Przeglądaj wg Autor "Nowak, Antoni Jozafat"
Teraz wyświetlane 1 - 19 z 19
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Będą przepędzać demony (por. Mk 16,17)Nowak, Antoni Jozafat (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1996)Pozycja Chrystus - centrum osoboweNowak, Antoni Jozafat (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1998)Pozycja Der Tod als „psychologischer Vorgang”Nowak, Antoni Jozafat (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1993)Artykuł jest referatem wygłoszonym na Sympozjum Międzynarodowego Towarzystwa Psychologii Religii, które odbyło się w Schann (Liechtenstein) w dniach 28-30 X 1987 r. Autor we wprowadzeniu do artykułu informuje czytelnika o relacjach zachodzących pomiędzy miłością i śmiercią. Zarówno miłość, jak i śmierć pozostają dla człowieka tajemnicą. W wielu przypadkach bardzo trudno określić, kiedy właściwie nastąpiła śmierć. Z kolei autor omawia problem reanimacji oraz relacje zachodzące pomiędzy świadomością i śmiercią. Procesowi personalizacji progresywnej przeciwstawia autor przebieg psychologiczny umierania jako proces depersonalizacji progresywnej. Czy samoświadomość siebie, duch, egzystuje po śmierci biologicznej - pozostaje dla psychologa pytaniem otwartym. Odpowiedzi należy szukać na terenie filozofii, w szczególności filozofii bytu, oraz teologii. Pełnej odpowiedzi udziela nam Objawienie, gdzie śmierć należy rozumieć jako spotkanie osobowe człowieka z Chrystusem (por. J 14, 2-3).Pozycja Dialog w świetle psychologii eklezjalnejNowak, Antoni Jozafat (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2007)Pozycja Duchowość małżeńska (Sprawozdanie z XVIII Tygodnia Duchowości)Nowak, Antoni Jozafat (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1993)Pozycja Jesus Christus und seine Kirche im Heiligen GeistNowak, Antoni Jozafat (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1999)Punktem wyjścia rozważań zawartych w niniejszym artykule jest fakt i tajemnica Kościoła świętego w historii. Autor w centrum stawia fakt i tajemnicę zmartwychwstania Chrystusa oraz zesłania Ducha Świętego, mocą którego Kościół święty wchodzi w dzieje świata zmieniając na wielorakie sposoby oblicze ziemi. Z kolei Autor zastanawia się nad faktem Chrystusa, który jest niewidzialnym centrum i fundamentem Kościoła świętego, dlatego też nie wierzymy w Apostołów, których powołał Chrystus, bowiem Apostołowie sami wierzyli w Chrystusa i w Jego Kościół święty mocą Ducha Świętego. Trzeba jednak słuchać ich nauczania, bowiem słuchając Apostołów słuchamy Chrystusa. Autor zwraca uwagę na widzialne centrum Kościoła, którym jest Piotr, na nim buduje Chrystus swój Kościół. Tenże Kościół musi pozostać znakiem, któremu sprzeciwiać się będą. Kościół, przez wielu miłowany, ale również przez wielu znienawidzony, jest tematem końcowym niniejszego artykułu. Kościół święty nie przyjmuje tezy wielości prawd, lecz głosi Prawdę absolutną - Chrystusa, tej Prawdzie musi pozostać wierny nawet za cenę przelania krwi.Pozycja Kazimierz Synowczyk OFMCap, L’obbediezna secondo San Francesco d'Assisi. Alcune chiavi essenziali di lettura, Roma 1987, ss. XXXVIII + 373.Nowak, Antoni Jozafat (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1994)Pozycja Kirche und NeuroseNowak, Antoni Jozafat (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1992)Artykuł pt. Kościół a nerwica został wygłoszony jako referat na sympozjum Międzynarodowego Towarzystwa Psychologii Religii i Nauk Psychologicznych. Odbyło się ono w Wiedniu w dniach od 14 do 16 listopada 1990 r. Uczestnicy tego sympozjum reprezentowali 11 państw. Po krótkim wprowadzeniu autor omawia skomplikowane zagadnienie, jakim