Przeglądaj wg Autor "Bubula, Daniel"
Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Eutanazja a prawo do życia. Filozoficzny spór o zakres obowiązywania normy „Nie zabijaj”Bubula, Daniel (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, 2013)This article bears a polemical character. Apart from the arguments for euthanasia, the reader will have an opportunity to get acquainted also with the arguments against considering euthanasia as morally justified. The ethical debate on the problem euthanasia should exhibit characteristics of a controversy over arguments. However, rejection of euthanasia does not mean undertaking all the possible efforts that aim at prolonging human life. There are situations in which a doctor must take a dramatic decision not to start a therapy or decision to abandon it, limiting his intervention to alleviating the patient’s pain.Pozycja Tadeusz Styczeń, Metaetyka – nowa „rzecz” czy nowe „słowo”? w: Dzieła zebrane, 1.1, red. A.M. Wierzbicki, A. Szostek, TN KUL, Lublin 2011, ss. 477.Bubula, Daniel (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, 2011)Pozycja Walter Sinnott-Armstrong, Morality without God?, Oxford University Press, Oxford 2009, ss. 172.Bubula, Daniel (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, 2012)Pozycja Wielki Zegarmistrz a koncepcja Boga u Izaaka NewtonaBubula, Daniel (Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, 2011)I. Newton was convinced that his theory of life (classical mechanics) will contribute to strengthen faith in action of God in the world. Newton saw God as the masterful creator whose existence could not be denied in the face of the grandeur of all creation. Creator was most perfect Director of drama which was set in space-time stage of the universe. However his hopes were dashed as a result of oversimplifying Newton’s philosophy of nature by his followers. Epigones misinterpreted his system in the spirit of naïve materialism and determined mechanicism.