Przeglądaj wg Autor "Picur, Tomasz"
Teraz wyświetlane 1 - 6 z 6
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Etyka troski w medycyniePicur, Tomasz (Towarzystwo Naukowe KUL, 2013)The ethics of a care is relatively a new model of medical ethics being in intention of its representatives a reasonable compromise between a radical ethics of sancticity of life and a conformist ethics of quality of life. This conception creates its attraction appealing to humanistic values and relation to contemporary thought stream. Although a concern for the patient was always in medicine a positive and desired attitude, therefore the fact of giving it the status of a superior value may cause the acts posing a threat to health or life of the sick (for example: euthanasia in the name of care). This article brings closer the main theses of the presented model and contains an attempt of its moral evaluation.Pozycja Idea gender w ocenie katolickiej teologii moralnejPicur, Tomasz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2011)L’idea gender e una teoria nuova che in modo rivoluzionario cambia la comprensione della sessualita umana esistente finora nell’aspetto scientifico e sociale. Secondo i rappresentanti di questo orientamento nuovo il sesso di una persona umana non dipende direttamente ed affatto dai fattori di tipo corporale, somatico, ma e pienamente il risultato della consapevolezza di uomo. La convinzione di questo genere e molto pericolosa e dal punto di vista morale potrebbe provocare i risultati dannosi. II presente articolo riprende quest’ problema presentando la sua genesi, il contesto filosofico e scientifico. In fine l’autore cerca di dare la valutazione teologica dell’idea gender.Pozycja Jana Pawła II koncepcja rozwoju człowiekaPicur, Tomasz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014)Jednym z fundamentalnych tematów antropologicznych nauczania Jana Pawła II jest prawda o dynamicznej strukturze ludzkiego bytu, która otwiera człowieka na możliwość osobowego rozwoju. Rzetelny namysł nad człowiekiem pozwala zauważyć, iż jako jednostka gatunku, zawsze jest on sobą (homo sapiens) i nie może istnieć inaczej. Jego ontyczny status pozostaje niezmienny, bez względu na cechujące go aktualnie dyspozycje, sprawności czy przymioty moralne. Jednakże jako osobowy podmiot może on swoje człowieczeństwo coraz pełniej urzeczywistniać albo zatracać. Twórcza aktywność człowieka nie ogranicza się bowiem jedynie do świata zewnętrznego. Na mocy właściwej mu struktury samostanowienia, przez wszystko co czyni, kształtuje on najpierw i przede wszystkim siebie samego. Jako podmiot i zarazem przedmiot swego działania, staje się jego twórcą i jednocześnie pierwszym tworzywem. Ten charakterystyczny dla niego dynamizm ma wpływ nie tylko na jego sferę akcydentalną, ale dotyczy samej istoty jego osobowego bytu, sprawiając, że człowiek jest w stanie przekraczać siebie samego. Istotna dla rozwoju osoby triada wartości: prawda – dobro – wolność, prowadzi do postawy miłości, która zarówno w porządku doczesnym, jak i wiecznym okazuje się spełnieniem ludzkiego bytu. Jako przykład w pełni urzeczywistnionego człowieczeństwa Jan Paweł II stawia Osobę Jezusa Chrystusa.Pozycja Teologiczno-antropologiczna analiza prokreacji w kontekście współczesnej dyskusji na temat naprotechnologiiPicur, Tomasz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2017)Zdolność pokonywania ograniczeń stawianych przez naturę często bywa uznawana za miarę postępu. Dzieje się tak również w dziedzinie medycyny, która szczyci się obecnie umiejętnością przezwyciężania wielu naturalnych uwarunkowań ludzkiej kondycji. Znajduje to swoje potwierdzenie chociażby w metodach sztucznej reprodukcji, które są technicznym substytutem prokreacji, proponowanym jako forma rozwiązania problemu niepłodności. Niniejszy artykuł uzasadnia konieczność respektowania norm prawa naturalnego dotyczących przekazywania ludzkiego życia. Punktem wyjścia w podjętej refleksji jest teologiczna wizja prokreacji, nakreślona w oparciu o genezyjski symbol drzewa życia. Zawarte w niej fundamentalne prawdy antropologiczne i moralne znajdują swoje potwierdzenie także we współczesnych realiach, na co wyraźnie wskazują niepokojące skutki uzurpowania sobie przez człowieka pełni władzy nad – zastrzeżonym dla Boga i należącym do sfery sacrum – „obszarem” początków ludzkiego życia. Słuszne dążenie do przezwyciężenia problemu niepłodności, a zarazem szczera troska o przyszłość całej rodziny ludzkiej, rodzi zatem moralny imperatyw rezygnacji z metod sztucznej reprodukcji i wykorzystania osiągnięć współczesnej medycyny i techniki do rozwijania form autentycznej terapii, których modelowym przykładem jest dziś naprotechnologia.Pozycja Theological and Anthropological Analysis of Procreation in the Context of Contemporary Debate on NaprotechnologyPicur, Tomasz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2017)Immersed in the world dominated by pragmatism, contemporary man seems to be thinking and functioning only according to the criteria of effective acting. However, life experience, philosophical reflection, and the truth of Revelation lead to the conclusion that the laws of nature must be respected in the name of care for man and for one’s genuine good, even though they may, in certain cases, limit the effectiveness of acting and the possibility to acquire current profit. This article justifies the necessity to respect natural law in the sphere of transmission of human life. The starting point of this scientific reflection is the theological vision of values and of the inviolability of human life on the basis of the description of creation from the Book of Genesis. The fundamental truths and moral norms are being neglected nowadays as ‒ being so proud of modern technological achievements ‒ man makes himself the creator and the master of human life. Although such activities seem impressive from the scientific point of view, they actually result in a number of serious contemporary and future threats. The second part of the article presents alarming aspects of artificial interventions in the sphere of life transmission. By exposing the threats and by trying to prevent them in the sphere of infertility treatment, the Church opposes the methods of artificial insemination and becomes engaged in promoting naprotechnology which is a method that expresses genuine humanism, and which gives hope not only to the parents who want to have a baby but also to the mankind that longs for propitious future.Pozycja Wady letalne a status ontyczny płodu ludzkiegoPicur, Tomasz (Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, 2021)