Przeglądaj wg Autor "Kwiatkowski, Dariusz"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 24
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Analiza formularza mszalnego święceń biskupichKwiatkowski, Dariusz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2008)Pozycja Anamnetyczny wymiar liturgii Triduum Paschalnego w tekstach Mszału rzymskiegoKwiatkowski, Dariusz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2021)This article presents the anametic dimension of the liturgy of the paschal mystery of Christ, which takes place during the Holy Triduum. In order to achieve the main goal, the author was using the method of liturgical hermeneutics and the critical-practical method. The most important source of the study are the prayer formulas contained in the Roman Missal. Referring to the liturgical texts contained in the Roman Missal, this article presents the liturgical hic, nunc and hodie of the paschal mysteries. The liturgical anamnesis unites all the celebrations of the Paschal Triduum. In this case, we can speak of one celebration, which is spread over time. The Triduum Sacrum is a kind of triptych, that is to say, three different paintings. To see and understand the meaning of this triptych, each painting should be viewed together with the other two. The Liturgy of the Easter Triduum presents the Last Supper, where Christ instituted the sacraments of the priesthood and the Eucharist. Then the passion and death on the cross, resting in the tomb, and finally, the resurrection of Christ. This article shows that the Passover of Jesus, that is, His passage from death to life, is not only a pious recall of the facts of salvation history, but their actual sacramental presentation. Therefore, everyone can always immerse themselves in the mystery of Christ’s paschal mystery and enjoy its saving fruits.Pozycja Ars celebrandi liturgii w nauczaniu Benedykta XVI / Josepha RatzingeraKwiatkowski, Dariusz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2023)The article shows the teaching of Joseph Ratzinger / Benedict XVI regarding an important part of the liturgical life, which is ars celebrandi (the art of celebration). His teaching, referring to the liturgical reform of the Second Vatican Council, bases on the so called “continuity of tradition”. This allows the liturgical celebration to be seen through the context of history and, most importantly, theology. Studied, chosen documents show, that for Benedict XVI ars celebrandi is a theological category and not just a way of celebrating the liturgy. To be able to speak of ars celebrandi, one must notice the connection of liturgical norms, expressed in three elements: the standard character of the episcopal liturgy, the beauty and simplicity of the liturgical signs, and the art, which serves the right experience of the Eucharist. Keeping in mind the dynamics of the liturgical celebrations, a particular spot in said arts is preserved for music and singing. The teaching of Cardinal Joseph Ratzinger and the Pope Benedict XVI is consistent, showing the liturgy as a cosmic reality. This authentic dialogue will only be effective if a person discovers in liturgy the presence of God and will be able to respond to it. Properly understood ars celebrandi, both that of the liturgy’s servants (bishops, presbyters, deacons), as well as the whole liturgical assembly, leads towards a true Communion with God, through Jesus Christ and the Holy Spirit. The article uses the method liturgical-contextual method.Pozycja Chrystologiczny wymiar tekstów liturgicznych uroczystości Najświętszego Ciała i Krwi PańskiejKwiatkowski, Dariusz (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2018)Artykuł ukazuje chrystologię uroczystości Najświętszego Ciała i Krwi Jezusa Chrystusa. Po dokonaniu analizy teologicznoliturgicznej tekstów euchologijnych i czytań biblijnych formularza mszalnego z tejże uroczystości wynika, że w jej centrum jest Osoba i zbawczy czyn Jezusa Chrystusa. On, ustanawiając Eucharystię, pozostał z nami pod postaciami chleba wina. W czasie Ostatniej Wieczerzy Jezus w sakramentalny sposób zawarł i utrwalił na zawsze wydarzenia swojej śmierci i zmartwychwstania. Eucharystia jest przede wszystkim obecnością i czynem zbawczym Chrystusa. Te aspekty pojawiają się w imionach i określeniach Jezusa. W tekstach