Roczniki Biblijne
Stały URI zbioruhttps://theo-logos.pl/handle/123456789/21458
Przeglądaj
Przeglądaj Roczniki Biblijne wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 26
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja 1 Kor 15, 3b-8 syntezą chrześcijańskiej doktryny o śmierci i zmartwychwstaniu JezusaPaciorek, Antoni (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2010)St Paul’s text of 1 Cor 15 3b-8 in a concise and schematic way gives the basic data concerning Jesus’ death, funeral, resurrection and manifestations. It is a true synthesis of the Christian doctrine on the death and resurrection of Christ the Redeemer. The author of the article first discusses the literary aspect of St Paul’s words; he analyzes the context, tradition, edition and the structure of the text, and then he carefully interprets it from the exegetic and theological point of view.Pozycja Dawid i Goliat, czyli spór o to, jaki obraz Dawida prezentuje 1 Sm 17, 1−18, 5?Lemański, Janusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2010)Pozycja „Election” as a Salvific Category According to Romans 9. Study of a Biblical ConceptRakocy, Waldemar (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2010)W Rz 9, 4-5 Apostoł przytacza całą listę przywilejów Izraela, które podkreślają jego szczególną pozycję. Zwłaszcza chrześcijanie wywodzący się z pogaństwa mogli dojść do wniosku, że skoro Izrael nie uwierzył w Mesjasza, coś zawiodło w ekonomii zbawienia. Taka też jest teza, która znajduje się w Rz 9, 6a i brzmi: „Nie znaczy to jednak wcale, że słowo Boże zawiodło”. Przeglądając listę wymienionych w 9, 4-5 przywilejów zauważa się brak jednego - wybraństwa. Autorzy sporadycznie przywiązują do tego wagę. Wydaje się, że przemilczenie przywileju wybraństwa jest świadomym zabiegiem. Od w. 6b, czyli od pierwszych słów po postawionej tezie, Apostoł skupia całą uwagę na naturze wybraństwa w historii zbawienia. Przyglądając się temu zagadnieniu ustaliliśmy, że Pawłowe rozumienie wybraństwa daje odpowiedź na postawioną tezę o trwałości słowa Bożego: dzięki temu, że nie wszyscy, którzy pochodzą z Izraela, są ludem wybranym (w. 6b; por. w. 8a), nic nie zawiodło w ekonomii zbawienia. W wiernej reszcie, podobnie jak w przeszłości, wypełnia się cały zamysł zbawczy. Apostoł odcina się od jedynie historycznego rozumienia wybraństwa i akcentuje jego wymiar zbawczy. Oddzielenie koncepcji wybraństwa od zbawienia sprawia bowiem, że traci ono związek z Bożym planem względem ludzkości i staje się jakimś niezrozumiałym gestem osobistej sympatii ze strony Boga czy nawet kaprysem. Pawłowa interpretacja wybraństwa odbiega od tego, jak je postrzegano w czasach biblijnego Izraela. Nie powinno to dziwić, gdyż po pierwsze Izrael odszedł od pierwotnego zamysłu Boga, obecnego w życiu patriarchów (w. 7-13), przywiązując zbyt dużą wagę do więzów krwi, a po drugie dzieło Jezusa Chrystusa polega na tym, że przewyższa wszystko, co zostało powiedziane w czasach Starego Przymierza. Modelem w rozumieniu idei wybraństwa jest zatem historia patriarchów, następnie koncepcja wiernej reszty, co znajduje kontynuację w Kościele i ostateczne wypełnienie w królestwie niebieskim. Takie rozumienie wybraństwa odsłania dynamikę zbawczego zamysłu Boga, który osiąga kolejne etapy realizacji w historii zbawienia. W przeciwnym razie mamy do czynienia jedynie ze statycznym pojmowaniem wybraństwa, a to jest obce ekonomii zbawienia.Pozycja Epifania Chrystusa i królowanie Boga motywacją zachęty w 1Tm 6,11-16Haręzga, Stanisław (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2010)The author of the article presents at first a literary specificity of the text 1 Tm 6:11-16. Next within the exegesis he explains the encouragement towards the trully Christian life (v. 11-12) and the role that performs in it the motive of Christ’s epiphany (v. 15-16) along with the solemn doxology in the honour of God (v. 15-16). The appeal to the truth about God who is the only Ruler, King and God, as well as to the epiphany of Christ should encourage the addressee of the letter 1 Tm to build persistently in the name of Christ the Kingdom of God which He in His ultimate revelation will deliver for ever to God the Father.Pozycja Geneza i teologiczne orędzie biblijnej relacji o potopie (Rdz 6-9)Dziadosz, Dariusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2010)The memory of a disastrous and vast deluge that took place in a very distant past appears in the texts of legends that originated in many civilizations and cultures. The biblical tradition, or rather traditions (pre-pastoral and pastoral), borrow numerous images and symbols from this heritage of mankind, so that within their own monotheistic theology the episode in