Scriptura Sacra
Stały URI zbioruhttps://theo-logos.pl/handle/123456789/25113
Przeglądaj
Przeglądaj Scriptura Sacra wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 362
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja A parable in Greek-Roman, Old Testament and rabbinic literatureJaromin, Joanna (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego UO, 2014)Jednym z aspektów, którymi zajmuje się hermeneutyka biblijna, jest kwestia gatunków literackich obecnych w Piśmie Świętym. Do charakterystycznych gatunków literatury biblijnej należy z całą pewnością przypowieść. Z przypowieścią najczęściej spotykamy się w Ewangeliach. Przypowieści nie były jednak „wynalazkiem” Jezusa. Gatunek ten rozwijał się już na długo przed Jego narodzeniem. Niniejsze opracowanie podejmuje właśnie problem genezy i kształtowania się przypowieści nowotestamentowej ‒ od literatury greckiej i rzymskiej, przez literaturę starotestamentową po rabinacką.Pozycja „A sprawiedliwy, choćby umarł przedwcześnie, znajdzie odpoczynek” (Mdr 4,7). Biblia o niespodziewanej chwili śmierci i potrzebie gotowości na spotkanie z PanemDąbek, Tomasz Maria (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego UO, 2018)The unexpected death of a young man is not meaningless to a Christian. Although in the Old Testament, longevity was regarded as a consequence of a good life, God’s reward for executing justice (see e.g. Ex 20:12; Dt 5:16.33; 11:8.21; Si 1:12.20), the Bible teaches about the relative value of life on the earth and blessing of the deceased young servants of God (see e.g. Si 18:8-10; Ws 1:6.8; 2.1.6.21-23; 3:1-3.9-11). Sudden death was considered as a Gods punishment (see e.g. Num 11:1; 14:37; 16:21.31-35; Dt 28:20; Ps 78:33; Jr 28:17; Ezk 11:13). The temporal prosperity of sinners is an expression of God’s patience, who calls for conversion and will judge everyone (Ml 2:17-3.2.14-20). Christ calls us to be ready to meet him (Matthew 24:42-44; Luke 12:39; Mt 25:13; 24:45-51; Luke 12:41-48). Just as nobody except the Father in heaven knows the moment of the second coming of Christ (Mark 13:28-37), so no one knows the moment of his death. The apostles encourage perseverance, vigilance, and trustful expectation of the end of earthly life, which is only a stage on the way to God (see Acts 20:28-31; Ephesians 6:18-20; Colossians 4:2; 1 Th 5:5-8; 2Tm 4:5; Heb 13:17; 1 P 5:8; Rv 3:3; 16:15; Ph 3:12-14; 2 Tm 4:6-8; Rm 14:8). We trust that many of our young deceased can already enjoy the reward for their good lives and works.Pozycja „Ale pozostawię wam przy życiu tych, którzy ujdą miecza pogan”: Ez 6 w świetle retoryki hebrajskieBosowski, Jerzy (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego UO, 2023)The text under study has been worked on many times by exegetes who have used diachronic methods. The application of the method of Hebrew rhetoric, which belongs to the synchronic methods, raises the hope of making new coverings. The study uncovered the structure of the studied text as parallel-centric with mirror composition. It has also been possible to discover number systems. The image of God that emerges from the passage (pericope) is God Almighty, but also God Merciful.Pozycja Alfio Marcello Buscemi OFM, Lettera ai Galati. Commentario esegetico (Stridii Biblici Franciscani Liber Annuus 63), Jerusalem 2004, ss. XXVI + 691.Kempiak, Ryszard (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2006)Pozycja Analiza lingwistyczna tekstu biblijnego na przykładzie Dz 1,15-26Styra, Waldemar (Wydawnictwo „B & G”, 1997)Pozycja Analiza literacko-egzegetyczna wyroczni Ha 2,1-4Ziaja, Krystian (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego UO, 2016)At the prophet Habakuk we come atross an interesting oracle saying, which is contained in verses 2,1-4. It contains the words of God, who reveals that ‘He who is not