liturgicznych i biblijnych omawianego formularza są one następujące: Jezus, Chrystus, Syn Człowieczy, Nauczyciel, Baranek bez skazy, Chleb Żywy, Kapłan. Uroczystość Bożego Ciała jest świętowaniem tajemnicy obecności Chrystusa pod postaciami chleba i wina. Jest to rzeczywistość realna i naznaczona Jego nieskończoną miłością do wszystkich ludzi.Pozycja Duszpasterskie zadania i wyzwania dla Kościoła w Roku EucharystiiKwiatkowski, Dariusz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2004)Pozycja Liturgia Słowa Bożego przestrzenią zbawczego dialogu Boga z człowiekiem w świetle adhortacji apostolskiej Benedykta XVI „Verbum Domini”Kwiatkowski, Dariusz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2016)Niniejszy artykuł ukazuje liturgię słowa Bożego jako miejsce zbawczego dialogu pomiędzy Bogiem a człowiekiem. Podstawowym źródłem niniejszej refleksji jest adhortacja apostolska Benedykta XVI Verbum Domini. Ów zbawczy dialog między Bogiem a człowiekiem stał się możliwy dzięki Bożemu Objawieniu. Poprzez całą historię zbawienia Bóg objawiał się ludzkości poprzez słowa i dzieła, co opisane zostało na kartach Pisma Świętego, które stało się głównym źródłem chrześcijańskiej liturgii. Słowo Boże jest żywe i skuteczne, a dzięki obecnemu w nim Chrystusowi posiada stwórczą i zbawczą moc. Bowiem to właśnie w Chrystusie – boskim Logosie – Bóg w pełni przemówił do człowieka i ukazał mu swoje oblicze. Przez swe słowo Bóg nie tyle chce pouczać lub ganić człowieka, ale wprowadzić go w ów zbawczy dialog, oczekując jedynie naszej odpowiedzi, która wyrażać się będzie w żywej i świadomej wierze. Podstawową przestrzenią tegoż dialogu jest liturgia Kościoła, co wynika z faktu, że właśnie w niej obecny jest Chrystus – Słowo Boże staje się w niej rzeczywiście obecne.Pozycja Namaszczenie chorych sakramentem Bożego MiłosierdziaKwiatkowski, Dariusz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2015)The article presents the anointing of the sick as a Sacrament of Divine Mercy. The image of God who is rich in mercy is taken to be the point of departure. The entire history of Salvation is marked by the action of God who is a merciful Father. The full image of God’s mercy has been revealed in the Person of Jesus Christ and in His salvific action. Christ has manifested His mercy in a particular way to those who are sick and suffering. The Church continues the salvific mission of Christ through the Sacraments. Through the anointing of the sick, the person who is ill receives the Holy Spirit, so that he may be strengthened in bearing his sufferings, filled with trust, protected from temptation and doubt and have his health restored. As such, it is a Sacrament through which God reveals His mercy. The prayers, the biblical readings and the sacramental formula all attest to this fact very clearly. In the Sacrament of the Sick, the fatherly love of God flows from His Heart and touches the suffering person, brings him relief in suffering and the forgiveness of sins with the grace of Salvation.Pozycja Obecność i działanie Ducha Świętego w znakach liturgicznych sakramentu święceń prezbiteratuKwiatkowski, Dariusz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2024)Artykuł ukazuje liturgiczne znaki obecne w sakramencie święceń w stopniu prezbiteratu, które ukazują obecność i działanie Ducha Świętego. Epikleza, obecna w modlitwie święceń, najbardziej wyraża się w sposób widoczny w geście nałożenia rąk biskupa na głowę święconego prezbitera. Poza tym działanie Ducha Świętego należy widzieć w milczeniu, które towarzyszy nałożeniu rąk. Milczenie jest przestrzenią działania Ducha Świętego. Obdarowanie Duchem Świętym wskazuje również obrzęd namaszczenia rąk prezbitera olejem krzyżma świętego. Namaszczenie oznacza szczególny sposób uczestnictwa prezbitera w kapłaństwie Chrystusa. Prezbiterzy namaszczeni Duchem Świętym są powołani do uświęcania ludu chrześcijańskiego oraz do składania Bogu ofiary. Do znaków epikletycznych należy także zaliczyć pocałunek pokoju. W liturgii sakramentu święceń można go porównać do pieczęci, która potwierdza przyjęcie nowych współpracowników do wspólnoty Kościoła oraz wprowadzenie ich w posługiwanie. Każdy prezbiter namaszczony Duchem Świętym i upodobniony do Chrystusa jest powołany do przekazywania wiernym daru Ducha, którym jest pokój. Obecni na