Przeglądaj wg Autor "Piwowar, Andrzej"
Teraz wyświetlane 1 - 8 z 8
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Biblijne pojmowanie prawdyPiwowar, Andrzej; Chrostowski, Waldemar; Kowalski, Marcin (Stowarzyszenie Biblistów Polskich, 2021)Pozycja Dlaczego Syrach pominął Ezdrasza w Pochwale Ojców (Syr 44–50)?Piwowar, Andrzej (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2011)Ben Sira in the Praise of the Fathers (Sir 44:1–50:21) speaks about Nehemiah, but does not mention Ezra. This peculiar omission has elicided a lively discussion concerning the reasons of this silence. The present paper presents the most important exegetical attempts to solve this problem. There are essentially two ways of approach to Ben Sira’s omission: the first one concentrates on the literary and historical motifs, the most important of which questions the historical character of Ezra. The second approach proposes to solve the problem by pointing to some theological motivations that might have caused the omission. One of the proposals sees a different conception of theocracy between the author of Ben Sira and the book of Ezra, where the latter is presented as an officer of Persian authority, and therefore responsible for foreign influence on Israel in Judea. This reason together with a different understanding of priesthood in these two texts have most probably led to the omission of any mention of Ezra in Ben Sira’s book. The ultimate answer to that question, however, must remain hypothetical.Pozycja Jean-Sébastien Rey and Jan Joosten (eds.), The Texts and Versions of the Book of Ben Sira. Transmission and Interpretation (Supplements to the Journal for the Study of Judaism 150; Leiden – Boston: Brill, 2011). Pp. ix, 352. €128 /$175. ISBN 978-90-04 20692-2Piwowar, Andrzej (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2012)Pozycja La storia testuale del Libro del SiracidePiwowar, Andrzej (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2008)Jedną z największych trudności związanych ze studium księgi Mądrości Syracha jest sam tekst tejże księgi. Historia jego stanowi, do dnia dzisiejszego, jedną z największych tajemnic i zagadek całego Starego Testamentu. Pierwotnie, jak świadczy prolog do tłumaczenia greckiego, księga została napisana w języku hebrajskim. Jednak przez wiele stuleci tekst dzieła Syracha znany był z tłumaczenia, przede wszystkim greckiego oraz łacińskiego i syryjskiego. W 1896 r. w synagodze Ezdrasza w Kairze zostały odnalezione pierwsze fragmenty hebrajskie Mądrości Syracha. Ich wiarygodność została potwierdzona przez dalsze odkrycia archeologiczne w Masadzie i Qumran. W artykule przedstawiona jest historia powstania i redakcji zarówno tekstu hebrajskiego, jak i greckiego, które występują w podwójnej formie krótkiej (H I i G I) i długiej (H II i G II). Ukazana jest też relacja najstarszych tłumaczeń (łacińskiego i syryjskiego) do wersji hebrajskich i greckich. Po przeanalizowaniu tych skomplikowanych relacji pomiędzy poszczególnymi wersjami tekstu księgi Ben Syracha autor wskazał kilka sugestii przydatnych w krytyce tekstu tej deuterokanonicznej Księgi Starego Testamentu.Pozycja Pochodzenie i natura starotestamentalnego kultu MolochaPiwowar, Andrzej (Wydawnictwo KUL, 2009)The article is dedicated to the Old Testament cult of Moloch. The author concentrated on two principle problems of the researched issue, these are the origin and nature of this cult. The most important attempts to interpret the Biblical Moloch were presented in a critical way: the classical, Rabbinic, the relationship of sacrifice existing between the law concerning the first born and the cult of Moloch, and next the views of contemporary researchers concerning Moloch and his cult: Eissfeldt, Weinfeld and an attempt to grasp Moloch as a chthonic deity. After analyzing the results of the above mentioned research, it ought to be stated that today we are not able to in an unequivocal way reply to the question about the origin and nature of the Biblical Moloch, because we have too little data, Biblical as well as extra-Biblical (archeological and literature) which would allow us to give a certain and univocal reply. The Biblical Moloch continues to be a mystery for contemporary Biblists and the history of religion.Pozycja Stanisław Kalinkowski, Ἑλληνιστὶ εἰδέναι. Język grecki. Podręcznik dla studentów teologii (Lingua Sacra; Warszawa: Verbinum 2012). Pp. 329. 65 PLN. ISBN 978-83-7192-451-4Piwowar, Andrzej (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2013)Pozycja Wierność w czasie próby (Syr 2,1-6)Piwowar, Andrzej (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2007)Pozycja Znaczenie terminu אָמון w Prz 8, 30aPiwowar, Andrzej (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2009)