duchowych z tym związanych, tak długo bowiem, jak skutki grzechu pierworodnego trwają w świecie, tak nawet to, co w nim najlepszego, zawiera w sobie element zepsucia. Dlatego też wspomnę o kilku aspektach zepsucia, jakie wywołały ludzka chciwość i grzeszność. Mam także świadomość, iż w artykule nie da się uniknąć uogólnień, zatem zakładam na wstępie, że istnieje wiele wyjątków od uogólnień, o których wspominam. Co więcej, tradycyjny system wartości Afryki poddawany jest współcześnie licznym naciskom zewnętrznym, co tym bardziej utrudnia formułowanie uogólnień dotyczących tradycyjnych kultur i zwyczajów z tym związanych. Mimo to możliwe jest określenie i dyskusja na temat istotnej wspólnej grupy wartości ludzkich i duchowych, jakie wciąż wywierają wpływ na duszę Afryki.Pozycja Love of Enemies: A Smart Strategy or Something More?Owczarek, Christopher (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)Któż z nas, którzy prawdziwie chcemy dorastać do wyzwań Ewangelii, nic czuł się nieswojo w kontekście słów Jezusa dotyczących miłości nieprzyjaciół? Słowa te mają szczególnie silny emocjonalny wydźwięk, gdy jest nam łatwo wskazać konkretnego nieprzyjaciela, bezwzględnego i bezkarnego w swych poczynaniach, jak tego często doświadczamy. W takich wypadkach, akceptacja i praktyczne zastosowanie się do słów Jezusa staje się prawdziwym wyzwaniem: „Lecz powiadam wam, którzy słuchacie: Miłujcie waszych nieprzyjaciół; dobrze czyńcie tym, którzy was nienawidzą; błogosławcie tym, którzy was przeklinają, i módlcie się za tych, którzy was oczerniają. Jeśli cię kto uderzy w [jeden] policzek, nadstaw mu i drugi! Jeśli bierze ci płaszcz, nie broń mu i szaty! Daj każdemu, kto cię prosi, a nic dopominaj się zwrotu od tego, który bierze twoje. Jak chcecie, żeby ludzie wam czynili, podobnie wy im czyńcie! Jeśli bowiem miłujecie tych tylko, którzy was miłują, jakaż za to dla was wdzięczność? Przecież i grzesznicy miłość okazują tym, którzy ich miłują. I jeśli dobrze czynicie tym tylko, którzy wam dobrze czynią, jaka za to dla was wdzięczność? I grzesznicy to samo czynią. Jeśli pożyczek udzielacie tym, od których spodziewacie się zwrotu, jakaż za to dla was wdzięczność? I grzesznicy grzesznikom pożyczają, żeby tyleż samo otrzymać. Wy natomiast miłujcie waszych nieprzyjaciół, czyńcie dobrze i pożyczajcie, niczego się za to nie spodziewając. A wasza nagroda będzie wielka, i będziecie synami Najwyższego; ponieważ On jest dobry dla niewdzięcznych i złych. Bądźcie miłosierni, jak Ojciec wasz jest miłosierny” (Łk 6:27-36).Pozycja Family in Africa: Opportunities an Challenges. Opening RemarksMalinowski, Radosław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)Niniejszy artykuł opiera się na definicji rodziny afrykańskiej jako grupy ludzi powiązanych więzami krwi. Autor koncentruje się wokół trzech aspektów funkcjonowania rodziny w Afryce: aspektu kulturowego i społecznego, a także zmiany, jakim obecnie podlega pojęcie rodziny afrykańskiej. Oczywiste wydaje się stwierdzenie, że w zakresie każdego z wymienionych wyżej aspektów pojawiają się specyficzne szanse i wyzwania dla rodzin afrykańskich.Pozycja Does the Pauline Claim to be “in Christ” Represent Uniformity in Christ-followers?Magnante, Antonio (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)Jako apostoł i teolog, Paweł z Tarsu zasługuje na ciągłe odkrywanie. Jego teksty są skomplikowane i wielowymiarowe. Każde spotkanie z nim jest zawsze wyzwaniem i zmusza czytelnika do jego przyjęcia, o ile pragnie się rzeczywiście zgłębić jego myśl teologiczną. Odkąd Paweł stał się przedmiotem moich własnych badań