Communio, 2017, R. 37, nr 1 (197)

Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/19968

Przeglądaj

Ostatnie zgłoszenia

Teraz wyświetlane 1 - 12 z 12
  • Miniatura
    Pozycja
    Dziękczynienie za chleb
    Pytel, Waldemar (Wydawnictwo Pallottinum, 2017)
    Celem niniejszego artykułu było ukazanie potrzeby wdzięczności za chleb. Człowiek nie powinien dziękować tylko z obowiązku, bo tak nakazuje tradycja, ale powinien otworzyć swoje serce na Jezusa, dawcę wszystkich dobrych darów i dać się pochwycić głębokiej wdzięczności. To Bóg ukształtował świat tak, że mamy wszystko. Z Jego łaski oraz z Jego woli ziemia corocznie wydaje plon na pokarm dla naszego ciała. On też daje nam swoje Słowo i mówi „Ja jestem chlebem życia” – społeczność Eucharystii, abyśmy mogli wzrastać w wierze, nadziei i miłości. Tej miłości, która powinna być naszą odpowiedzią na doświadczenie miłości Boga w Jezusie Chrystusie.
  • Miniatura
    Pozycja
    Rola jedzenia w Starym Testamencie
    Pagliarini, Anthony (Wydawnictwo Pallottinum, 2017)
    Celem niniejszego artykułu było ukazanie roli jedzenia w Starym Testamencie. Stary Testament odkrywa teologiczne znaczenie jedzenia poprzez trzy etapy: stworzenie (kreację), rekreację (odnowienie), oraz przymierze na Górze Synaj. W pierwszym z nich, tekst Księgi Rodzaju odnosi się do sposobu odżywiania się (Rdz 1, 29) z korzystaniem z dominacji. Powołanie człowieka do poszerzania Bożego dzieła stworzenia i zarządzania (לדב) podejmowane jest w pożywianiu się. Po chaosie upadku pierwszego człowieka i potopie, relacja o rekreacji twierdzi podobnie. Zakłada się, że nowe i przerwane formy dominacji odzwierciedlają stan człowieka upadłego. Nowy sposób odżywiania się, z ustępstwem jeśli chodzi o mięso, staje się miejscem gdzie rozgrywa się ta nowa dominacja – i, twierdzę, że to ustępstwo wobec mięsa, zaczyna leczyć. Ten nowy sposób odżywiania się osiąga swoją pełną formę w posiłkach właściwych dla społeczności przymierza.
  • Miniatura
    Pozycja
    Obraz Chrystusa w różnych wersjach wschodniej anafory św. Jana Chryzostoma
    Dudek, Andrzej (Wydawnictwo Pallottinum, 2017)
    Artykuł podejmuje tematykę Anafory św. Jana Chryzostoma, czyli jednej z modlitw eucharystycznych Kościołów Wschodnich. Zostały zaprezentowane różne jej warianty, zarówno te używane w obecnej liturgii (etiopska i grekokatolicka) oraz te o charakterze historycznym (liturgia chalcedońska). Teksty zostały przeanalizowane pod jednym kątem, a mianowicie zadano sobie trud wyszukania tych fragmentów, które mówią o Jezusie Chrystusie. Celem takiej selekcji była próba ukazania obrazu Zbawiciela, zaproponowanego wierzącym zgodnie ze starożytną zasadą Kościoła lex orandi – lex credendi, czyli tak jak się modlimy, tak samo wierzymy.
  • Miniatura
    Pozycja
    Ecce panis angelorum. Wybrane wątki z teologii aniołów w liturgii Mszy świętej w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego
    Beyga, Paweł (Wydawnictwo Pallottinum, 2016)
    Celem niniejszego artykułu jest próba ukazania teologii aniołów w liturgii. Autor ukazuje wizję Ratzingera, która dochodzi do głosu we mszy katechumenów w liturgii sprawowanej w Nadzwyczajnej Formie Rytu Rzymskiego. Argumenty przedstawione przez Josepha Ratzingera nie były w rzeczywistości liturgiczne, ale przedstawiały implikacje między określoną celebracją liturgiczną a prawdami dogmatycznymi. Artykuł analizuje także starożytny hymn Gloria in excelsis Deo jako hymn aniołów i przygotowanie do przyjścia Chrystusa w konsekrowanym chlebie i winie.
  • Miniatura
    Pozycja
    Chleba naszego powszedniego daj nam dzisiaj
    Ratzinger, Joseph (Wydawnictwo Pallottinum, 2017)
    The purpose of this article was to present the theology of the fourth request of the Lord’s Prayer. The fourth prayer, Our Father, seems to us the most „human” of all requests. The Lord, who directs our views on that, what is essential, on „the only necessary”, knows about our earthly needs and recognizes them. He, who tells his disciples, „do not worry about your life, what you will eat” (Matthew 6,25), invites us to pray for food for us and to entrust our concerns to God in this way. Bread is „fruit of the earth and work of human hands”, but the earth will not bear fruit if it does not receive the sun and rain coming from above. This interaction of cosmic forces, which is not in our hands, is opposed to the temptation of our pride to provide ourselves with our own strength. This pride is brutal and cold, and ultimately destroys the earth. It cannot be otherwise, because it defies the truth, according to which we humans are to transgress ourselves only by opening ourselves to God; only under this condition we can become great and free and actually be ourselves. We can and should ask.