the history of the early stage of mankind could be recorded. What in the Middle East mythologies and epics was ascribed to jealous gods’ whims, in Gen 6–9 is presented as the work of a just God, who rightly punishes the corrupted mankind for having destroyed His work of creation. In the biblical tradition also another theological motif appears that is completely missing from any ancient accounts of the deluge – the motif of God’s mercy and God’s salutary interference into the history of the world and of man that aims at a revival of the universe and assumes the shape of a new work of creation. The present article tackles the issue of Gen 6–9 in a broad context of its relation to analogous Middle East traditions in order to show the origin, the process of editing as well as the literary and theological specificity of the biblical account of the Flood as completely as possible.Pozycja Grób jako znak prawa własności ziemi? Rdz 23 i jego przesłanie teologiczneLemański, Janusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2009)Pozycja Heilsgeographie – geografia zbawienia. Zapoznana idea świętej przestrzeniMielcarek, Krzysztof (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2010)The article deals with the issue little discussed nowadays, for in comparison to a very popular idea of the history of salvation, biblical geography of salvation is rather neglected. There are of course some very good articles and monographs devoted to the role of the land within biblical tradition, but scholars tend to diminish the significance of the holy space within the Christian experience. However, even though the Holy Land is certainly a less significant factor in Christianity tradition than it is in the Old Testament and in the current Judaism, one cannot separate history from its cultural and geographical setting. Thus contemporary Christian experience must contain its spatial feature and it has to be consciously appreciated.Pozycja Justification by Faith in Phil 3, 9. A Literary and Theological AnalysisRakocy, Waldemar (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2009)Przedmiot studium stanowi wypowiedź apostoła Pawła z Flp 3,9. Tekst rzuca ważne Światło, obok Ga i Rz, na Pawłowe rozumienie usprawiedliwienia z wiary w Jezusa Chrystusa. Omawiani autorzy dostrzegają dwa zasadnicze problemy: 1) jak rozumieć „moją sprawiedliwość” w pierwszej części wypowiedzi, 2) które z członów każdej z dwóch przeciwstawnych części stanowią jądro wypowiedzi i odpowiadają sobie wzajemnie. W wyniku przeprowadzonego studium doszliśmy do wniosku, że trudno jest mówić o wyzbyciu się przez Pawła sprawiedliwości z Prawa dla sprawiedliwości z wiary. Obie pochodzą od Boga i się dopełniają. Wyrażenie w 3, 9a: „ta z Prawa” nie jest równoznaczne sprawiedliwości z Prawa i należy je rozumieć jako błędną interpretację tej drugiej. Ta błędna interpretacja sprawiedliwości z Prawa: to sprawiedliwość, o której Paweł mówi, że nie jest jego („nie mając mojej sprawiedliwości”). Flp 3, 9 jest świadectwem rozwoju Pawłowej świadomości: kiedyś błędnie pokładał całą nadzieję na usprawiedliwienie w sprawiedliwości z Prawa, teraz pokłada ją w wierze w Chrystusa, ale nadal praktykuje pierwszą (Boże przykazania), znając już jej właściwe przeznaczenie w zamyśle Boga.Pozycja Kalkulacja ruchów księżyca w 4Q208 i 4Q209Drawnel, Henryk (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2009)The article deals with two Qumran manuscripts of the Astronomical Book of Enoch. The discussion concentrates on the meaning of the arithmetical calculation contained in the Aramaic text. Previous interpretations of the whole calculation presented all the fractions as related to the illuminated surface of the mooon in its waxing and waning phase. Such explanations have to be abandoned. The calculation denotes periods of moon visibility on the sky during the day and during the night, while only one column refers to the amount of light assigned to the surface of the moon. Thus the whole calculation should be considered as an attempt to present in a schematic way the time of moon visibility, and as an attempt to base time computus on the movement of the moon.Pozycja Kronika Instytutu Nauk Biblijnych KUL za rok akademicki 2007/2008Pikor, Wojciech (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2009)Pozycja Kronika Instytutu Nauk Biblijnych KUL za rok akademicki 2008/2009Pikor, Wojciech (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2010)Pozycja Krzysztof Mielcarek, IEPOYΣAΛHM IEPOΣOΛYMA. Starotestamentowe i hellenistyczne korzenie Łukaszowego obrazu świętego miasta w świetle onomastyki greckiej, Lublin: Wydawnictwo KUL 2008, ss. 313.Biliński, Krzysztof (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2010)Pozycja