Przeglądaj wg Autor "Marek, Zbigniew"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Moralność wyznacznikiem dojrzałości człowiekaMarek, Zbigniew (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016)W artykule podjęta została refleksja nad charakterem działań edukacyjno-wychowawczych, wspierających osobę w osiąganiu dojrzałości. Za takie działania uważamy przede wszystkim wszystko to, co wyzwala i rozwija w osobie zdolność życia w harmonii z sobą, z otoczeniem oraz z Transcendencją. Zainspirowany myślą W. Brezinki, stoję na stanowisku, że w moralności człowieka, która ma wspierać i prowadzić go do dojrzałości, ważną rolę spełnia religia. Uzasadnieniem tego twierdzenia jest przede wszystkim to, że odwołujące się do niej ludzkie myślenie i wartościowanie zyskuje trwały i niezmienny punkt odniesienia dla podejmowanych działań. Takiemu nastawieniu człowieka służy sfera duchowa człowieka. Za jej pośrednictwem odsłania on swoje przekonania i postawy oraz akceptowane wartości. Tym samym kreśli ona przed człowiekiem drogę jego postępowania, promując określoną wizję życia, refleksyjny stosunek do codzienności, wypełnione szacunkiem nastawienie do świata i nadzieję na życie w szczęściu (nieśmiertelność), które ofiaruje człowiekowi Bóg. Na podstawie prowadzonej refleksji uważam, że moralność stanowi wspólny mianownik wszystkich wymiarów ludzkiego życia. Z tych powodów jest niepodważalnym i istotnym elementem osiągania dojrzałości, łączonej z osiąganiem wewnętrznej harmonii, która ułatwia osobie życie w społeczności. Okazuje się, że proces ten jest wynikiem wielu działań, w których ważną funkcję może też spełniać religia. Spostrzeżenie to domaga się jeszcze wyjaśnień, w jakiej mierze można kształtować nabywane przez osobę życiowe kompetencje do osiągania dojrzałości. Jej nabywanie wpisane jest w proces gromadzenia doświadczeń oraz odkrywania i przyjmowania za własne określonych wartości. Wsparcia takiego udziela osobie także religia. Szczególnie ważną rolę ma do spełnienia poznanie religijne, które ukazuje rzeczywistość ludzkiego życia w nowym – transcendentnym aspekcie. Jego wartość polega na tym, że wspiera ono rozwój umiejętności dokonywania ocen moralnych. Ten styl działania możliwy jest jednak tylko wówczas, gdy człowiek odwołuje się do wiary religijnej. Wiara wspiera człowieka w przyjmowaniu wartości absolutnych. Rozumienie znaczenia religii w rozwoju osoby i osiągania przez nią dojrzałości domaga się konkretnych działań, podejmowanych na płaszczyźnie wychowawczo-duszpasterskiej.Pozycja Odkrywanie własnej godności formą wspierania rozwoju osobyMarek, Zbigniew (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)Supporting the development of a person is done by undertaking manifold educational activities. One kind of them are activities tending to show the pupil his dignity. In looking for explanations of the problem one may be based on the acceptance of two orders of cognition: the natural one and the religious one. On the basis of the presented explanations it may be said that the religious view of the world may significantly support the processes of personal development, of achieving human maturity, and the abilities to take over responsibility in social life that are connected with them. This statement does not have the features of an absolute value, as cases that are contrary to this thesis may appear in these issues. Nevertheless, the fact that the religious (Christian) view of the world opens a more complete access to Transcendence – the source of the ultimate truth, including the truth about himself – to a person weighs in favor of the possibility that religion may support such development. It may also be assumed that in education referring to religious principles and norms we can see man and the world, in which he has to develop and live, in a different, more complete way. And what is more, the Christian view of the world envisions a person’s new meaning of his or her life.Pozycja Wychowanie religijne wsparciem osiągania dojrzałości osobowejMarek, Zbigniew (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2004)Author of the article assumes that whenever questions of education are undertaken, apart from the definission of education that is accepted, they refer to a possibility to support pupils in becoming self-dependent, responsible and mature person. At the same time he notices an alarming phenomenon of ignoring describing proceses of achievieng by pupils personal maturity, which takes place in pedagogical literature. At the same time he ascertain that one of the pedagogical factor that support the proces of personal maturation is Religious Education, especially because of the fact that in education much more attention is given to the matter of discovering an answering for the question of „sense” of human life in surrounding world. The goal of the article was to take up a discussion about Religious Education and its capabilities and value for the process of achieving maturity. Reflections that were presented by the author seem to justify the rightness of invoking and basing in education on belief that is holded by the human being. On the strenght of such assumptions a need of conversant knowledge about the essence of belief is brought into relief, for perfunctory, incomlete and sometimes even andulterated knowledge about it may compose a menace for correct menager of educational proceses. The author is very particular about defining the place and the role of God in human life in the right way. Education that is based on proper understanding of the essence of faith is presented in new and more extensive dimension, which goes beyond limits of humanistic education. Thanks to Religious Education a person can discover her own greatness and dignity in a new way and also can accept that God certify her greatness in whole eternity. Furthermore, dignity that is discoverd in this way gives, through the mediation of Religious Education, a new sense of human life, which ich now marked by the immortality, everlasting life.