Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie
Stały URI zbioruhttps://theo-logos.pl/handle/123456789/3570
Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie są czasopismem Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Szczecińskiego. Periodyk ten, wydawany od 1992 roku, redagowany jest przez Wyższe Seminarium Duchowne w Koszalinie, a od 2015 roku jego współwydawcą jest Uniwersytet Szczeciński. Publikowane w nim artykuły dotyczą przede wszystkim zagadnień z teologii, ale również z innych dziedzin humanistycznych, takich jak historia, filozofia, psychologia, nauki społeczne.
Przeglądaj
Przeglądaj Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 581
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja 20 lat diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej. 55 lat kapłaństwa księdza biskupa seniora Ignacego JeżaKrupa, Piotr (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej, 1992)Pozycja 35 lat salezjańskiej Inspektorii pw. św. Wojciecha w Pile. Elenko jubileuszowe 2014-2015. Opracowanie i redakcja A. Popławski, J. Wąsowicz, Piła 2015, ss. 189.Ceynowa, Tadeusz (Uniwersytet Szczeciński, 2015)Pozycja A. Piątkowska, K. Stępień (red.), Wychować charakter, Fundacja Servire Ventati Instytut Edukacji Narodowej, Lublin 2005, s. 169.Czaja, Zygmunt (Uniwersytet Szczeciński, 2007)Pozycja Abraham – wiara, która rodzi się z doświadczeniaLemański, Janusz (Uniwersytet Szczeciński, 2013)Wiara Abrahama opisana w Rdz 12,1-25,11 jest rzeczywistością dynamiczną. Podlega nieustannemu rozwojowi. W niniejszym artykule podjęta jest analiza tego procesu.Pozycja Actio i contemplatio – dwa skrzydła apostolatu bł. Bolesławy M. LamentKimsza, Radosław (Uniwersytet Szczeciński, 2018)Bł. Bolesława Lament reprezentuje nurt duchowości chrześcijańskiej właściwy osobom konsekrowanym: kontemplacyjno-apostolski. Te dwa wymiary składają się na treść niniejszego artykułu. Autor dokonuje syntezy actio i contemplatio w życiu bł. Bolesławy, czyniąc w ten sposób jeden, najbardziej właściwy chrześcijańskiemu życiu, model czerpiący z szeroko pojętej mistyki, prowadzącej do apostolskiego działania i apostolskich dzieł ukierunkowujących na mistykę.Pozycja Adams Jay E., Predigen: zielbewußt, anschaulich, überzeugend; [Handbuch für biblische Verkündigung], tłum, z ang. Ch. Wuttke, Gießen/Basel 1993Zadarko, Krzysztof (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej, 1995)Pozycja Aktualność orędzia fatimskiego w świetle postulatu nowej ewangelizacjiBujak, Janusz (Wyższe Seminarium Duchowne w Koszalinie, 2014)Zachęta do nowej ewangelizacji, obecna w nauczaniu św. Jana Pawła II i Benedykta XVI, swoje potwierdzenie i konkretną realizację znajduje w przesłaniu Maryi przekazanym trojgu pastuszkom: Łucji, Hiacyncie i Franciszkowi, w Fatimie. Maryja za ich pośrednictwem przypomniała, że dla uproszenia nawrócenia własnego i innych konieczne jest wynagradzanie Bogu poprzez nabożeństwo do Niepokalanego Serca Maryi, codzienne odmawianie różańca i pełnienie obowiązków w duchu ofiary. Również Jan Paweł II w przemówieniu wygłoszonym do biskupów portugalskich 13 maja 1991 r. przypominał, że Fatima i jej orędzie pomagają nam zrozumieć, że dla nowej ewangelizacji najważniejsze są modlitwa i pokuta jako skuteczny oręż chrześcijanina w duchowej walce „przeciw Zwierzchnościom, przeciw Władzom, przeciw rządcom świata tych ciemności, przeciw pierwiastkom duchowym zła na wyżynach niebieskich (Ef 6,12)”.Pozycja Aktualność postaci św. Maksymiliana, kapłana i rycerza Niepokalanej, wobec współczesnych oczekiwań KościołaKosmana, Ignacy (Uniwersytet Szczeciński, 2011)By its very nature, Knighthood is written into the Christian life. This is shown by examples in Church history ages or not long ago. Without a doubt the early martrys of the Church were the first knights. During the Middle Ages, knights took up the sword to gain the Holy Land not just for territory but for the faith in the “large” sense. Latter and in modern times, between the two world wars, St Maximilian Mary Kolbe founded a knighthood in the form of Pia Unio and returned to the origins of Kighthood in the sense of martryrdom, he himself giving his life for the love of his neighbor. To be a Knight of Christ...a Knight of the Immaculate... is a heroic task. This is Christianityheroic without compromise. Questions to be opened to are: What has remained of the idea and character of Fr.Kolbe? On what can the Church depend upon? What can be expected from the MI-Knights of the Immaculate?Pozycja Aktualność przepowiadania Jana Pawła II zawartego w „Liście