jest nerwica, trudności z próbą jej zdefiniowania oraz sklasyfikowania. Nerwica ma również silne powiązania z poczuciem winy. Następnie autor przechodzi do problematyki tzw. nerwic “eklezjogennych” i zastanawia się, czy rzeczywiście Kościół święty może być przyczyną zaburzeń życia psychicznego. Po ukazaniu istoty Kościoła świętego, jego roli w historii świata, jego wpływu na świadomość człowieka, na formację osobowego sumienia chrześcijańskiego powraca do terminu “nerwice eklezjogenne”, uzasadniając, że jest on sine fondamento in re. Należy raczej mówić o nerwicach religiogennych. Autor podkreśla istotną różnicę, jaka zachodzi między postawą religijną a postawą wiary. Wiara jest łaską! Tylko człowiek ma potrzebę kultu, pyta o sens życia. Specyficznie ludzki schemat religijny, obok języka twierdzeń, jest słupem granicznym, który wyróżnia człowieka ze świata zwierząt. Potrzeba religijna może jednak pobłądzić, ulec patologii w sensie natężenia (np. fanatyzm religijny) lub w sensie ukierunkowania, kultywując niewłaściwy przedmiot (np. kult systemu, ideologii), aż po kult szatana. Autor analizuje również nerwice religiogenne o charakterze kolektywnym. Stwierdza, ze człowiek nie dlatego jest znerwicowany, że nie znajduje się we właściwej relacji do Boga, ale nerwica jest tym przebiegiem psychicznym, który uniemożliwia wejście w zdrowy kontakt z Bogiem, świetle wywodów okazuje się, że termin “nerwice eklezjogenne” jest terminem bezprzedmiotowym, refleksjach końcowych autor nawiązuje do wezwania Jana Pawła II, by ponownie ewangelizować Europę. Zwraca uwagę, że w Europie zanika łaska wiary, zauważamy natomiast ogromny rozwój rozmaitych sekt. Zjawisko to jest szczególnie intensywne w dużych miastach. Ważne jest zatem kryterium św. Augustyna: “Na ile ktoś miłuje Kościół Chrystusowy, na tyle ma Ducha Świętego”.Pozycja Ks. Franciszek Drączkowski, Poza Miłością nie ma zbawienia, Pelplin-Toruń 1996, ss. 85.Nowak, Antoni Jozafat (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1997)Pozycja Ks. Jerzy Misiurek , Wielkie mistyczki Kościoła, Lublin: RW KUL 1996, ss. 163.Nowak, Antoni Jozafat (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1997)Pozycja Ks. Jerzy Misiurek, Historia i teologia polskiej duchowości katolickiej, t. I: w. X-XVII, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL 1994, ss. 442Nowak, Antoni Jozafat (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1995)Pozycja Ks. Marek Chmielewski, Doświadczenie mistyczne Marceliny Darowskiej, Niepokalanów 1992, ss. 183.Nowak, Antoni Jozafat (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1994)Pozycja „Ora et labora” jako kryterium nowego człowiekaNowak, Antoni Jozafat (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1997)Pozycja Paweł Placyd Ogórek OCD, Mistyka według T. Mertona, Warszawa: ATK 1996, ss. 396.Nowak, Antoni Jozafat (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1997)Pozycja Posłuszeństwo Kościołowi świętemu fundamentem formacji kapłańskiej w świetle Jana Pawła II posynodalnej adhortacji apostolskiej „Pastores dabo vobis”Nowak, Antoni Jozafat (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1995)Pozycja Psychogeneza sumieniaNowak, Antoni Jozafat (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1994)Pozycja Psychologiczne przesłanki zdrowej ascezyNowak, Antoni Jozafat (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1993)Pozycja Psychomanipulacja w sektach i potrzeba prewencjiNowak, Antoni Jozafat (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2005)Pozycja W sprawie książki Louisa Duprégo pt. Inny wymiarNowak, Antoni Jozafat (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1993)