Przeglądaj wg Autor "Kempa, Jacek"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 26
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja A. Gesché, Przeznaczenie, Poznań 2006, 236 s.Kempa, Jacek (Księgarnia Św. Jacka, 2008)Pozycja Adolphe Gesché, Chrystus, przeł. A. Kuryś, Poznań, Wyd. W drodze 2005, 278 s.Kempa, Jacek (Księgarnia Św. Jacka, 2005)Pozycja Pozycja B. Kleinschwärzer-Meister, In allem auf Christus hin. Zur theologischen Funktion der Rechtfertigungslehre, Freiburg – Basel – Wien 2007, 699 s.Kempa, Jacek (Księgarnia Św. Jacka, 2008)Pozycja Ciągłość i zmiany w historii podstawowego dylematu chrystologiiKempa, Jacek (Księgarnia Św. Jacka, 2004)Pozycja Die Satisfaktionstheorie Anselms von Canterbury in der nachkonziliaren polnischen theologischen LiteraturKempa, Jacek (Księgarnia Św. Jacka, 2005)Nieliczne cząstkowe opracowania w podanym zakresie literatury teologicznej są – zwłaszcza w podręcznikach – świadectwem przewagi refleksji tomistycznej, gdzie Anzelmowa nauka traktowana była raczej jako przedpole dla myśli Tomasza. W kilku nowszych opracowaniach polskich, paralelnie do swoistego renesansu soteriologii Anzelma w teologii zachodnioeuropejskiej, przedstawia się tę myśl w jej samodzielnym wymiarze, wyzwala z narosłych nieporozumień i wskazuje na jej aktualność. Opracowania te oparte są w znakomitej większości na rozpoznaniach już dokonanych przez teologów zachodnioeuropejskich. Przede wszystkim można tu znaleźć argumentację przeciwko znanemu zarzutowi o „jurydyczne zawężenie”, a za włączeniem kategorii personalnych w interpretację nauki Anzelma. Szczególnie godna uwagi na gruncie polskim wydaje się refleksja W. Hryniewicza, który – przywiązany do tradycji wschodniej – dostrzega u Anzelma nie tylko typowy „łaciński” sposób myślenia, ale i elementy nauki ojców greckich.Pozycja Eindeutigkeit und Pluralität in der Soteriologie. Bemerkungen am Rande des Entwurfs von W. HryniewiczKempa, Jacek (Księgarnia Św. Jacka, 2008)Pozycja Gerald O’Collins, Jezus nasz Odkupiciel. Chrześcijańskie ujęcie zbawienia, tł. J. Pociej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009, 249 s.Kempa, Jacek (Księgarnia Św. Jacka, 2010)Pozycja Karl-Heinz Menke, Das Kriterium des Christseins. Grundriss der Gnadenlehre, Verlag Friedrich Pustet, Regensburg 2003, 237 s.Kempa, Jacek (Księgarnia Św. Jacka, 2004)Pozycja Konsequenzen der Unterscheidung zwischen der Christologie »von oben« und der Christologie »von unten« in der SoteriologieKempa, Jacek (Księgarnia Św. Jacka, 2002)Rozróżnienie na chrystologię „odgórną” i „oddolną” może rodzić pewne nieporozumienia, gdy sugeruje ono istnienie dwóch odrębnych typów refleksji chrystologicznej. W rzeczywistości chrystologia „oddolna”, zaczynająca się od refleksji nad historycznie egzystującym człowiekiem Jezusem, i chrystologia „odgórna”, wychodząca od faktu posłania Syna Bożego w „ciało grzeszne” (2 Kor 5,21) powinny być sobie nawzajem podporządkowanymi drogami myśli chrystologicznej, powinny oświetlać jedną tajemnicę Chrystusa. W artykule podjęto próbę analizy, czy ów podział „odgórny” – „oddolny” nie wprowadza jednak już z istoty swojej pewnego rozdźwięku w ujęcie tajemnicy Chrystusa; analizie zostaje poddana jednak nie sama chrystologia, lecz soteriologia, która jest z nią istotnie związana, a w której to wspomniane rozróżnienie także znalazło zastosowanie. Zaprezentowane zostają dwie książki: Soteriologia Juergena Werbicka i Chrystologia fundamentalna Karla-Heinza Ohliga, w których rozróżnienie na soteriologię „odgórną” i „oddolną” jest wyraźnie podkreślane, w każdej jednak w odmienny sposób. Te dwa przykłady pozwalają zrozumieć, że tendencja do odróżniania „odgórny” – „oddolny” ma swoje korzenie w myśli pooświeceniowej i w idącej za nią krytyce tradycyjnej soteriologii. To