  • Miniatura
    Pozycja
    „Plenty of food for everyone”: a Balthasarian look at Babette’s feast
    Servais, Jacques (Wydawnictwo Pallottinum, 2017)
    W niniejszym artykule Jacques Servais rozważa ekranizację opowiadania Karen Blixen [pseudonim Isak Dinesen] z 1987 r. Servais zwraca uwagę na to w jaki sposób film ostatecznie dotyczy przyjęcia stworzenia. Kiedy życie różnych postaci zbiegnie się w kulminacyjnej uczcie, radość z tego przyjęcia uwalnia jego uczestników od bogatszego od siebie towarzystwa. Opierając się na teologii Hansa Urs von Balthasara, Servais omawia, w jaki sposób starania Babette o zapewnienie tego posiłku są wyrazem chrześcijańskiej misji, w której przygotowuje się nas łaską do pełniejszej zgody i świętowania dobroci bycia. Z takim upałem i ciężką pracą nie jest to oczywiście żadna nieziemska uczta. Raczej bierze ona udział w dziele nadawania formy światu.
  • Miniatura
    Pozycja
    Jezus – przebóstwiający chleb życia
    Lipniak, Jarosław M. (Wydawnictwo Pallottinum, 2017)
    Celem niniejszego artykułu było ukazanie Jezusa jako przebóstwiającego Chleba życia. Autor, wychodząc od Chrystusa jako głównego i jedynego Gospodarza Eucharystii, starał się ukazać proces przebóstwienia, któremu podlega każdy człowiek. Chciał zaakcentować przy tym szczególne działanie Ducha Świętego a także cielesną obecność Chrystusa w Eucharystii. Sprawą wielkiej wagi było ukazanie fizycznego zjednoczenia Boga z człowiekiem, jakie powoduje spożywanie Jego Ciała i Krwi. Eucharystia to nie „pokarm i napój duchowy” sam w sobie, ale przede wszystkim spożywanie tego pokarmu i picie tego napoju. Słów ustanowienia nie można rozpatrywać w oderwaniu od zasadniczej intencji Chrystusa. Na pierwszym miejscu pojawia się wezwanie: „bierzcie i jedzcie”, „bierzcie i pijcie”, a następnie dopiero wyjaśnienie: „To jest Ciało moje”, „to jest Krew moja” Właściwe znaczenie tych ostatnich słów ukazuje ich kontekst. Wezwanie do rzeczywistego uczestnictwa jest istotnym i głównym elementem ustanowienia Eucharystii. Autor starał się wykazać jak każdy człowiek, stworzony na obraz i podobieństwo Boże, przez Eucharystię staje się z łaski tym, kim Bóg jest w Swojej naturze, ulega przebóstwieniu, Boskiej przemianie.
  • Miniatura
    Pozycja
    Piotr Liszka, Dusza ludzka. Substancja duchowa człowieka, Wydawnictwo TUM, Wrocław 2017, ss. 358
    Lipniak, Jarosław M. (Wydawnictwo Pallottinum, 2017)
  • Miniatura
    Pozycja
    Das tägliche Brot für alle
    Ingeborg, Gabriela (Wydawnictwo Pallottinum, 2017)
    The request for daily bread, which is the foundation of our physical life and survival, has always been normal. The request for bread is also included in the Lord’s Prayer. This prayer shows that Christianity does not know separation of spirituality and materiality, life and spirit. Both dimensions of our human existence are equally necessary and are therefore included in the Christian understanding of salvation. The human being does not live by bread alone, nor can he live without bread. A lack of food affects and destroys physical existence. What’s more, it humiliates people. An issue of food in the world, a request for daily bread for everyone, is therefore an extremely ethical and theological question. That is why the efforts undertaken today in the fight against hunger and malnutrition occurring in many countries of the world are so important.
  • Miniatura
    Pozycja
    Sposób powiązania elementów konstytuujących osobę z jej podłożem substancjalnym
    Lipniak, Jarosław M. (Wydawnictwo Pallottinum, 2017)
    Ważnym zagadnieniem jest personalna struktura substancji osoby i to, że elementy konstytuujące osobę subsystują w jej podłożu substancjalnym. Zwieńczeniem tego rodzaju refleksji jest poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób elementy konstytuujące osobę subsystują w jej podłożu substancjalnym. W pewnym aspekcie sposób ten jest wspólny dla Osób niestworzonych i osób stworzonych, w innym aspekcie istnieją różnice i to nie tylko w sensie natężenia tej sytuacji, lecz również w sensie jakościowym, w zależności od własnej specyfiki, odróżniającej daną osobę od innych.