Przeglądaj wg Autor "Kluz, Marek"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 40
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Alessandro Pronzato, Powrót do dekalogu, tom drugi (V-X), Kraków: Wydawnictwo Salwator 2004, ss. 309.Kluz, Marek (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2006)Pozycja Alessandro Pronzato, Powrót do dekalogu, tom pierwszy (I-IV), tłum. A. R. Laciuga, Kraków: Wydawnictwo Salwator 2004, ss. 348Kluz, Marek (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2005)Pozycja Chrystocentryzm wiary w „Lumen fidei” papieża FranciszkaKluz, Marek (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2018)Zasadniczą perspektywę dla pojmowania wiary wyznacza prawda o Chrystusie – Synu Bożym, który stał się człowiekiem. Wiara jest zawsze odniesieniem do osoby Chrystusa i do Jego dzieła zbawienia. Dla chrześcijan Jezus Chrystus jest Objawicielem, który objawia człowieka samemu sobie i ukazuje mu sens jego życia. Postać Jezusa Chrystusa sprawia, że wierzący wszystkich czasów mogą wciąż doskonalej wnikać w Jego nieskończoną głębię egzystencjalną i moralną. Celem publikacji jest uświadomienie potrzeby wskazania konsekwencji, które wywołują w człowieku postać Chrystusa i Jego dzieło zbawienia. Chodzi zatem o odniesienie prowadzonej refleksji chrystologicznej do naszego życia, aby znaleźć odpowiedź na pytanie, kim jest Jezus Chrystus dla naszej wiary. Punktem odniesienia niniejszego studium jest encyklika „Lumen fidei” papieża Franciszka.Pozycja Chrześcijańska wizja pracy w nauczaniu biskupa tarnowskiego Jerzego AblewiczaKluz, Marek (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2001)Pozycja Evencio Confreces Merino, Ramon Garcia de Haro, Teologia moralna fundamentalna, tłum. A. Liduchowska, Kraków: Wydawnictwo M 2004, ss. 566Kluz, Marek (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2005)Pozycja James F. Keenan, Cnoty na co dzień, tłum. B. Żak, Kraków: Wydawnictwo WAM 2003, s. 179.Kluz, Marek (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2004)Pozycja Janusz Królikowski, Wady główne wciąż aktualne. Saligia, Kraków: Wydawnictwo Rafael 2005, ss. 88Kluz, Marek (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2006)Pozycja Kliniczne i etyczne aspekty medycyny transplantacyjnejKluz, Marek (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)Today, the field of transplantation has enormous achievements, especially with reference to the renal, heart and liver transplantation. It is particularly visible when you trace the history of the transplant medicine and its rapid growth in the second part of the 20th century. However, in spite of the development of surgical techniques and elaboration of a number of rules that qualify organs for transplantation, the number of problems connected with taking organs does not decrease. Along with the development of transplantation many moral questions appeared, such as verifying the actual death of the organ donor and connected with setting clear criteria for choosing the organ donor for transplantation. These aspects of the transplant medicine that raise doubts and even controversy have become the subject of ethical exploration.Pozycja Kryzys prawdy i wolności wyzwaniem moralno-wychowawczymKluz, Marek (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2016)In the era of contemporary moral crisis, diverse problems and menaces of today’s world, proper education and in particular the right education of understanding and feeling truth and freedom plays an essential role. Education of a young person for these values is fulfilled best in a family because a family influences young person’s life to great extent. If education did not introduce these values, it would be harmful not only for the young person but also for the whole community. A strong position of family as the source of truth and responsible freedom should influence and inspire all institutions and people engaged in educational process, which should always be integral: It should comprise a person fully and all his or her fields of life where his or her vocation should be fulfilled.Pozycja Ks. Andrzej F. Dziuba, Spowiedź małżeńska. Życie małżeńskie a sakramentalna posługa pokuty i pojednania, Kraków: Wydawnictwo „M” 2002, ss. 124Kluz, Marek (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2004)Pozycja Ks. Andrzej F. Dziuba, Spowiedź małżeńska. Życie małżeńskie a