Scriptura Sacra
Stały URI zbioruhttps://theo-logos.pl/handle/123456789/25113
Przeglądaj
Przeglądaj Scriptura Sacra wg Autor "Demitrów, Andrzej"
Teraz wyświetlane 1 - 6 z 6
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Basse Galilee. Une brève description géographique et historiqueDemitrów, Andrzej (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Dolna Galilea należy do tej części Palestyny, która przez swe zróżnicowanie geologiczne, geograficzne i uwarunkowania historyczne, zasługuje na szczególną uwagę przy opisie specyfiki tego regionu. Jest rzeczą oczywistą, że struktura geologiczna i usytuowanie terenu warunkują w sposób znaczący jego funkcjonowanie społeczne. Stąd pierwsza część artykułu zajmuje się szczegółowym nakreśleniem struktury geologicznej Dolnej Galilei i ukształtowania jej terenu, wyróżniając zwłaszcza poszczególne pasma gór i płaskowyży, które stanowią naturalne granice dla mniejszych jednostek geograficznych. Bliższe poznanie tejże struktury, nawet skrótowo nakreślonej w powyższym artykule, pozwala na uchwycenie specyfiki galilejskiej różnorodności, która rzutowała w przeszłości na ukształtowanie środowiska będącego teatrem nieraz bardzo dramatycznych wydarzeń historycznych. To zagadnienie podejmuje druga część artykułu, koncentrując się wpierw na informacjach pozabiblijnych, dotyczących Dolnej Galilei, aby następnie przejść do wydarzeń opisanych w Starym i Nowym Testamencie, które miały miejsce w tym regionie.Pozycja L’Esortazione alla conversione (Sof 2,1-3)Demitrów, Andrzej (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego UO, 2015)Book of Zephaniah starts with dramatic vision of trial of ordeal towards the chosen people deviation, which will take place on the Sabbath (Zep 1,2-18). However final fragment of this first prophecy (Zep 2,1-3) contains strong appeal for change the demeanor which inevitably leads to destruction. The People of God ought to gather newly before the tragedy occurs. Those who reply for appeal prophet calls Lord’s indigents, as people able to keep Lord’s Law. The repentance accomplish through attitude of searching of Lord, which achieves by fulfil justice and humble life. Only by this attitude there is a hope for salvage on Judgment Day.Pozycja L’esortazione alla vigilanza (Mc 13,33-37). Un tentativo di analisi e di interpretazioneDemitrów, Andrzej (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego UO, 2015)Mowa eschatologiczna Jezusa w redakcji wszystkich trzech ewangelii synoptycznych kończy się wezwaniem do czuwania (zob. Mt 24,42-51; 25,13-15; Mk 13,33-37; Łk 21,34-36). Wezwanie to jest w Ewangelii św. Marka krótkie, a zarazem szczególnie intensywne. Zawiera w sobie zarówno konkluzję mowy eschatologicznej, a zarazem jej wymowne zwieńczenie z wyznaczeniem konkretnych zadań dla uczniów, którzy nie znając czasu wypełnienia się zapowiedzi końca czasów, otrzymują zadanie szczególnej czujności. Krótka, ale wymowna przypowieść o Panu domu który, opuszczając na pewien czas swój dom, wyznaczył każdemu obowiązki, zawiera istotne zadanie odźwiernego czuwającego w oczekiwaniu na powrót Pana. Ewangelista przekazuje zarazem przestrogę przed postawą przeciwną, jakim jest uśpienie, które dotyka ludzi szczególnie w nocnej porze. Kontekst całej ewangelii wskazuje, że uczniowie doświadczyli prawdy słów Pana w nocy Jego wydania (Mk 14,14-72), gdy właśnie im zabrakło postawy czujności. Tym bardziej prawdziwe i przynaglające pozostaje wezwanie skierowane do wszystkich: „czuwajcie” (Mk 13,37).Pozycja Mise en situation littéraire et doctrinale de la tradition du tissage du voile du Temple par Marie dans le Protoévangile de JacquesDemitrów, Andrzej (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2002)Pisma apokryficzne Nowego Testamentu, chociaż nie weszły w skład ksiąg kanonicznych Pisma św., stanowią cenne źródło informacji dla określenia kontekstu biblijnego. Nie bez znaczenia pozostaje też fakt ogromnego wpływu tychże pism na kształtowanie się apologetyki wczesnochrześcijańskiej. Niniejszy artykuł podejmuje analizę fragmentu ProtJ, który ukazuje kontekst sceny zwiastowania. Po przedstawieniu zagadnień wstępnych, związanych z czasem powstania dzieła oraz jego struktury, zostaje podjęty w sposób szczegółowy problem usytuowania tradycji, według której Maryja w momencie zwiastowania zajmowała się tkaniem zasłony świątynnej. Analiza poszczególnych motywów zawartych w tekście, zarówno od strony literackiej jak i doktrynalnej, wskazuje na głębokie zakorzenienie ProtJ w tradycji biblijnej, jak i rabinistycznej. Dzieło to stanowi ważny przyczynek do kształtowania się pobożności maryjnej pierwszych wieków, która znalazła swoje odbicie również w sztuce chrześcijańskiej i pośrednio także w teologii.Pozycja O. prof. dr hab. Andrzej Sebastian Jasiński OFM. Curriculum vitaeDemitrów, Andrzej (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego UO, 2017)Pozycja Transjordanie romano-byzantine. Une brève esquisse historiqueDemitrów, Andrzej (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Tematem artykułu jest historia tej części Palestyny, która rozciąga się na wschód od Jordanu, nazywana przez starożytnych Transjordanią, koncentrując się na okresie rzymskobizantyjskim. Choć tak określony czas okres obejmuje zaledwie niewielką część dziejów tego terenu ‒ od I w. przed Chr. do VII w. po Chr. ‒ to jest to okres największego rozkwitu kulturowego i społecznego. Fakt włączenia miast Dekapolu, a następnie królestwa Nabatejczyków w struktury Cesarstwa Rzymskiego zaowocował dynamicznym rozwojem dróg, miast i osiedli, które najczęściej były budowane w stylu hellenistycznym, łącznie z doprowadzeniem wody i z zagospodarowaniem terenów przyległych. W sposób naturalnie ciągły wpisuje się w ten dynamiczny rozwój Transjordanii okres bizantyjski, będąc kontynuacją dziedzictwa rzymskiego, wraz z budową kościołów i bazylik. Zachowują one swój specyficzny styl, który łączy w sobie wiele cech semickich. Najbardziej dobitnym przykładem tej epoki są miasta Jerash i Madaba. Pomimo inwazji islamu, który położył kres tak kwitnącej kulturze grecko-rzymskiej okresu bizantyjskiego, świadectwa tej epoki do dziś można podziwiać zwiedzając tereny dzisiejszej Jordanii.