Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie
Stały URI zbioruhttps://theo-logos.pl/handle/123456789/3570
Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie są czasopismem Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Szczecińskiego. Periodyk ten, wydawany od 1992 roku, redagowany jest przez Wyższe Seminarium Duchowne w Koszalinie, a od 2015 roku jego współwydawcą jest Uniwersytet Szczeciński. Publikowane w nim artykuły dotyczą przede wszystkim zagadnień z teologii, ale również z innych dziedzin humanistycznych, takich jak historia, filozofia, psychologia, nauki społeczne.
Przeglądaj
Przeglądaj Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie wg Autor "Babiński, Jarosław"
Teraz wyświetlane 1 - 7 z 7
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Benedykt XVI a filozofiaBabiński, Jarosław (Uniwersytet Szczeciński, 2009)Pozycja Bóg jako „bycie sensu”. Dowód na istnienie Boga Roberta SpaemannaBabiński, Jarosław (Uniwersytet Szczeciński, 2012)Robert Spaemann is the most eminent philosopher in Germany today. The reasonableness of faith in God constitutes one of most important themes of his philosophy. For this reason, he formulates a new proof of the existence of God in which God is the “being of sense”. Such dispute is unusually difficult, especially after Nietzsche and Foucault's critique of philosophy. Spaemann begins his argumentation with Nietzsche, and his clasical thesis: "I am afraid that we will not be able to free ourselves from God as long as we believe in grammar." This statement is a starting point for the development of “the proof for the existence of God from the grammar”.Pozycja Dowody na istnienie Boga w ujęciu ks. Franciszka SawickiegoBabiński, Jarosław (Uniwersytet Szczeciński, 2020)Problem Boga zajął miejsce - w kontekście pojawiających się rozmaitych poglądów filozoficznych - w polu zainteresowań ks. Franciszka Sawickiego (1877-1952). W odniesieniu do problemów współczesnej sobie filozofii Boga i religii dostrzega konieczność korekty rozwiązań wypracowanych przez filozofię chrześcijańską o profilu scholastycznym. W związku z tym zagadnieniem Sawicki dostrzega dwie zasadnicze aporie do rozwiązania. Pierwsza to pytanie, czy dowodzenie istnienia Boga jest w ogóle możliwe za pomocą naukowych narzędzi filozofii. Wiąże się to z wpływam i myśli Kanta i odmówienia metafizyce statusu naukowości. Zdaniem Sawickiego wszechobecny wpływ tego typu tendencji został jednak przełamany, co przejawia się coraz donośniejszymi głosami spoza kręgu myśli filozofii chrześcijańskiej o możliwości uprawiania metafizyki. Drugi problem to pytanie o znaczenie tychże dowodów dla religii, zwłaszcza w kontekście obwiązującego od czasów Kanta i Schleiermachera aksjomatu nowoczesnej filozofii religii, jakoby religijna wiara w Boga nie opierała się na filozoficznych rozważaniach, lecz miała inny, niezależny od metafizyki, początek. Te dwie podstawowe kwestie każą Sawickiemu podjąć zagadnienie dowodów na istnienia Boga, które należy zacząć od jasnego zdefiniowana pojęcie Boga. Dowody, z racji swej struktury i przyjmowanych założeń, owo pojęcie wyjaśniają. Konieczne jest jednak przyjęcie jakiegoś wstępnego pojęcia, by wyznaczyć określony tok i zakres rozumowania. Sawicki podkreśla pierwszoplanowość poznania rozumowego, ale jednocześnie postuluje uwzględnienie innych czynników, również irracjonalizujących, wobec stwierdzenia niemożności pewnego i pełnego poznania Boga za pomocą intelektualnej refleksji. Komplementarną i jednocześnie alternatywną drogą poznawczą w stosunku do rozumu jest droga wiary, pozwalająca wejść w relację osobowego dialogu z Bogiem. Człowiek, doświadczając Boga na drodze wiary, musi zgodzić się na niemożliwość zgłębienia do końca tajemnicy Boga. W zamian uzyskuje wewnętrzną harmonię i nadaje sens swojej egzystencji.Pozycja Konsekwencje współczesnego kryzysu idei Boga według Josepha Ratzingera / Benedykta XVIBabiński, Jarosław (Uniwersytet Szczeciński, 2017)„Prawdziwym problemem naszej epoki jest «kryzys Boga»” - stwierdza Joseph Ratzinger/ Benedykt XVI. W jego dorobku naukowym, jak i przepowiadanym kerygmacie odnaleźć możemy precyzyjne wypunktowanie przyczyn tego zjawiska, jak również konsekwencje zachodzących zmian i procesów dla życia religijnego, teologii oraz współczesnej kultury. W swych tekstach emerytowany papież jawi się nie tylko jako bystry obserwator obecnych we współczesnym świecie zjawisk, ale również jako osoba przestrzegająca przed ich negatywnymi skutkami oraz formułująca propozycje rozwiązań pojawiających się problemów.Pozycja Ks. Franciszek Sawicki jako pedagogBabiński, Jarosław (Uniwersytet Szczeciński, 2013)Teolog i filozof – ks. Franciszek Sawicki (1877-1952) – żywo interesował się problematyką z zakresu pedagogiki. Związane to było z jego długoletnia pracą jako wykładowcy w Wyższym Seminarium Duchownym w Pelplinie, ale również z naukowymi zainteresowaniami. Jeden z najważniejszych problemów jego badań naukowych – osobowość człowieka, jej ideał oraz możliwości jej kształtowania i rozwoju prowadzą go do podjęcia refleksji z zakresu teorii wychowania. Sawicki formułuje swój własny program – skoncentrowany na realizacji misji wychowywania przez trzy instytucje: rodzinę, szkołę i Kościół. Kształtowanie przez nie osobowości człowieka uważa za najlepszą i najpełniejszą drogę ludzkiego rozwoju, żywo dyskutując z alternatywnymi, sobie współczesnymi propozycjami w tym względzie.Pozycja Prawda o Bogu-Miłości w pracach ks. Franciszka Sawickiego jako inspiracja teologiczno-antropologicznaBabiński, Jarosław (Uniwersytet Szczeciński, 2007)Pozycja Wolność w ujęciu Odo MarquardaBabiński, Jarosław (Uniwersytet Szczeciński, 2011)Odo Marquard is one of the most prominent German philosophers of modern times. He represents a sceptical attitude, referring to the Frankfurt School (a pupil of Joachim Ritter), and post-modernism. In his writings, he forms an original (and controversial) vision of freedom: "Human freedom is based on the division of authority". This argument derived from Montesquieu's thesis is the starting point for the present discussion of the importance of the concept of freedom in the philosophy and analysis of the current difficulties associated with him in the European tradition of thought. Marquard presents three understandings of freedom: freedom as a zero-determination, liberty to evil as an alibi of God and freedom as a positive determination of human conduct. Marquard is an adherent of the third concept, which leads him to the post-modern approach of anthropology and the rejection of the notion of freedom of classical metaphysics.