naukowych, jego teksty stawiały mi stale jedno pytanie: Czy po swoim nawróceniu Paweł przestał być członkiem wspólnoty żydowskiej, czy też wciąż czuł się przedstawicielem żydowskiego dziedzictwa? Inaczej rzecz ujmując, chodzi o to, co myślał o sobie samym w czasie po wydarzeniach, jakie miały miejsce w drodze do Damaszku. Najprawdopodobniej najlepszym sposobem rozwiązania tej zagadki jest omówienie skutków jego nawrócenia, choć nikt naprawdę nie wie, co realnie przydarzyło się wtedy Pawłowi. Bez wątpienia jego nawrócenie nie miało charakteru moralnego. Paweł nie poszukiwał nowej drogi etycznej dla swojego życia, więc nie było to nawrócenie w sensie duchowym. Było ono raczej w swej naturze nawróceniem teologicznym, co oznaczało „przewartościowanie, rekonstrukcję systemu wartości”, bo spowodowało ono radykalną zmianę w jego podstawowym systemie aksjologicznym i w jego wierności tradycji.Pozycja Is Canon Law an Instrument of Neo-Colonisation? Reception of Canon Law in Africa and the Contribution of John Paul IIMadziakaphwa, Israel; Leżohupski, Robert (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)Idea przekazania myśli o. Israela Madziakaphwy, zawartej w jego artykule, narodziła się podczas zajęć z prawa kanonicznego, w czasie których grupa ambitnych młodych studentów przygotowywała się do sfinalizowania skróconego kursu licencjackiego w zakresie prawa kanonicznego. Analizując afrykańskie dziedzictwo nauczania Jana Pawła II, można zauważyć, jak znaczącą uwagę poświęcił on kwestiom takim, jak inkulturacja czy recepcja prawa kanonicznego w Afryce. Temat ten, przedyskutowany i przeanalizowany ze studentami, został przedstawiony jako wykład otwierający I Międzynarodową Wideokonferencję, zorganizowaną wspólnie z Wydziałem Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji KUL. Istotne jest podkreślenie, którego dokonujemy w niniejszym artykule, iż poprzez postawienie pytania o neo-kolonialny charakter prawa, pytamy także o ducha prawa, a z perspektywy ducha kolonializm powinien zostać odrzucony, jako niemożliwa do zaakceptowania norma kulturowa. Analizując tę problematykę w kontekście norm wynikających z prawa kanonicznego, podkreślamy także zasadę unitas in varietate, która nie oznacza uniformizacji. Zasady inkulturacji pozostają niezmienione: ratio legis jest - w naszym wypadku - zbawienie dusz, myślenie i współodczuwanie z Kościołem, a także zasada pomocniczości. Przedstawiane tu badania przyczynią się do wykorzenienia „kolonializmu” jako wersji „imperializmu kulturowego” oraz do wykształcenia się takich metod komunikacji, które będą opierać się na komunikacji ludzi, do których kierowane jest przesłanie Kościoła, mimo świadomości utrudnień, jakie tak pojęta komunikacja napotyka.Pozycja Polish Emigration in Spain – Problematic Aspects of AcculturationŁukasiewicz, Roland (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)Artykuł przedstawia wyniki badań przeprowadzonych w środowisku polskich emigrantów w Hiszpanii skupionych w prowincji Malaga na odcinku Malaga-Gibraltar. Badania przeprowadzane są od 2006 roku. Przedstawione wyniki pokazują zarówno skalę migracji jak i stopień zintegrowania z lokalną społecznością. Raport pokazuje także problem bezdomności polskich emigrantów i sposoby radzenia sobie z nim. Bardzo istotnym elementem jest powstawanie, w środowisku emigrantów, charakterystycznych enklaw społecznych tworzących nie tylko zwartą ale także hermetyczną grupę, przyswajającą szczególne elementy kultury państwa emigracji i tworzący własną podkulturę emigracyjną.Pozycja Sprawozdanie z wizyty studyjnej