Ks. Roman Bogacz, Dzieło zbawienia w ludzkiej krwi Jezusa według Listu do Hebrajczyków, Kraków 2007: Wydawnictwo Naukowe PAT, ss. 301.Rakocy, Waldemar (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2009)Pozycja Mądrościowe tło Jezusowych błogosławieństwTronina, Antoni (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2009)The author shows the literary background of the evangelical Beatitudes in the books of wisdom from the Old Testament (Psalms, Proverbs, and Sirach). He starts with an explication of the grammatical form of ashre (lit. „happiness”: status constructus dualis). Finally, he discusses two Qumran parallels (4Q185 and 525). They illustrate the transition from individual beatitudes, found in the sapiential literature of the Old Testament, to the series of evangelical beatitudes.Pozycja Matthew’s Theology of Light (Matt 4:15-16; 5:14-16; 6:22-23)Szymik, Stefan (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2009)Autor artykułu, posługując się głównie metodą historii redakcji, omawia trzy teksty pierwszej ewangelii, w których występuje terminologia światła. Najpierw, sięgając do zapowiedzi proroka Izajasza, św. Mateusz ukazał wystąpienie Jezusa w Galilei jako wielką światłość, która oświeca Izraela i ludy pogańskie (Mt 4, 15-16). Następnie został poddany analizie tekst kazania na Górze, w którym uczniowie Jezusa są przedstawieni jako światłość świata; ich światłość winna świecić przed ludźmi (Mt 5, 14-16). Na koniec autor omawia logion Jezusa o oku jako lampie dla ciała, zapewniającym wierzącemu światło wewnętrzne (lux internum) (Mt 6,22-28). Analizowane teksty zostały opracowane redakcyjnie przez ewangelistę, zaś „światłość” jest w nich terminem kluczowym. Według autora artykułu można mówić o specyficznej Mateuszowej teologii światła.Pozycja „Nie samym chlebem żyje człowiek”. Słowo Boże w życiu i misji Kościoła. III Jesienne Międzynarodowe Dni BiblijneDrawnel, Henryk (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2009)Pozycja Obraz Syjonu w Ps 134 źródłem natchnienia dla Łukasza w przedstawieniu roli Jeruzalem w Łk-DzMielcarek, Krzysztof (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2009)The aim of the article is to show the relationship between an image of Zion-Jerusalem in the Ps 134 and the Lucan theology of the Holy City. Even though it is not easy to draw a certain conclusion on the issue, one could say that the Lucan idea of the Holy City is much more compound that the one present in the Psalter, but it is certainly built upon it. At first the third evangelist took the Psalmist’s point of view stressing both the role of Jerusalem and its sanctuary, but in the conclusion of his two volume work he preserved only a salvation-historical function of the City separating it from its cultic context.Pozycja Pamiątka Jezusa – holistyczny model teologii biblijnej Nowego TestamentuWitczyk, Henryk (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2009)The author depicts a holistic model of the biblical theology in the New Testament. This model renders the Person of Jesus in the following three dimensions: historical-eschatological, literary, and canonical. His solution is placed against the backdrop of the current debate that is taking in contemporary biblical studies. The debate concerns the shape of biblical theology, especially its methodology and role in interreligious dialogue. The model of biblical theology under study is based on the holistic conception of Revelation, which may be reduced to the following three theses: Revelation arouses faith, it is taking place in history, it is confirmed in sacred texts, and it has an ecclesial and canonical character. The above assumptions are applied to the holistic model of the biblical theology of the New Testament. This theology is based on the „memory of Jesus” and „memory about Jesus”.Pozycja Psałterz w Mateuszowym opisie męki JezusaPaciorek, Antoni (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2009)The author focuses on the quotations from the psalms that we find in the description of Jesus’ Passion in the Gospel of St. Mathew. It turns out that almost all the quotations from the psalms (with the exception of 26, 64: Ps 109, 1 LXX) stress the human nature of Jesus, i.e. they are anthropologically oriented. The author discusses each of the seven quotations in the context of the psalm, and then in the context of Jesus’ Passion. Following partly the Gospel of St. Mark, St. Mathew enhances in the reader a belief that Jesus in His Passion is the Suffering Just and the suffering poor Jehovah.Pozycja Refleksje na temat duszpasterstwa biblijnego w PolsceHaręzga, Stanisław (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2009)