Przeglądaj wg Autor "Kochel, Jan"
Teraz wyświetlane 1 - 6 z 6
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Katechetyczna interpretacja i aktualizacja orędzia nadzieiKochel, Jan; Szmajdziński, Mariusz (Częstochowskie Wydawnictwo Archidiecezjalne „Regina Poloniae”, 2015)The article is an attempt at interpretive catechesis and revision of the address of hope included in the Apocalypse of St. John. The starting point is the blessing addressed to the lector (teacher) being the reader and guardian of the teachings and the listener (disciple). The catechesis of hope is reflected in the catechesis about happiness, the penance catechesis and evangelization catechesis, which is supposed to be new, not in terms of its content but in terms of fervour and means of expression. The address of hope, included in the last book of the Bible, evokes the image of an angel announcing to the world “the eternal Gospel” (14:6). The flying angel is the synonym of engagement in preaching the Gospel addressed to the people of all nations, generations, tongues and tribes and spread all over the Earth “so that all nations will hear it” (Mt 24:14-15). The eternal and essential nature of the address concentrates on Christ himself, who – as St. John Paul II taught us – “is to be known, loved and imitated, so that in him we may live the life of the Trinity, and with him transform history until its fulfilment in the heavenly Jerusalem” (NMI 29; cf. Ap 21:9-27). This invariable programme included in the Bible is the ultimate purpose and mission of catechesis, which should “put people (disciples) not only in touch but in communion (in intimacy) with Jesus Christ: “Only He can lead us to the love of the Father in the Spirit and make us share in the life of the Holy Trinity” (CT 5).Pozycja Lekcja religii szansą dla ewangelizacjiKochel, Jan (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2018)W Kościele istnieje ciągła potrzeba głoszenia Ewangelii młodym. Kościół pragnie dobrze rozeznać i zidentyfikować najbardziej skuteczne sposoby głoszenia Dobrej Nowiny kolejnym pokoleniom. Lekcja religii może stać się miejscem głoszenia Dobrej Nowiny. Środowisko szkolne ewangelizatorzy mogą ożywić przez takie treści, takie środki, taką dynamikę, które natchnione są Duchem Bożym. Od starożytności w Kościele są obecne różne modele ewangelizacji. Ewangelizacja ta zawsze czerpała ze słowa Bożego. Współczesny ewangelizator powinien najpierw rozeznać sytuację, w której przychodzi mu zwiastować słowo Boże i posłużyć się najbardziej odpowiednią strategią ewangelizacji. Te strategie są możliwe do wykorzystania w katechezie. Dziś katecheza korzysta z wielu metod ewangelizacji. Często spotyka się w niej metody wypracowane w Szkole Nowej Ewangelizacji. To staje się szansą dotarcia z orędziem Ewangelii do nowych pokoleń i rozbudzenia w nich radości wiary.Pozycja Matka Jezusa w nauczaniu i tradycji apostolskiej wzorem współczesnej katechezy maryjnejKochel, Jan (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2018)Artykuł próbuje odpowiedzieć na pytanie o model katechezy maryjnej w naszych czasach. Współczesna katecheza maryjna powinna być – na wzór katechezy apostolskiej i patrystycznej – biblijna, chrystologiczna, eklezjalna i antropologiczna, czyli wierna Bogu i człowiekowi. Nie może być ckliwa i egzaltowana czy oparta tylko na emocjach i pobożności ludowej. Domaga się pogłębienia biblijnego i patrystycznego, czyli fachowej interpretacji i aktualizacji tekstów Starego i Nowego Testamentu, odwołujących się do osoby Matki Jezusa. Trzeba też sięgać do Ojców Kościoła i wielkich teologów maryjnych, którzy byli piewcami Matki Słowa. Nie wolno również zapomnieć o rozwoju tradycji maryjnej w kulturze i sztuce, czyli o inkulturacji maryjnej. Dobrym tego przykładem jest kult Matki Jezusa na ziemiach polskich, gdzie rycerstwo już w XV w. śpiewało pieśń maryjną Bogurodzica przed bitwą pod Grunwaldem. Nasza carmen patrium to pierwsza pogłębiona biblijnie i kulturowo katecheza maryjna.Pozycja „Młodzi na progu” – propozycja kerygmatyczno-mistagogicznego przygotowania do sakramentu bierzmowaniaKochel, Jan (Uniwersytet Szczeciński, 2017)Katecheza inicjacyjna obejmuje różne formy nauczania i wychowania prowadzące do przygotowania do przyjęcia sakramentów wtajemniczenia chrześcijańskiego. Ten rodzaj katechezy jest realizowany w ramach programu Młodzi na progu jako materiał do pracy z młodymi ludźmi przygotowującymi się do sakramentu bierzmowania w swoich parafiach. Jest to swoisty sposób by odpowiedzieć na pytanie: Jak pomóc bierzmowanym pozostać w Kościele i być Kościołem? Zasadniczym celem programu jest zachęcenie uczestników spotkań formacyjnych do pracy nad własnym rozwojem, zarówno intelektualnym, jak i duchowym W tym programie najbardziej dominującymi aspektami są aspekty egzystencjalne, kerygmatyczne i mistagogiczne. Oznacza to, że program stara się budzić wiarę i towarzyszyć młodym ludziom w ich przygotowaniu do przyjęcia sakramentu. Współczesna katecheza powinna być katechezą o życiu, które „nie tylko daje pomysły, ale również towarzyszy nam w naszej pielgrzymce” (Franciszek, Evangelii gaudium, 156-175).Pozycja Pedagogika i duchowość starszego wiekuKochel, Jan (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2018)The article is an attempt to organically grasp gerontological pedagogy and spirituality - upbringing in the perspective of old age. Pedagogy of the last part of human life is one of the youngest disciplines of general pedagogy. We are currently witnessing its dynamic growth connected with global demographic changes, the development of medicine and constant extension of life-span, a result of which is the positive perception of the issue of old age and an urgent need for professional medical care but also appropriate organic gerontology. This is because what determines the value of life is not one’s age but rather whether it was well lived and developed wisely and beautifully. What is crucial is the final result (aim/end) of a complex process of teaching and upbringing of a human being. The declaration of Christian upbringing sees a man not only in the social-cultural but also in the transcendent perspective (Declaration on Christian Education l). The text points out the ancient and biblical sources of pedagogy and spirituality of “the autumn of life”, targets and tasks of this type of education, especially in the perspective of the final destination and present gerontogogical propositions.Pozycja „Rodzina, między chrześcijańskim wychowaniem a propozycją wiary”. Międzynarodowy Kongres Europejskiej Ekipy Katechetycznej (EEC), Madryt, 31.05 - 5.06.2017 r.Kochel, Jan (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2017)