Communio, 2014, R. 34, nr 1 (185)
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/19646
Przeglądaj
Przeglądaj Communio, 2014, R. 34, nr 1 (185) wg Autor "Jędrzejewski, Andrzej"
Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Społeczno-kulturowe aspekty nowego ateizmuJędrzejewski, Andrzej (Wydawnictwo Pallottinum, 2014)Przedstawiona przez nowych ateistów radykalnie negatywna ocena wpływu religii (w tym chrześcijaństwa) na rzeczywistość społeczną, opiera się przede wszystkim na skrajnie zafałszowanym obrazie Boga i człowieka. Bóg Dawkinsa, Hitchensa czy Onffay’a na pewno nie jest Bogiem Biblii. Ateistyczny humanizm nowych ateistów powiela wszystkie błędy ateizmu dziewiętnastowiecznego i grozi podobną degradacją człowieka oraz życia społecznego, jaką przyniosły ideologie bazujące na Marksie czy Nietzschem. W pismach nowych ateistów razi też jednostronna interpretacja historii i współczesności, w której często bezzasadnie obciąża się religię odpowiedzialnością za wielkie zło, a przemilcza lub usprawiedliwia tragiczne skutki ideologii bazujących na ateizmie. Nowi ateiści nie kryją, że ich praca ma nie tyle akademicki sens, ile raczej służy faktycznej przemianie społecznej. Społeczne implikacje nowego ateizmu, przedstawione w artykule, pokazują, że w ujęciu nowych ateistów, główna granica sporu cywilizacyjnego nie przebiega już między islamem a chrześcijaństwem, Zachodem a Wschodem czy bogatą Północą a biednym Południem, ale właśnie między światem religijnym a światem „wyzwolonym” z religii. Mimo swej merytorycznej i metodologicznej słabości, wielu uproszczeń i przekłamań, nowy ateizm pozostaje – choćby ze względu na swą popularność i zasięg oddziaływania – bardzo poważnym wyzwaniem dla chrześcijan, także na polu oddziaływania na kulturę i życie społeczne.