w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”: „L’éducation à la santé: un enjeu collectif pour la réussite et le vivre-ensemble”, Lyon, 18 listopada 2013-22 listopada 2013 rokuLelonek-Kuleta, Bernadeta (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)Pozycja Sprawozdanie ze stażu naukowo-badawczego zrealizowanego w szpitalu klinicznym Ste Marguerite w Marsylii w ramach projektu „Najlepsze praktyki” w strategicznej transformacji KUL, 1 lipca 2013-30 września 2013 rokuLelonek-Kuleta, Bernadeta (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)Pozycja The Family as a Resource for Civil SocietyBokajło, Wiesław; Koperek, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)Artykuł odnosi się do badań, które zostały przeprowadzone w Polsce w latach 2010-2012 we współpracy z Papieską Radą ds. Rodziny. Badania dotyczyły rodziny i jej funkcjonowania w warunkach społecznych w Polsce. Ich celem było zdiagnozowanie potrzeb rodzin, możliwych obszarów wsparcia i odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób obecna rodzina stanowi bogactwo społeczeństwa obywatelskiego. Katechizm Kościoła katolickiego, definiuje rodzinę jako małżeństwo kobiety i mężczyzny posiadających dzieci. Definicja ta powinna być postrzegana w kontekście nauki społecznej Kościoła, nauczania Jana Pawła II, a w szczególności Benedykta XVI. W ujęciu socjologicznym całe społeczeństwo opiera się na rodzinie, która jest rozumiana jako najważniejsza podstawowa grupa społeczna oparta na intymnej relacji zbudowanej na wzajemnym uczuciem, współpracy i wzajemnej odpowiedzialności; wzmocnienie stosunków wewnętrznych i interakcji są głównym celem rodziny. Zgodnie z podejściem systemowym, rodzina powinna być postrzegana jako system, w którym zmiana jednego elementu prowokuje zmiany w innych jego częściach. Przedstawione badania podejmują kwestie dotyczące rodziny jako instytucji społecznej w kontekście następujących głównych punktów: 1. Rodzina - podejście socjologiczne; 2. Idea społeczeństwa obywatelskiego; 3. Obszary społeczeństwa obywatelskiego.Pozycja Sprawozdanie z konferencji międzynarodowej „Socialia 2013. XVI International Scientific Conference a Human Facing Big Changes Challenges For Sub Branches of Modern Pedagogic” Ustroń-Zawodzie, 21-22 October 2013Dudziak, Urszula; Wołochowicz, Piotr (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)Pozycja Psychological, Family, and Social Aspects of Losing a Baby before BirthGuzewicz, Monika; Szymona-Pałkowska, Katarzyna (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)Sytuacja kobiet, które utraciły dziecko w wyniku poronienia, przedwczesnego porodu lub śmierci okołoporodowej, są bardzo trudnymi doświadczeniami, niosącymi obciążenie emocjonalne w życiu tych kobiet, które doświadczyły utraty dziecka, jak i dla ich najbliższej rodziny. Często również personel medyczny w emocjonalny sposób dotyka śmierci dziecka przed narodzinami, choć niestety istnieje również ryzyko przedmiotowego traktowania pacjentki i jej dziecka. Prezentowana praca stanowi przegląd literatury w aspekcie psychologicznych, społecznych, rodzinnych oraz religijnych następstw wiążących się z utratą dziecka w okresie prenatalnym.Pozycja Participatory videoconference meeting on the Family in Africa – summaryDuba, Catherine; Zielińska-Król, Katarzyna (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)Pozycja Janusz Mariański, Sens życia, wartości, religia. Studium socjologiczne, Lublin: Wydawnictwo KUL 2013, ss. 288.Janocha, Witold (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)Pozycja The Present Situation and the Idea of Personalistic