sakramentalna posługa pokuty i pojednania, Kraków: Wydawnictwo „M” 2002, ss. 124.Kluz, Marek (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2006)Pozycja Mary is a Model of Faith and Moral Life for the Contemporary Disciples of ChristKluz, Marek (The Pontifical University of John Paul II in Cracow, 2018)Observing the transformations taking place in the world, it is important to note the need for continuous reference in various areas of human life to Mary, whose example is always relevant. Therefore, the purpose of this article is to present Mary as a model of faith and moral life for the contemporary disciples of Christ. Mary – with her example – teaches one how to be a disciple of Christ in an authentic way, not superficial one. She is an example of understanding the Christian life as a commitment. Looking to Mary as an example, the individual learns to obey God in the path of faith and finds the values that lead him or her through the paths of the Christian moral life. Life permeated with the Marian spirit becomes an inspiration for the contemporary disciples of Christ to grow in faith, to do good and radically reject everything which is in contrary to the Christian ideal.Pozycja Miejsce i rola Kościoła w całokształcie życia społeczno-moralnego chrześcijanKluz, Marek (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2006)Pozycja Miłość Boga darem i przykazaniem w świetle encykliki „Deus caritas est” Benedykta XVIKluz, Marek (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2017)Miłość, która – według papieża Benedykta XVI – stanowi istotę chrześcijaństwa, musi być dzisiaj na nowo ukazywana jako rzeczywistość dostępna dla każdego człowieka, gdyż Bóg kocha wszystkich bez wyjątku. Musi być także we właściwy sposób tłumaczone orędzie o miłości Bożej. Dlatego celem niniejszej pracy było przedstawienie teologicznomoralnej prawdy o Bogu, który miłuje i jest miłością w świetle nauczania papieża Benedykta XVI zawartego w encyklice Deus caritas est. W opracowaniu ukazana została wzajemność miłości Boga i człowieka, ze szczególnym zaakcentowaniem pierwszeństwa Bożej miłości. Dalej przedstawione zostało zagadnienie odpowiedzi człowieka na Bożą miłość, która znajduje swoje urzeczywistnienie w przykazaniu miłości. Została też zaprezentowana zależność między miłością Boga a miłością bliźniego, która od zawsze była interpretowana w łączności.Pozycja Moralna odpowiedzialność chrześcijan za misyjne dzieło KościołaKluz, Marek (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2015)Obserwując dokonujące się w świecie przemiany, łatwo można zauważyć aktualność i potrzebę zaangażowania wszystkich chrześcijan w misyjne dzieło Kościoła. Wielość wypowiedzi soborowych i papieskich pozwala ukazać różne aspekty ciągłej i naglącej potrzeby ewangelizacji współczesnego świata. Misja ewangelizacyjna jest świadectwem wiary, chrześcijańskiej dojrzałości i formacji. Jest również świadectwem odpowiedzialności moralnej za tych, którzy nie poznali jeszcze Chrystusa. Dlatego niniejszy przyczynek naukowy miał za zadanie wskazać zakres osób, które mniej lub bardziej świadomie włączone są w dzieło wychowania do ewangelizacji już przez samą swą przynależność do Kościoła. Przekazywanie Ewangelii w swym ogólnym znaczeniu jest zadaniem każdego ochrzczonego. Szczególne jednak miejsce mają w tym dziele kapłani, osoby konsekrowane i misjonarze świeccy, którzy świadomie i dobrowolnie podejmują się bezpośredniej działalności misyjnej i ewangelizacji. Ich pełna współpraca pozwala skutecznie realizować konkretne działania, do których wezwany jest Kościół.Pozycja Moralne aspekty odpowiedzialności za Ojczyznę w dobie jednoczącej się EuropyKluz, Marek (Uniwersytet Szczeciński, 2011)Homeland is the area of human vocation and moral responsibility. It is a gift and also a moral mission. Everyone is called to this, with all the zeal and determination to care for the good of the homeland and all her needs. But watching today's reality, it is easy to see that the new generation Poles in the context of increasing spiritual dispossession and lack of sensitivity to what means “Fatherland”, fatherland service, sacrifice for it. Therefore, the purpose of this reflection is to present a new richness and value of our fatherland above all, moral aspects and duties of patriotism. Patriotism, which is the normal realization of love of country, a task for each and everyone