liturgii święceń prezbiterzy przekazują pocałunek pokoju, aby w ten sposób powitać nowo wyświęconych członków prezbiterium, w którym panuje Duch miłości i pokoju.Pozycja Paschalny wymiar obrzędu „Mandatum” podczas Mszy Wieczerzy Pańskiej Wielkiego CzwartkuKwiatkowski, Dariusz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)The article presents the paschal dimension of the most distinctive element of the Mass of the Lord’s Supper, which is the Mandatum, or the rite of the Washing of the Feet. This rite is strictly related to the establishment of the Eucharist in the Upper Room and the death of Jesus on the Cross. The first part of the article elaborates on the theology of the Mandatum rite. The rite of the Washing of the Feet is a sign of unconditional love and humble service. It also symbolizes our purification and our participation in the gift of Salvation in which we are able to partake through the Cross and Resurrection of Christ. The Mandatum clarifies the essence of every Eucharist. In the Eucharist which makes present the death and resurrection of Christ, the Lord comes to us in order to serve us through the gift of love and Salvation. In the second part, the article presents the history and place of the Mandatum in the renewed liturgy after Vatican II. In Christian antiquity, this rite was used during the liturgy of Baptism and the Mass of the Lord Supper. It was also observed in monastic communities. The Mass of the Lord’s Supper in its present form calls for the celebration of this rite immediately after the homily. Considering the deep meaning of this rite, priests should be encouraged to make sure that they do not neglect it in their parishes during the Mass of the Lord’s Supper.Pozycja Prezbiter szafarzem sakramentów i głosicielem Słowa Bożego w wybranych posoborowych dokumentach KościołaKwiatkowski, Dariusz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2014)The article shows the manner of reception and implementation of the Conciliar document on the ministry and life of priests Presbyterorum ordinis in the most important Church documents which have been published after Vatican II. The following post-Conciliar documents of the Church have been analyzed: the Apostolic Constitution of Paul VI Pontificalis Romani recognitio, the theological and pastoral introduction to the ordination rite of priests, the Catechism of the Catholic Church and an instruction published on August 4, 2002 by the Congregation for the Clergy: The Priest, Pastor and Leader of the Parish Community. The issue of priestly and prophetic functions of presbyters has been treated in detail. These are the two most important functions which flow from the reception of the Sacrament of Holy Orders. All documents strongly emphasize that the priest performs these functions by acting in close union with Christ and in identifying himself with Him in persona Christi. By proclaiming the Good News and offering the Sacraments the priest sanctifies himself and contributes to his own salvation and the salvation of those entrusted to him. The post-Conciliar documents emphasize that through the priestly and prophetic ministry of the presbyter Christ continues His saving mission. Thanks to the ministry of priests, Christ still breaks the Bread and opens the Scriptures to us (Lk 24,30-32). The presented documents express a great concern for the formation of candidates for the reception of Holy Orders. It seems that today many priests experience an identity crisis and that’s why it is necessary to keep going back to the Conciliar and post-Conciliar teaching of the Church about the prophetic and priestly function of presbyters.Pozycja Przeszkody w urzeczywistnianiu autentycznej duchowości eucharystycznej w nauczaniu Benedykta XVIKwiatkowski, Dariusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2021)Today, among many Catholics, a phenomenon of subjective judging of one’s participation and experiencing the Eucharist can be seen. This means, that there exist a handful of obstacles on the way of experiencing the authentic Eucharistic spirituality. To see them, first one must discover the fundamental elements of said real Eucharistical spirituality. Among the most important of those are: the ability to connect, in the Eucharistic spirituality, the baptismal unity with Christ, which