Przeglądaj wg Autor "Nowak, Jan"
Teraz wyświetlane 1 - 11 z 11
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Arcybiskup Józef Teodorowicz – prorok pochylony nad poranioną i zagrożoną OjczyznąNowak, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2000)Erzbischof Józef Teodorowicz lebte in den Jahren 1864-1938. Er stammte aus einer armenischen Familie und 1901 wurde Erzbischof des armenischen Ritus und Metropolit von Lemberg. Das Reichtum seiner Persönlichkeit verursachte, dass er geistlicher Führer des Vaterlandes geworden ist. Der Prinz Kardinal A. Sapieha hat über ihn gesagt: „Die ganze polnische Gesellschaft wartete auf seine Worte und hörte ihn mit Aufmerksamkeit und Neugier” Als grosser Redner sprach er die Arbeiter, Bauer, Schriftsteller, Journalisten, Studenten an und ergriff Wort während der wichtigsten nationalen Feierlichkeiten und Jahrestage. Er verteidigte die Heimat im Oberhaus des österreichischen Parlaments, im Vatikan und in vielen europäischen Städten. Eine besondere Beachtung verdienen seine Predigten, die in den Jahren 1922-1923 gehalten und im Band „Na przełomie” (Am Durchbruch) herausgegeben wurden. Er beugt sich in ihnen über das geplagte Vaterland, er verteidigt es und fordert zum Ringen um die Unabhängigkeit auf. Diese Predigten sind ein Denkmal der barmherzigen Liebe zum verwundeten Vaterland. Als Staatsmann fordert er zum Frieden, Würde und Liebe auf.Pozycja Biblijne i pastoralne ujęcie świętościNowak, Jan (Uniwersytet Szczeciński, 2013)Biblia ukazuje teofanię Boga, od którego pochodzi wszelka świętość. O niej mówią Arka Przymierza, miejsca święte, szaty, przedmioty kultu, czas i szabat. Świętość ma wymiar moralny, bo wzywa do odpowiedzi na miłość Boga, do życia zgodnie z Jego przykazaniami. Ewangelia o Chrystusie stanowi fundament świętości i działanie Kościoła przez sakramenty uświęcające każdego chrześcijanina, jeśli przyjmuje je z miłością. Bł. Jan Paweł II w liście Novo millenio ineunte podkreśla: prowadzenie do świętości pozostaje szczególnie pilnym zadaniem duszpasterskim19 . Podporządkowanie programu duszpasterskiego „świętości” oznacza, że człowiek mimo grzechu nie godzi się na własną małość bo świętość Chrystusa wyzwala i doprowadza do głębokiej religijności.Pozycja Budownictwo sakralne w 50-leciu diecezji częstochowskiej (1925-1975)Nowak, Jan (Częstochowskie Wydawnictwo Archidiecezjalne "Regina Poloniae", 1973)Pozycja Funkcje kapłańskie w „Dialogu o kapłaństwie” św. Jana ChryzostomaNowak, Jan (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej, 1993)Pozycja Koncepcja kształtowania sumienia zawarta w przemówieniach Jana Pawła II wygłoszonych w PolsceNowak, Jan (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej, 1995)Pozycja Książę kardynał Adam Stefan Sapieha jako apostoł miłosierdzia w naszej ojczyźnieNowak, Jan (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2014)Adam Stefan Sapieha lived from 1867 to 1951. The 100th anniversary of his episcopal ordination creates an opportunity to present his religious and social activity. His great work was based on the ability to mobilize people who were spiritually prepared to help others. Sapieha came from a princely family and was the youngest of six children. After finishing high school he studied law in Vienna. In 1890 he joined the theological faculty in Innsbruck. At the same time he was an alumnus of the seminary in Lviv. He was ordained priest in 1893. After 18 years he was ordained bishop and took pastoral diocese of Cracow. Thanks to his care Cracow became a city of mercy. Cardinal Sapieha cared for priests and their parishioners. The concern for the poorest people filled his daily life. He established parish committees and strived to alleviate the plight of workers. Moreover, he encouraged believers to unite in Catholic organizations. He set up charities to help people affected by natural disasters, war and unemployment. After World War II cardinal Sapieha became the head of the National Headquarters of Caritas. Until the end of his life he was involved in charity work, which made other people follow his example.Pozycja Prześladowania Kościoła katolickiego w Kazachstanie w urzędowych dokumentach i pismach ks. Władysława Bukowińskiego w latach 1954-1974Nowak, Jan (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2011)The paper analyzes the methods and aims of persecution of the Church in the official documents and in the writings of Fr. Bukowiński. Based on official Soviet documents, the author emphasizes especially prohibition of prayer gatherings, even in private homes. At the same time, some religious groups were registered to create the impression of religious tolerance. Believers, on the other hand, were persecuted under the pretext of action against Soviet authorities. The writings of Fr. Władysław Bukowiński provide clear analysis of these persecutions. According to the Servant of God, they were not meant merely to combat the faith, but to struggle against man himself and his dignity. The article is an analysis of the testimony and the defense of the faith.Pozycja Rola sanktuariów w życiu modlitwy. Studium przemówień papieskich wygłoszonych podczas czterech pielgrzymek do ziemi ojczystejNowak, Jan (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej, 1992)Pozycja Świadectwo o łaskach gietrzwałdzkichNowak, Jan (Polskie Towarzystwo Mariologiczne, 2003)Pozycja Świadek Miłości. Nowa ewangelizacja ks. Władysława BukowińskiegoNowak, Jan (Uniwersytet Szczeciński, 2012)The life of the Servant of God Fr. Władysław Bukowiński was a testimony of love for God and neighbours. He was a dedicated priest who suffered a lot but did not cease to believe in goodness and forgiveness. He was imprisoned and stayed in various Soviet labour camps. However, this experience did not weaken his faith. Władysław Bukowiński always showed love for enemies and respect for believers of other religions. He did missionary work and spent the rest of his life in Kazakhstan administering the sacraments, catechizing and helping the needy.Pozycja VI sympozjum dla księży rekolekcjonistów ojców duchownych i spowiednikówNowak, Jan (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej, 1993)