Kultura-Media-Teologia, 2024, nr 59
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/37538
Przeglądaj
Przeglądaj Kultura-Media-Teologia, 2024, nr 59 wg Autor "Sławek-Czochra, Małgorzata"
Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Symbolika religijna w kulturze medialnej na podstawie filmów „Boże Ciało” i „Powołany”Sławek-Czochra, Małgorzata (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2024)Celem artykułu i badania jest ustalenie, jakie symbole religijne są wykorzystywane do budowania świata przedstawionego we współczesnym filmie traktującym o powołaniu w wierze rzymskokatolickiej. W badaniach wykorzystano analizę zawartości, analizę porównawczą oraz analizę struktury dzieła filmowego oraz nurt semantyczny, wskazujący na znaczenie symbolu w filmie. Ricoeur czy Eliade uważali, że symbol (działanie symbolu) jest świadectwem relacji człowieka z sacrum. Symbol nadaje więc filmowi w pewnym sensie charakter religijny. Interpretacja filmu jest więc próbą rozszyfrowania symbolu, który jest jednocześnie obecny w dwóch rzeczywistościach – konkretnej (geograficzno-historycznej) i niekonkretnej – wszędzie i nigdzie. Analiza wykazała, że film „Powołany” nie tylko zawiera większy wachlarz symboli i sakramentów, ale także pozwala na ich głębsze odczytanie, uwalniając więcej znaczeń niż nominowany do Oscara film Jana Komasy „Boże Ciało”.