righteous disappears, but the righteous remains alive because of his faithfulness in the Old Testament, we find many passages in which concepts such as ‘faith”, ‘life”, ‘righteous” appear (e.g.: Ps 15; Isa 9,6; 11,4; 50,15; Jer 5,1; 25,5; Ez 18,5-26; Prv 12,10; Mi 6,8; Am 5 4; 5,24). This text of the Habakuk Book also deserves attention because the words mentioned above, spoken by God, are quoted three times in the New Testament, namely: Rome 1,17; Ga 5,11; Heb 10,58. In this respect the meaning of the statements is so very interesting. In the present aniele is first the critical literary analysis of the text carried out Ha 2,1-4 (author and the time of its activity; content; literary form). Then the exegetical analysis Ha 2,1-4 (preparation for the acceptance of the Yahweh - word Ha 2,1-5; word Yahweh Ha 2,4).Pozycja Analiza pragmatyczna perykopy o nierozerwalności małżeństwa Mk 10,1-12Bieniek, Henryk (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2003)Pozycja Analiza synchroniczna opowiadania o uzdrowieniu paralityka (Dz 3,1-10)Styra, Waldemar (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2006)Pozycja Andrzej S. Jasiński OFM, Księga Proroka Ezechiela. Nowy Komentarz I–XII (Opole 2016–2023) (Recenzja serii książek)Demitrów, Andrzej (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego UO, 2023)Pozycja Antagonizmy jerozolimsko-samarytańskie w Księgach Ezdrasza i NehemiaszaKandzia, Mateusz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego UO, 2022)The context of the study was to better understand the issue described by the Chronicler of the Jews’ rebuilding of the Temple Mount and the walls of Jerusalem and the conflicts with the Samaritans related to these actions. The broad historical, cultural and religious background of the genesis of the Samaritan community allows such a view. The purpose of the study was to show the antagonisms between Jews and Samaritans described in the Books of Ezra and Nehemiah. It is an attempt to synthesize what can be found in the literature on the formation of the Samaritan community and Jewish-Samaritan relations in the period from the settlement of the Israelites in Palestine to the time of the restoration of Judah after the return from the Babylonian captivity (539 B.C.). The method of intertextual and comparative analysis of selected biblical and extra-biblical texts was used. The results of the effort do not allow answering the question of when exactly the so-called Samaritan schism took place. Nor does it bring resolution to other contentious issues concerning the history of Jewish-Samaritan relations, since it does not cover the further history of relations between Jews and Samaritans, especially the important period of the Machabaean wars or the reign of the Hasmonean dynasty. By focusing on the writings of the Chronicler, one can better understand the genesis of later events and their impact on the formation of the Samaritan community.Pozycja Antoni Paciorek, Ewangelia według świętego Mateusza, rozdziały 1-13. Wstęp ‒ przekład z oryginału ‒ komentarz (A. Paciorek, R. Bartnicki, T. Brzegowy, A. Tronina, J. Warzecha [red.], Nowy Komentarz Biblijny 1/1), Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2005, ss. 608s.Pisarek, Stanisław (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2005)Pozycja Aprioryczne założenia i filozoficzne uwarunkowania metody historyczno-krytycznej według Benedykta XVIZatwardnicki, Sławomir (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2012)Benedict XVI is an adherent of use of the historical-critical method which he considers to be an obvious tool of the exegetical technique. On the other hand, Joseph Ratzinger points out that this method has its limitations and it is subject to all kinds of influence. The article focuses on Joseph Ratzinger’s (Benedict XVI’s) statements which show the