Scriptura Sacra
Stały URI zbioruhttps://theo-logos.pl/handle/123456789/25113
Przeglądaj
Przeglądaj Scriptura Sacra wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 329
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja A parable in Greek-Roman, Old Testament and rabbinic literatureJaromin, Joanna (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego UO, 2014)Jednym z aspektów, którymi zajmuje się hermeneutyka biblijna, jest kwestia gatunków literackich obecnych w Piśmie Świętym. Do charakterystycznych gatunków literatury biblijnej należy z całą pewnością przypowieść. Z przypowieścią najczęściej spotykamy się w Ewangeliach. Przypowieści nie były jednak „wynalazkiem” Jezusa. Gatunek ten rozwijał się już na długo przed Jego narodzeniem. Niniejsze opracowanie podejmuje właśnie problem genezy i kształtowania się przypowieści nowotestamentowej ‒ od literatury greckiej i rzymskiej, przez literaturę starotestamentową po rabinacką.Pozycja „A sprawiedliwy, choćby umarł przedwcześnie, znajdzie odpoczynek” (Mdr 4,7). Biblia o niespodziewanej chwili śmierci i potrzebie gotowości na spotkanie z PanemDąbek, Tomasz Maria (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego UO, 2018)The unexpected death of a young man is not meaningless to a Christian. Although in the Old Testament, longevity was regarded as a consequence of a good life, God’s reward for executing justice (see e.g. Ex 20:12; Dt 5:16.33; 11:8.21; Si 1:12.20), the Bible teaches about the relative value of life on the earth and blessing of the deceased young servants of God (see e.g. Si 18:8-10; Ws 1:6.8; 2.1.6.21-23; 3:1-3.9-11). Sudden death was considered as a Gods punishment (see e.g. Num 11:1; 14:37; 16:21.31-35; Dt 28:20; Ps 78:33; Jr 28:17; Ezk 11:13). The temporal prosperity of sinners is an expression of God’s patience, who calls for conversion and will judge everyone (Ml 2:17-3.2.14-20). Christ calls us to be ready to meet him (Matthew 24:42-44; Luke 12:39; Mt 25:13; 24:45-51; Luke 12:41-48). Just as nobody except the Father in heaven knows the moment of the second coming of Christ (Mark 13:28-37), so no one knows the moment of his death. The apostles encourage perseverance, vigilance, and trustful expectation of the end of earthly life, which is only a stage on the way to God (see Acts 20:28-31; Ephesians 6:18-20; Colossians 4:2; 1 Th 5:5-8; 2Tm 4:5; Heb 13:17; 1 P 5:8; Rv 3:3; 16:15; Ph 3:12-14; 2 Tm 4:6-8; Rm 14:8). We trust that many of our young deceased can already enjoy the reward for their good lives and works.Pozycja Alfio Marcello Buscemi OFM, Lettera ai Galati. Commentario esegetico (Stridii Biblici Franciscani Liber Annuus 63), Jerusalem 2004, ss. XXVI + 691.Kempiak, Ryszard (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2006)Pozycja Analiza lingwistyczna tekstu biblijnego na przykładzie Dz 1,15-26Styra, Waldemar (Wydawnictwo „B & G”, 1997)Pozycja Analiza literacko-egzegetyczna wyroczni Ha 2,1-4Ziaja, Krystian (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego UO, 2016)At the prophet Habakuk we come atross an interesting oracle saying, which is contained in verses 2,1-4. It contains the words of God, who reveals that ‘He who is not righteous disappears, but the righteous remains alive because of his faithfulness in the Old Testament, we find many passages in which concepts such as ‘faith”, ‘life”, ‘righteous” appear (e.g.: Ps 15; Isa 9,6; 11,4; 50,15; Jer 5,1; 25,5; Ez 18,5-26; Prv 12,10; Mi 6,8; Am 5 4; 5,24). This text of the Habakuk Book also deserves attention because the words mentioned above, spoken by God, are quoted three times in the New Testament, namely: Rome 1,17; Ga 5,11; Heb 10,58. In this respect the meaning of the statements is so very interesting. In the present aniele is first the critical literary analysis of the text carried out Ha 2,1-4 (author and the time of its activity; content; literary form). Then the exegetical analysis Ha 2,1-4 (preparation for the acceptance of the Yahweh - word Ha 2,1-5; word Yahweh Ha 2,4).Pozycja Analiza pragmatyczna perykopy o nierozerwalności małżeństwa Mk 10,1-12Bieniek, Henryk (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2003)Pozycja Analiza synchroniczna opowiadania o uzdrowieniu paralityka (Dz 3,1-10)Styra, Waldemar (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2006)Pozycja Antoni Paciorek, Ewangelia według świętego Mateusza, rozdziały 1-13. Wstęp ‒ przekład z oryginału ‒ komentarz (A. Paciorek, R. Bartnicki, T. Brzegowy, A. Tronina, J. Warzecha [red.], Nowy Komentarz Biblijny 1/1), Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2005, ss. 608s.Pisarek, Stanisław (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2005)Pozycja Aprioryczne założenia i filozoficzne uwarunkowania metody historyczno-krytycznej według Benedykta XVIZatwardnicki, Sławomir (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2012)Benedict XVI is an adherent of use of the historical-critical method which he considers to be an obvious tool of the exegetical technique. On the other hand, Joseph Ratzinger points out that this method has its limitations and it is subject to all kinds of influence. The article focuses on Joseph Ratzinger’s (Benedict XVI’s) statements which show the involvement of the historical-critical method in an inappropriate philosophy, and it deals with a-priori assumptions made by exegetes who use this method. All of them were gathered in chapters titled: “The model of the natural sciences applied to spiritual reality”, “Positivistic hermeneutics instead of the hermeneutics of faith”, “Philosophical influence alien to the Bible”, “The enlightened mind not submitting to authorities”. German theologian and subsequent pope gave proper grounds (theological, philosophical, scientific ones) for perceiving the crisis of exegesis, the understanding of which makes it possible to look for way out of an impasse in exegesis.Pozycja Atti del settimo convegno RBS. International Studies on Biblical & Semitic Rhetoric, E. Graziano ‒ R. Meynet ‒ B. Witek (ed.), Seria: RBSem 30, Leuven: Peeters 2021, ISBN 978-90-429-4586-9, 314 s.Bosowski, Jerzy (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego UO, 2021)Pozycja Basse Galilee. Une brève description géographique et historiqueDemitrów, Andrzej (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Dolna Galilea należy do tej części Palestyny, która przez swe zróżnicowanie geologiczne, geograficzne i uwarunkowania historyczne, zasługuje na szczególną uwagę przy opisie specyfiki tego regionu. Jest rzeczą oczywistą, że struktura geologiczna i usytuowanie terenu warunkują w sposób znaczący jego funkcjonowanie społeczne. Stąd pierwsza część artykułu zajmuje się szczegółowym nakreśleniem struktury geologicznej Dolnej Galilei i ukształtowania jej terenu, wyróżniając zwłaszcza poszczególne pasma gór i płaskowyży, które stanowią naturalne granice dla mniejszych jednostek geograficznych. Bliższe poznanie tejże struktury, nawet skrótowo nakreślonej w powyższym artykule, pozwala na uchwycenie specyfiki galilejskiej różnorodności, która rzutowała w przeszłości na ukształtowanie środowiska będącego teatrem nieraz bardzo dramatycznych wydarzeń historycznych. To zagadnienie podejmuje druga część artykułu, koncentrując się wpierw na informacjach pozabiblijnych, dotyczących Dolnej Galilei, aby następnie przejść do wydarzeń opisanych w Starym i Nowym Testamencie, które miały miejsce w tym regionie.Pozycja „Będziecie moimi świadkami [...] aż po krańce ziemi” (Dz 1,8). Kompozycja Dziejów ApostolskichKempiak, Ryszard (Wydawnictwo „B & G”, 1997)Pozycja Benedykt XVI – kard. J. Ratzinger, Papież o Papieżu. Słowa o św. Janie Pawle II – homilie, rozważania, przemówienia i wywiady, red. A. Demitrów, Wydawnictwo i Drukarnia Świętego Krzyża, Opole 2019, ISBN: 978-83-7342-674-0, ss. 160.Kochel, Jan (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego UO, 2019)Pozycja Benedykt XVI, Mystagogia Benedicti. Wprowadzenie w tajemnice roku liturgicznego. Adwent, red. A. Demitrów, Biskupów 2018, ss. 252.Kochel, Jan (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego UO, 2018)Pozycja Benedykt XVI, Mystagogia Benedirti. Wprowadzenie w tajemnice roku liturgicznego – Wielki Tydzień, red. A. Demitrów, Fundacja Ordo et Pax Biskupów 2019, ISBN: 978-83-950641-2-8, ss. 276.Kochel, Jan (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego UO, 2019)Pozycja Benedykt XVI, Mystagogia Benedirti. Wprowadzenie w tajemnice roku liturgicznego. Boże Narodzenie. Od Wigilii uroczystości Narodzenia Pańskiego do uroczystości Świętej Bożej Rodzicielski Maryi, red. A. Demitrów, Ordo et Pax – Fundacja Benedyktynów, Biskupów 2019 (recenzja książki)Kochel, Jan (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego UO, 2020)Pozycja Bezżenność Jezusa Chrystusa jako znak i wezwanieSzymik, Stefan (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2000)Pozycja Biblijne obrazy stworzenia człowieka jako fundament nauczania Jana Pawła II na temat małżeństwa i rodzinyŚliwiński, Mirosław (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego UO, 2016)The beginnings of human history can be found in the Book of Genesis. God shows a man concrete tasks related to marriage and family. Similarity, John Paul II devotes a lot of attention to this subject. In his publications, he analyses the content of Gods message of the mans creation and reveals the uniqueness of his vocation in marriage as well as in his life in purity. He emphasizes that marriage and family are fruits of love, a gift that a man should take care of.Pozycja Biblijne podstawy katolickiego nauczania na temat nowej ewangelizacji w wymiarze prorockimSepioło, Artur (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego UO, 2018)The new evangelization at its beginnings is connected closely to the spiritual intuition of John Paul II. Today this is huge course in pastoral practice of many dioceses and it could be recognized as the Holy Spirit breath reviving the Church in the 21st century (Matt 28,20b). Firmly she is set in the tradition and in every aspect has deep biblical grounds. Constantly up-to-date missionary summons (Matt 28,19-20) is picking the new shape up, because conditions have changed both inside, and outside of Church. The Gospel, unchanging as for contents (Gal 1,7a) is propagated with the new zeal (of 2 Cor 5,14), new method (1 Thess 1,5a) and with new manner of the expression (Heb 1,1-2a). New evangelization is urgent calling of our times and nobody should last in the inactivity. So new evangelists are needed to be overfilled with passion, which as pupil-missionaries are never acting on ones own and are getting new Community men tality. Copying St Paul they always search for new Areopaguses (Acts 17,22), filled with the power of the Holy Spirit, they serve with charismata (Mark 16,20). Faithful the method of the Jesus, as apostles, they face the listeners with the decision of faith (Acts 2,37-38). The Roman Catholic Church feels that his duty is to find new tools and the new language, adapted for the present. Thanks which it would be possible to hear and to understand the kerygma words on deserts of the world. Hope cherished in the Christian heart and not an evil of this world is a motivation for the new evangelization (1 Pet 3,15).Pozycja Biblijne podstawy nauczania Jana Pawła II podczas pielgrzymki na Ukrainę w dniach 23-27 czerwca 2001 r.Dąbek, Tomasz Maria (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego UO, 2014)The most important themes of the teaching of John Paul II in Ukraine and his biblical fundaments were: Jesus Christ is the Way, the Truth and the Life (Jn. 14:6); God is love (1 Jn. 4:16(10.14]); dignity ofhuman person (Gn. 1:26-27); Decalogue (Ex. 20:1-18; Mt. 19:16-17); John the Baptist (Mt. 3:3 par.; Ac. 13:25; Ps. 139); to be the light of the nations (Is. 49:6); appurtenance to Christ (Jn. 3:29); unity (Jn. 17:21-23; Ep. 4:1-4); peace (1 Th. 5:23; 2 Th. 3:16); sanctity (RM. 12:10); vocation and authority of the Apostles (Jn. 20:21-23; Ac. 2:3.6.11); Mary Servant of the Lord (Lc. 1:38 Jn. 2:4-5); faith in the Jesus Christ Son of God (Mt. 16:15-16) giving bread and life (Jn. 6:58.68); love of God and neighbours (Dt. 6:5; Jn. 15:13; 12:24; 2 Co. 12:9-10); faithfulness, hope, perseverance (Rv. 2:10; 1 Co. 13:7).