Roczniki Biblijne
Stały URI zbioruhttps://theo-logos.pl/handle/123456789/21458
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Biblijne wg Autor "Wróbel, Mirosław S."
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Święty Paweł w kontekście świata żydowskiego, greckiego i rzymskiegoWróbel, Mirosław S. (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2010)In the present article the author shows the Paul’s phenomenon of life in the context of Judaism, Hellenism and Roman culture. The influence of different backgrounds shapes his rich personality and effective activity as Apostle of Christ and Messenger of universal salvation. St. Paul in the power of Holy Spirit unites Jewish, Greek and Roman world in universal space determined by the cross of Jesus – Saviour of all nations.Pozycja The "Western Text" and its Chief Witnesses in the Gospel of JohnWróbel, Mirosław S. (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2009)We współczesnych badaniach egzegetycznych podkreśla się wagę „Tekstu Zachodniego” i jego świadectw w Ewangelii św. Jana. Zagadnienia związane z prehistorią tekstu Janowego i złożonym procesem jego redakcji pozwalają w wielu miejscach głębiej spojrzeć na egzegezę i teologię czwartej Ewangelii. Analiza świadectw greckich, łacińskich, syryjskich, perskich, gruzińskich pozwala na wyodrębnienie wariantów „Tekstu Zachodniego”, które mogą wskazywać na wczesną redakcję poprzedzającą Tekst Aleksandryjski.Pozycja The Polemic in Jn 8:31-59 in the Context of Jewish and Christian LiteratureWróbel, Mirosław S. (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2010)Jedną z widocznych cech Ewangelii według św. Jana jest jej „potencjał polemiczny”. Wiele zdań Janowego Jezusa wobec Jego rozmówców (Żydów) ma ostry i polemiczny charakter. W niniejszym artykule autor pragnie wskazać na źródła Janowego konfliktu i polemiki w szerszym kontekście literatury judaistycznej (Izajasz, Targum Izajasza) i chrześcijańskiej (Pierwszy List św. Jana, List do Galatów). Analiza ta umożliwia wydobycie „paradygmatu polemicznego”, który mógł być wykorzystany przez autora czwartej Ewangelii i zaaplikowany do sytuacji końca I w., kiedy szczególnie żywotnym było pytanie o tożsamość „prawdziwego Izraela” w odniesieniu do ojcostwa wobec Boga i Abrahama.