involvement of the historical-critical method in an inappropriate philosophy, and it deals with a-priori assumptions made by exegetes who use this method. All of them were gathered in chapters titled: “The model of the natural sciences applied to spiritual reality”, “Positivistic hermeneutics instead of the hermeneutics of faith”, “Philosophical influence alien to the Bible”, “The enlightened mind not submitting to authorities”. German theologian and subsequent pope gave proper grounds (theological, philosophical, scientific ones) for perceiving the crisis of exegesis, the understanding of which makes it possible to look for way out of an impasse in exegesis.Pozycja Atti del settimo convegno RBS. International Studies on Biblical & Semitic Rhetoric, E. Graziano ‒ R. Meynet ‒ B. Witek (ed.), Seria: RBSem 30, Leuven: Peeters 2021, ISBN 978-90-429-4586-9, 314 s.Bosowski, Jerzy (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego UO, 2021)Pozycja Basse Galilee. Une brève description géographique et historiqueDemitrów, Andrzej (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Dolna Galilea należy do tej części Palestyny, która przez swe zróżnicowanie geologiczne, geograficzne i uwarunkowania historyczne, zasługuje na szczególną uwagę przy opisie specyfiki tego regionu. Jest rzeczą oczywistą, że struktura geologiczna i usytuowanie terenu warunkują w sposób znaczący jego funkcjonowanie społeczne. Stąd pierwsza część artykułu zajmuje się szczegółowym nakreśleniem struktury geologicznej Dolnej Galilei i ukształtowania jej terenu, wyróżniając zwłaszcza poszczególne pasma gór i płaskowyży, które stanowią naturalne granice dla mniejszych jednostek geograficznych. Bliższe poznanie tejże struktury, nawet skrótowo nakreślonej w powyższym artykule, pozwala na uchwycenie specyfiki galilejskiej różnorodności, która rzutowała w przeszłości na ukształtowanie środowiska będącego teatrem nieraz bardzo dramatycznych wydarzeń historycznych. To zagadnienie podejmuje druga część artykułu, koncentrując się wpierw na informacjach pozabiblijnych, dotyczących Dolnej Galilei, aby następnie przejść do wydarzeń opisanych w Starym i Nowym Testamencie, które miały miejsce w tym regionie.Pozycja „Będziecie moimi świadkami [...] aż po krańce ziemi” (Dz 1,8). Kompozycja Dziejów ApostolskichKempiak, Ryszard (Wydawnictwo „B & G”, 1997)Pozycja Benedykt XVI – kard. J. Ratzinger, Papież o Papieżu. Słowa o św. Janie Pawle II – homilie, rozważania, przemówienia i wywiady, red. A. Demitrów, Wydawnictwo i Drukarnia Świętego Krzyża, Opole 2019, ISBN: 978-83-7342-674-0, ss. 160.Kochel, Jan (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego UO, 2019)Pozycja Benedykt XVI, Mystagogia Benedicti. Wprowadzenie w tajemnice roku liturgicznego. Adwent, red. A. Demitrów, Biskupów 2018, ss. 252.Kochel, Jan (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego UO, 2018)Pozycja Benedykt XVI, Mystagogia Benedirti. Wprowadzenie w tajemnice roku liturgicznego – Wielki Tydzień, red. A. Demitrów, Fundacja Ordo et Pax Biskupów 2019, ISBN: 978-83-950641-2-8, ss. 276.Kochel, Jan (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego UO, 2019)Pozycja Benedykt XVI, Mystagogia Benedirti. Wprowadzenie w tajemnice roku liturgicznego. Boże Narodzenie. Od Wigilii uroczystości Narodzenia Pańskiego do uroczystości Świętej Bożej Rodzicielski Maryi, red. A. Demitrów, Ordo et Pax – Fundacja Benedyktynów, Biskupów 2019 (recenzja książki)Kochel, Jan (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego UO, 2020)Pozycja Benedykt XVI, Mystagogia Benedirti. Wprowadzenie w tajemnice roku liturgicznego. Uroczystości, święta i wspomnienia Najświętszej Maryi Panny, Red. Andrzej Demitrów, Michał Dragan, „Ordo et Pax” Fundacja Benedyktynów w Biskupowie, Biskupów 2022, 395 s.Jasiński, Andrzej S. (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego UO, 2022)