Studia Gdańskie, 2016, T. 38
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/28451
Przeglądaj
Przeglądaj Studia Gdańskie, 2016, T. 38 wg Autor "Cichosz, Wojciech"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Ks. Edward Wasilewski, Aplikacja założeń metody wykresograficznej do teorii i praktyki homiletycznej, Wydawnictwo Gaudentinum, Gniezno 2015, s. 274.Cichosz, Wojciech (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2016)Pozycja Piotr Tomasz Goliszek, Personalistyczny wymiar katechezy, Wydawnictwo KUL, Lublin 2016, s. 467.Cichosz, Wojciech (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2016)Pozycja Quo vadis Academia? – kulturowa rekonfiguracja naukiCichosz, Wojciech (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2016)Zachodzące zmiany kulturowe pokazują, że od czasu renesansu nauka została skierowana ku technologii. Hasłem przewodnim stała się użyteczność, pojęta szerzej niż zwykła przydatność. To konsekwencja zastąpienia w nauce paradygmatu poznania paradygmatem użyteczności (kulturowa rekonfiguracja nauki). Kluczowe pytanie DLA-CZEGO? i DLA-KOGO? ustąpiło miejsca pytaniu JAK? i ILE? Gdy dla starożytnych Greków nauka była aitiologią (szukała przyczyn), to dla współczesnej Akademii stała się ideologiczną pragmatyką. Takie podejście do nauki kompletnie zmieniło jej dotychczasowe oblicze. Fizyka metafizyczna została zamieniona na fizykę matematyczną. Takie panowanie nauki nad człowiekiem odbiera mu szanse zadawania pytań ostatecznych (o źródło i cel). Współczesna zideologizowana koncepcja nauki wymierzona jest zarówno przeciwko teologii, jak i samej religii – a ostatecznie – przeciwko człowiekowi. Doceniając rolę i wagę nauki w kulturze, nie można stracić z pola widzenia jej źródła, granicy i celu. Nauce i kulturze należy przywrócić nadrzędną rolę pytania DLA-CZEGO?, gdyż dopiero wówczas możemy żyć i poznawać z sensem! Człowiek, któremu się wydaje, że zrozumiał świat, ale nie zrozumiał siebie, może stać się groźny.