Communio, 2017, R. 37, nr 1 (197)
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/19968
Przeglądaj
Przeglądaj Communio, 2017, R. 37, nr 1 (197) wg Autor "Lipniak, Jarosław M."
Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Jezus – przebóstwiający chleb życiaLipniak, Jarosław M. (Wydawnictwo Pallottinum, 2017)Celem niniejszego artykułu było ukazanie Jezusa jako przebóstwiającego Chleba życia. Autor, wychodząc od Chrystusa jako głównego i jedynego Gospodarza Eucharystii, starał się ukazać proces przebóstwienia, któremu podlega każdy człowiek. Chciał zaakcentować przy tym szczególne działanie Ducha Świętego a także cielesną obecność Chrystusa w Eucharystii. Sprawą wielkiej wagi było ukazanie fizycznego zjednoczenia Boga z człowiekiem, jakie powoduje spożywanie Jego Ciała i Krwi. Eucharystia to nie „pokarm i napój duchowy” sam w sobie, ale przede wszystkim spożywanie tego pokarmu i picie tego napoju. Słów ustanowienia nie można rozpatrywać w oderwaniu od zasadniczej intencji Chrystusa. Na pierwszym miejscu pojawia się wezwanie: „bierzcie i jedzcie”, „bierzcie i pijcie”, a następnie dopiero wyjaśnienie: „To jest Ciało moje”, „to jest Krew moja” Właściwe znaczenie tych ostatnich słów ukazuje ich kontekst. Wezwanie do rzeczywistego uczestnictwa jest istotnym i głównym elementem ustanowienia Eucharystii. Autor starał się wykazać jak każdy człowiek, stworzony na obraz i podobieństwo Boże, przez Eucharystię staje się z łaski tym, kim Bóg jest w Swojej naturze, ulega przebóstwieniu, Boskiej przemianie.Pozycja Katarzyna Halkowicz, Wizja małżeństwa i rodziny w teologii wybranych Kościołów chrześcijańskich w Polsce. Studium ekumeniczne, Świdnica 2017, ss. 142.Lipniak, Jarosław M. (Wydawnictwo Pallottinum, 2017)Pozycja Piotr Liszka, Dusza ludzka. Substancja duchowa człowieka, Wydawnictwo TUM, Wrocław 2017, ss. 358Lipniak, Jarosław M. (Wydawnictwo Pallottinum, 2017)Pozycja Sposób powiązania elementów konstytuujących osobę z jej podłożem substancjalnymLipniak, Jarosław M. (Wydawnictwo Pallottinum, 2017)Ważnym zagadnieniem jest personalna struktura substancji osoby i to, że elementy konstytuujące osobę subsystują w jej podłożu substancjalnym. Zwieńczeniem tego rodzaju refleksji jest poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób elementy konstytuujące osobę subsystują w jej podłożu substancjalnym. W pewnym aspekcie sposób ten jest wspólny dla Osób niestworzonych i osób stworzonych, w innym aspekcie istnieją różnice i to nie tylko w sensie natężenia tej sytuacji, lecz również w sensie jakościowym, w zależności od własnej specyfiki, odróżniającej daną osobę od innych.