leads to the Eucharist, building one’s spirituality by listening to the word of God, which creates faith in Jesus Christ, and intertwining the everyday life with the Eucharist, which is a result of unification with Christ the Servant. While the factors deforming the authentic Eucharistic spirituality are: ignorance in understanding and experiencing the Eucharist, improper ecumenical initiatives, linked to the Eucharist and lack of connection between the Eucharist and everyday life. From the Pope’s Benedict XVI teachings, it is clear that Christian spirituality should be, to its fullest meaning, an Eucharistic spirituality.Pozycja Recepcja Konstytucji o liturgii "Sacrosanctum concilium" w Katechizmie Kościoła KatolickiegoKwiatkowski, Dariusz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2013)The article presents the manner in which the Catechism of the Catholic Church has treated and deepened the theology of the liturgy as it is found in the Conciliar Constitution Sacrosanctum Concilium. The first part of the article discusses the “liturgical” structure of the Catechism of the Catholic Church. A detailed analysis of the Catechism helps us notice that this structure has become an integral part of the definition of the liturgy as it is found in the Constitution. Three realities come to the fore in both documents: mystery, celebration and Christian life. Speaking of the use and significance of the Constitution in the Catechism, one must remember the various semantic and historical contexts of both documents. This issue is explained in the second part of the article. It draws one’s attention to the fact that the Catechism could make use of both the entire theological richness contained in Sacrosanctum Concilium and other documents and liturgical books which have been published after Vatican II. The last part of the article presents selected detailed teachings of the Catechism about the nature of the liturgy and its role in the life of the Church. It gives special attention to the presence and action of the Most Holy Trinity in the liturgy while taking into consideration each of the divine Persons and the liturgy’s ecclesial dimension. The article ends with the conclusion that the Catechism has accepted, kept and broadened the theology of the liturgy as it is contained in the Constitution Sacrosanctum Concilium.Pozycja Rivista Liturgica 1-4 (1999)Kwiatkowski, Dariusz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 1999)Pozycja Rivista Liturgica 5-6 (1999); 1-3 (2000)Kwiatkowski, Dariusz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2000)Pozycja Rzeczywistość grzechu i praktyki pokutne w Paenitentiale Vigilanum (Albeldense)Kwiatkowski, Dariusz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2012)Pozycja Sacrum i profanum w liturgii sakramentu małżeństwa w Kościele polskimKwiatkowski, Dariusz (Gdańskie Seminarium Duchowne, 2020)Artykuł przedstawia przenikające się wzajemnie elementy sacrum i profanum w aktualnej liturgii sakramentu małżeństwa. Punktem wyjścia było ukazanie struktury liturgii zawierania małżeństwa i ścisłego powiązania jej z Eucharystią. Ponieważ liturgia sakramentu małżeństwa ma na celu uświęcenie człowieka, budowanie Mistycznego Ciała Chrystusa oraz oddawanie kultu Bogu, stanowi samo w sobie sacrum sakramentu, poprzez który małżonkowie zanurzają się w świętości Boga. W dalszej części artykułu omówione zostały wybrane elementy profanum, które weszły niemal na stałe do liturgii sakramentu małżeństwa. Ich źródłem jest brak wiary narzeczonych i ignorancja dotycząca istoty sakramentu małżeństwa. To bardzo często prowadzi do zredukowania go tylko do formy obrzędowej, gdzie dominują następujące elementy: miejsce ślubu, dekoracje, niewłaściwie dobrane śpiewy i muzyka, obecność kamer i fotografów.Pozycja Safeguarding as Ministry. Promoting a Culture of Safeguarding Children, Young People and Adults at Risk Within the Catholic Church of England and WalesKwiatkowski, Dariusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2019)The article offers an insight into the work of the Catholic Church in England and Wales in promoting a culture of safeguarding children, young people and adults at risk. The promotion of the safeguarding culture depens on a balanced and careful assessment of the situation, the operation of institutions