do artystów”Jastrząb, Dariusz (Uniwersytet Szczeciński, 2008)Pozycja Amor sapientiae w itinerarium duchowym św. AugustynaJaśkiewicz, Sylwester (Uniwersytet Szczeciński, 2020)Artykuł ukazuje najbardziej charakterystyczne elementy nauczania św. Augustyna na temat amor sapientiae. Stanowi on syntetyczną analizę opartą na wypowiedziach z całego życia myśliciela z Tagasty. Opracowanie to kreśli zarazem główne rysy Augustyńskiego itinerarium duchowego. Augustyn był głęboko przekonany, że to sama opatrzność Boża nie tylko przyprowadziła go do philospophie portus, ale i rozpaliła duszę wielką miłością do mądrości. U początku umiłowania mądrości przez Augustyna stoi przeczytany w dziewiętnastym roku życia dialog Cycerona Hortensjusz. O ile amor sapientiae wprowadził Augustyna najpierw w krainę filozofii, tak od momentu nawrócenia i przyjęcia chrztu jego poszukiwania mądrości będą oparte głównie na powadze Pisma Świętego i autorytecie wiary Kościoła. Stąd augustyński amor sapientiae ma wymiar filozoficzny, teologiczny i mistyczny. Tak jak mądrość jest dla św. Augustyna wiedzą spraw ludzkich i boskich, intelektualnym poznaniem spraw wiecznych, najwyższą światłością czy prawdą, tak również droga do niej prowadzi tak przez poznanie, jak i umiłowanie. Ukoronowaniem augustyńskich poszukiwań mądrości jest dotarcie do samego Boga, Mądrości, która jest wcielonym Synem Bożym, Jezusem Chrystusem. Tak jak wielkiemu myślicielowi z Samos, Pitagorasowi, tak również myślicielowi z Tagasty, Augustynowi, w pełni przysługuje tytuł miłośnik mądrości (amator sapientiae').Pozycja Analiza egzegetyczna wypowiedzi św. Pawła Apostoła „Jeden drugiego brzemiona noście” (Ga 6,2) w kontekście Ga 6, 1-5Knut, Tadeusz (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)Niniejszy artykuł zawiera analizę egzegetyczną Ga 6,2: „Jeden drugiego brzemiona noście”. W czterech punkach zostały omówione zagadnienia tłumaczenia, krytyki, analizy literackiej i egzegetycznej tekstu. Pareneza Ga 6,2 występuje w kontekście wolności i miłości, które są owocem ducha i którymi powinien kierować się w postępowaniu prawdziwy chrześcijanin. Wypowiedź Pawła z Ga 6,2 jest zachętą skierowaną do wszystkich, aby wzajemnie nosili brzemiona innych oraz wraz z grzesznikiem pochylali się nad jego grzechem i pomagali mu go przezwyciężać, aby dokonywało się jego nawrócenie. Termin brzemię wskazuje na ciężar w sensie moralnym. Brzemieniem są więc grzechy, w które każdy człowiek popada. Wzajemna pomoc jest ochroną przed upadkiem moralnym i troską o zbawienie bliźniego. Jest definicją solidarności międzyludzkiej oraz naśladowaniem Chrystusa i wypełnieniem prawa Chrystusowego, którego treścią jest miłość bliźniego.Pozycja Andreas Laun: Współczesne zagadnienia teologii moralnej. Teologia moralna fundamentalna, wolność sumienia, spory w Kościele, Wydawnictwo „M”, Kraków 2001.Kołaciński, Mariusz (Uniwersytet Szczeciński, 2004)Pozycja Antropologia Rdz 1-4 w świetle Ksiąg MądrościowychTurkiel, Jan (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej, 1992)Pozycja Antropologiczne aspekty jedności dwojga w komunii osobowej małżonkówJastrząb, Dariusz (Uniwersytet Szczeciński, 2003)Pozycja Antropologiczne wątki twórczości Fiodora DostojewskiegoJastrząb, Dariusz (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, 2000)Pozycja Apostolskość KościołaKloska, Antoni (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej, 1995)Pozycja Ateizm urojony – rzeczywiste wyzwanieZatwardnicki, Sławomir (Uniwersytet Szczeciński, 2015)„Ateizm urojony” to zjawisko, w którym można dostrzec rzeczywiste wyzwanie. Zarówno wierzący, jak i niewierzący żyją w świecie, w którym utracone zostało poczucie sacrum. Autor wyszedł z założenia, że jeśli poglądy prezentowane przez „nowych ateistów” okazują się możliwe do przyjęcia przez tak wielu ludzi, musi to oznaczać, że odwołują się do pewnej zmiany, jaka zaszła w mentalności ludzi na przestrzeni wieków. Należy ją rozpoznać, poszukać jej przyczyn i, jeśli to możliwe, podjąć próbę wskazania kierunku „leczenia”. W artykule ukazano, w jaki sposób słuszne rozróżnienie pomiędzy Bogiem a światem (a także tym, co nadprzyrodzone a naturą) doprowadziło do niepożądanego rozdzielenia.Pozycja Autorytet i wolność w wychowaniu według R. LambruschiniCzaja, Zygmunt (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej, 1992)Pozycja Benedykt XVI a filozofiaBabiński, Jarosław (Uniwersytet Szczeciński, 2009)Pozycja Benedykt XVI Jezus z Nazaretu Część I. Od chrztu w Jordanie do Przemienienia, Kraków 2007Bujak, Janusz (Uniwersytet Szczeciński, 2008)