should pursue it as a wise, brave and responsible. It is extremely important in the situation of Polish entry into the EU. There can be no less love the Polish, if it is more Europe, because then Europe will be poorer by the good that is anchored in our own country – Poland. In order, therefore, have a lasting and significant position in Europe should continue to take the effort to discover the beauty and richness of our homeland. The need to strengthen and develop the spirit of healthy and genuine patriotism through fidelity to the heritage of homeland, and building, serving and promoting their own country with respect other nations. It should also lead constantly being improved from the earliest years, the process of raising children to honor, respect and love their country and friendship with other nations.Pozycja Moralny wymiar kultury w nauczaniu biskupa tarnowskiego Jerzego AblewiczaKluz, Marek (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2003)Pozycja Opcja preferencyjna na rzecz ubogich realizacją przykazania miłości. Z perspektywy globalnej i PolskiKluz, Marek (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2012)The contemporary world is challenged by poverty. A particular form of serving the poor is a „preferential option for the poor”, also known as the „preferential love for the poor”. This option is developed on the basis of the Church’s social teaching on social solidarity and love which imitate Christ in His attitude toward the poor. The article presents the origin, nature, and ways of realizing the preferential love for the poor in the modern world and in the life of the Church. It starts with explaining the meaning of the word poor (poverty), then draws attention to the various manifestations of poverty in Poland and in the world. It also reflects on the moral responsibility for the current scale of poverty. The analyses embrace the teaching of Pope John Paul II. His words and the example of his life were an urgent appeal to all the people of good will to change the situation of the poor. The topic have been presented against the background of socioeconomic sciences.Pozycja Potrzeba wychowania religijno-moralnego w dobie współczesnego kryzysu nadzieiKluz, Marek (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2008)The growing phenomenon of doubting in hope in a man is both contempory drama and a challenge for parents, teachers, priests, catechists and educators. The feeling of discouragement and diminishing the importance of life will is becoming more and more frequent. A lot of people in particular young ones are exposed to this danger. It happens because they have not gained experience as the determinant of wisdom.The need of education therefore is becoming a key one to protect people against the loss of hope. For people who have faith the only effective hope is Jesus Christ-the foundation of education.The aim of this article was to show Jesus Christ as the foundation of religious and moral education Who shows you the right and secure path of hope in the middle of today’s world’s challenges. The recognition of Christ as hope for a today’s person leads to reformation and reconcilliation.Both reformation and reconciliation contribute to religious and moral education being its key elements.They are indispensable in order to regain hope.Pozycja Praca imperatywem kształtowania dojrzałej osobowości człowiekaKluz, Marek (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2014)Work and education plays an important role in shaping the life of very person. Thanks to it a man perfects himself, gains the means to life, and learns how to sacrifice for others. Work makes people realize their value. It unfolds in all dimensions of human life: somatic, emotional, mental, spiritual and moral. For this reason, it is impossible to separate from it the operation and process of education. Education is an essential aid in the discovery of man's possibilities. Responsibility and work for functioning education is always carried out in a social context, and produces some specific environments of formation in the community. Natural educational environment is that of family, school, workplace and other institutions. The impact of the participation, interactions and role models is characteristic for all these groups. The human existence and society depends on the proper work in the field of education.