and organizations established within the Church to protect and prevent crimes against minors as well as fostering a pastoral sense of safeguarding in the Church, namely all members of the Church’s hierarchy, priests, religious leaders and laic people as well as all the People of God. This article presents the development of definition of safeguarding and a broad understanding of the context of protection of minors in recent years, especially in the Church’s practice and teachings. It also presents legal, civil and canonical documents as well as theological and pedagogical aspects of the safeguarding. In the research aspect of the thesis the article indicates key elements of actions taken by the Catholic Church in England and Wales in relation to the One Church principle, the principle of unity of the Church as an institution. Also presented are forms and ways of promoting a culture of safeguarding in the life and ministry of the Church, whose aim is to love and ensure pastoral care for every “Little Child.”Pozycja Sprawozdanie z konferencji „Współczesne Chrystologie IX. Chrystus w liturgii” (Kalisz, 16–17.11.2018 r.)Kwiatkowski, Dariusz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2018)Pozycja Święcenia prezbiterów w Pontyfikale Rzymskim z 1990 rokuKwiatkowski, Dariusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2002)The study is concerned with the rites of consecration of presbyters according to editio typica altera of the part of the Roman Pontifical containing the Rites of consecration of the bishop, presbyters and deacons, promulgated with the decree Ritus Ordinationum of June 29, 1989 by the Congregation of Divine Cult and Discipline of Sacraments. In its first part the study presents the structure of rites of presbyters consecration in the new Pontifical with a special stress on the novelties and differences with respect to the previous edition of 1968. Attention should be paid to the theological-pastoral introduction and the significant changes in the consecration prayer. Most changes have been made in the intercession prayer, in which the presbyters’ tasks and their connection with the bishop are precisely pointed to. The second part of the article is concerned with some theological aspects of the revived rites of presbyters consecration. The epicletic form of the consecration sacrament is first of all stressed, as well as its ecclesiastic dimension. In the latter aspect the reader’s attention is drawn to, among others, the issues of presbyters’ service in the Church and for the Church, the Church’s community’s tasks with respect to presbyters, and to the presbyter’s relation to the bishop, the bishop’s to the presbyter, and the presbyter’s to another presbyter.Pozycja Święta Rodzina wzorem życia dla chrześcijańskich rodzin. Analiza teologiczno-liturgiczna tekstów euchologijnych formularza mszalnego ze święta Świętej RodzinyKwiatkowski, Dariusz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2017)Artykuł przedstawia bogactwo treści teologicznych i egzystencjalnych święta Świętej Rodziny: Jezusa, Maryi i Józefa, obchodzonego w oktawie uroczystości Narodzenia Pańskiego. Źródłem dla ukazania teologii święta są modlitwy i antyfony formularza Mszy św. ze święta Świętej Rodziny. Dokonana analiza teologiczno-liturgiczna tekstów liturgicznych pozwoliła pogłębić rozumienie i przeżywanie święta Świętej Rodziny, widząc je w kontekście całej historii zbawienia. Treści zawarte we wszystkich modlitwach jako swoje pierwsze źródło mają w wydarzeniach opisanych w Piśmie Świętym. Można w nich też odnaleźć egzystencjalne doświadczenie życia w rodzinie. Dzięki temu teksty te wielokrotnie ukazują również sytuacje człowieka nie tylko uczestniczącego w liturgii, ale żyjącego w świecie. Jezus przychodzi na świat w ludzkiej rodzinie, podkreślając w ten sposób jej godność i wielkość. Ubóstwo narodzin Jezusa, Jego rodziców oraz ofiary, które musieli ponosić od momentu narodzin Syna Bożego, pokazują, że przyszedł On jako Zbawiciel wszystkich ludzi. Józef i Maryja zostali wybrani przez Boga, aby stworzyć Jezusowi prawdziwą rodzinę. Rodzina ta przez swoją miłość, wiarę i wierność tradycjom religijnym i narodowym, stała się wzorem dla wszystkich chrześcijańskich rodzin. Naśladowanie cnót Świętej Rodziny prowadzi do osiągnięcia życia wiecznego w domu Ojca.