właśnie wyraźna świadomość historyczna, rozbudzone podejrzenie projekcji w odniesieniu do nauki o zbawieniu i stojąca u podstaw tychże kantowska rewolucja teoriopoznawcza skłaniają do wyróżnienia tego, co historycznie weryfikowalne i dla Feuerbacha „mało podejrzane” z historii Jezusa. W taki sposób pojawia się soteriologia „oddolna”, która według Werbicka musi otwierać wiarygodnie na treści soteriologii „odgórnej”, według Ohliga zaś jest ona soteriologią jedyną krytycznie akceptowalną. W artykule została postawiona teza, że już samo wymienione rozróżnienie w soteriologii wprowadza nieporozumienie w spojrzeniu na zbawcze znaczenie Chrystusa. Sugeruje ono bowiem myląco, że można oddzielnie mówić o zbawczym znaczeniu „człowieka Jezusa” i oddzielnie – wcielonego Syna Bożego. Na tle takiego nieporozumienia płynącego z typowo nowożytnego sposobu pytania o rzeczywistość Bożą widać wyraźnie integralne spojrzenie autorów Nowego Testamentu, którzy nie stawiają, rzecz jasna, pytań z doby Oświecenia, lecz przeżywają w sposób niepowtarzalny obecność Boga działającego w Chrystusie i temu dają świadectwo: Zbawicielem jest Bóg działający w Chrystusie.Pozycja Metafizyczne podstawy Cur Deus homoKempa, Jacek (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2010)Anzelmowa nauka o zadośćuczynieniu jest różnorodnie oceniana. Problem tkwi często w tym, że nie ujmuje się jej w związku z całą myślą Anzelma. Tymczasem jest ważne, by uwzględnić w jego soteriologii metafizyczne podstawy, które wypracował już we wcześniejszych swoich dziełach. Dwa elementy wysuwają się tu na czoło: (1) Anzelmowa „metafizyka powinności” pozwala zrozumieć grzech i potrzebę odkupienia zupełnie bez odwoływania się do kategorii prawnych; (2) stanowisko Anzelma w sporze o powszechniki pomaga w zrozumieniu jego ujęcia zastępczości. Dopiero na tym tle widać, w jakich okolicznościach w tę metafizyczną konstrukcję zostały włączone elementy prawne.Pozycja „Metafory jako mowa odpowiadająca Bogu”. Jürgena Werbicka ujęcie roli metaforyki w teologiiKempa, Jacek (Księgarnia Św. Jacka, 2003)Pozycja Michał Paluch, Traktat o zbawieniu, [w:] Dogmatyka, t. 3, red. E. Adamiak, A. Czaja, J. Majewski, Warszawa 2006, s. 233–507.Kempa, Jacek (Księgarnia Św. Jacka, 2007)Pozycja Piotr Kochanek, Die Vorstellung vom Norden und der Eurozentrismus. Eine Auswertung der patristischen und mittelalterlichen Literatur, Mainz, Verlag Philipp von Zabern 2004 (Veröffentlichungen des Instituts für Europäische Geschichte Mainz, Abteilung für Abendländische Religionsgeschichte, Bd. 205), XII+631 s. ISBN 3-8053-3456-7Kempa, Jacek (Księgarnia Św. Jacka, 2006)Pozycja Pytanie o implikowaną hermeneutykę teologiczną Anzelma z CanterburyKempa, Jacek (Księgarnia Św. Jacka, 2011)The subject of analysis is the problem of faith understanding presented by Anselm. The analysis refers to contemporary presentation of understanding as a set in motion process shut in a “parts - integrity” circle. The analysis allows to grasp the character of his reasoning without imposing that type of mental structure on Anselm: it allows to recognize the priority of the integrity in it. In this context, understanding of faith appears as capturing its integrity by logical inscribing of it (faith) in universal “ratio” – the basic of reality.Pozycja Ralf Miggelbrink, Der Zorn Gottes. Geschichte und Aktualität einer ungeliebten biblischen Tradition, Freiburg, Basel, Wien, Herder 2000, 639 s.Kempa, Jacek (Księgarnia Św. Jacka, 2005)Pozycja Robert J. Woźniak, Różnica i tajemnica. Objawienie jako teologiczne źródło ludzkiej sobości, Wydawnictwo W drodze, Poznań 2012, 559 s.Kempa, Jacek (Księgarnia Św. Jacka, 2013)Pozycja Soteriologia dramatyczna wobec teorii zadośćuczynienia Anzelma z CanterburyKempa, Jacek (Księgarnia Św. Jacka, 2006)