EducationKról, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)Punktem wyjścia jest krótka charakterystyka współczesnej sytuacji człowieka w odniesieniu do zjawisk anonimowości i samotności spowodowanych brakiem świata tradycyjnych wartości i przekonań, bez których nie znajdujemy pewnych racji dla tego co nazywamy przyszłością i sensem całości ludzkiego życia. Wychodząc od potrzeby poszukiwania systemu globalnych, humanistycznych zasad etycznych, wskazuję iż fundamentalną zasadą tych poszukiwań winna być godność osoby i świadomość dobra wspólnego. Są to personalistyczne kategorie ważne w pluralistycznej rzeczywistości świata spójne z chrześcijańską wizją człowieka. Wskazuję zarówno przesłanki wychowawcze jakimi należy się kierować aby wychowanie było w pełni wychowaniem personalistycznym, jak i zjawiska niezgodne z zasadami personalizmu. Nawiązuję do zasady pomocniczości, która w wychowaniu jest wolnością wyboru dobra i jego realizacji. Odwołuję się też do filozofii racjonalistycznej, która ujmuje byt ludzki w kategoriach bytu osobowego a główny przejaw ludzkiej natury wiąże z jej dążeniem do pełni, tj. do spotencjalizowania człowieka. Temu celowi także winno służyć wychowanie.Pozycja Children’s Villages as Compensation for Negative Effects of OrphanhoodJanocha, Witold; Glegoła, Katarzyna (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)W ostatnim czasie wielu badaczy interesuje się problemem sieroctwa. Ukazały się nowe publikacje poświęcone nowym rodzajom tego negatywnego – dla całego społeczeństwa – zjawiska. Statystyki dotyczące sieroctwa z roku na rok są coraz bardziej alarmujące; ukazują narastający charakter zjawiska. Wioski Dziecięce SOS, obok rodzin adopcyjnych i zastępczych, zapewniają najlepsze warunki wychowywania dla osieroconych dzieci. Wynika to z ich rodzinnego charakteru i faktu funkcjonowania na wzór rodziny naturalnej. Idea Wiosek Dziecięcych SOS zbudowana na czterech głównych pryncypiach – matka, rodzeństwo, dom i wioska – gwarantuje, że cały nowy dom stworzony jest dla dziecka. Jest to dom, w którym dziecko zyskuje prawdziwy dom, kochającą matkę (lub oboje rodziców) i rodzeństwo. Rodziny SOS, które kierują się czołowymi zasadami miłości, szacunku i zaufania, tworzą środowisko, które może w pełni zrekompensować osierocenie i zagwarantować dziecku prawidłowy rozwój.Pozycja Male Identity and the Modern Model of FatherhoodZielińska-Król, Katarzyna (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)Z jednej strony od mężczyzn wymaga się większego zainteresowania dzieckiem, większego wkładu czasowego i zadaniowego w jego rozwój i wychowanie, ale niezmiennie od mężczyzny oczekuje się jednocześnie, że nadal będzie on mocną głową rodziny, która przede wszystkim zadba o bezpieczeństwo swojej rodziny – szczególnie w zakresie finansowym. Zatem z jednej strony oczekuje się, że będzie on więcej w domu, z żoną, z dzieckiem, będzie partycypował w domowych obowiązkach, jednak nie zdejmuje to z niego odpowiedzialności za utrzymanie rodziny. Czy nowym oczekiwaniom, wydającym się trochę ponad miarę i możliwości, nowy ojciec podoła? Czy zmiany i współczesna figura ojca jest tą, w której określana na nowo tożsamość mężczyzny znajdzie odbicie i możliwość realizacji? Z pewnością na odpowiedź należy jeszcze poczekać, jednak, uzasadnionym wydaje się pytanie jakie stawia Z. Melosik, czy w obliczu wszystkich zmian w osobie, psychice, medykalizacji oraz feminizacji ciała męskiego „(…) mężczyzna to jest jeszcze mężczyzna?” (Z. Melosik, Kryzys męskości w kulturze współczesnej, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2006, pp. 22.).