Przeglądaj wg Autor "Rosik, Mariusz"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 81
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Abraham Joshua Heschel, Prorocy, tłum. A. Gorzkowski, wydawnictwo Esprit, Kraków 2014, ss. 816.Rosik, Mariusz (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2015)Pozycja Adam Linsenbarth (red.), Atlas biblijny (Warszawa – Pelplin: Instytut Geodezji i Kartografii; Bernardinum 2018). 327 s. 190 PLN. ISBN 978-83-60024-23-2Rosik, Mariusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2018)Pozycja Alberto Mello, Judaizm, Mała Biblioteka Religii, Wydawnictwo WAM, tłum. K. Stopa, Kraków 2003, ss. 183Rosik, Mariusz (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2004)Pozycja Andrzej Jaśko, Gesù e la sua famiglia. Contributo allo studio del discepolato nel contesto della parentela con Gesù nel Vangelo di Marco, Romae 2002, ss. 191.Rosik, Mariusz (Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum, 2006)Pozycja Andrzej Najda, Historiografia paradygmatyczna w Dziejach Apostolskich, Rozprawy i Studia Biblijne 39, Warszawa 2011, ss. 444.Rosik, Mariusz (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Pozycja Antyczna biografia grecka a Ewangelia w kwestii gatunku literackiegoRosik, Mariusz (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2006)Pozycja Biblical Studies in Poland in the Context of Current Tendencies. SBL Meeting, Berlin, 7-11 of August, 2017Chrostowski, Waldemar; Rosik, Mariusz; Szamocki, Grzegorz; Malina, Artur; Wróbel, Mirosław S.; Mielcarek, Krzysztof (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2019)Pozycja Bóg działa w historiiRosik, Mariusz (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 1993)Pozycja Czy wierzę w życie wieczne?Rosik, Mariusz (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 1995)Pozycja Czym nowe różni się od dawnego? Raz jeszcze o Jeremiaszowej zapowiedzi nowego przymierza (Jr 31,31-34)Rosik, Mariusz (Stowarzyszenie Biblistów Polskich, 2021)Pozycja Dariusz Iwański, The Dynamics of Job’s Intercession, Analecta Biblica 161, Pontificio Istituto Biblico, Roma 2006, ss. 391Rosik, Mariusz (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2006)Pozycja De Joodse achtergrond van het Onze VaderRosik, Mariusz (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Modlitwa Pańska, ta najbardziej chrześcijańska z modlitw, jest zakorzeniona w judaizmie. Zarówno przez swą strukturę (inwokacja i siedem próśb), jak przez idee w niej zawarte odwołuje się do literackich i teologicznych wzorców żydowskich, jest więc głęboko zakotwiczona w żydowskiej pobożności. Niniejsza prezentacja ukazuje wybrane paralele teologiczne i werbalne pomiędzy modlitwami żydowskimi oraz modlitwą Ojcze nasz. Zarysowane są tu także teologiczne idee żydowskie, które znalazły swe odzwierciedlenie w Modlitwie Pańskiej. Omówiona została najpierw inwokacja, a następnie każda z siedmiu próśb. Nie ulega wątpliwości, że modlitwa Ojcze nasz, której Jezus-Żyd nauczył swoich uczniów, zakorzeniona jest silnie w przekonaniach judaizmu I stulecia. Zarówno jej struktura, jak i treść przypomina wiele żydowskich modlitw i odzwierciedla poglądy teologiczne, które wyrażone zostały tak w biblijnej, jak i pozabiblijnej spuściźnie literackiej Żydów. Można wykazać liczne podobieństwa Modlitwy Pańskiej z takimi modlitwami, jak Kaddish, Abinu malkenu! czy Shemoneh Esreh. Fakt, że podobieństwa te istnieją, nie oznacza jednak braku różnic. Wydaje się, że największa z nich wyraża się w tym, iż modlitwa chrześcijan ma wymiar bardziej uniwersalistyczny niż modlitwy żydowskie, których przedmiotem jest przede wszystkim naród żydowski i jego dobro. Inaczej rozumiana jest także idea królestwa Bożego, która łączy się z oczekiwaniami mesjańskimi; dla chrześcijan Jezus jest Mesjaszem i Jego królestwo jest już w zaczątkowej formie obecne na ziemi, dla Żydów Mesjasz musi się jeszcze objawić.Pozycja Duch Święty ‒ źródło odwagi w głoszeniu słowa zbawienia (Dz 4,23-31)Rosik, Mariusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Dymiące stosy i antyczne biografieRosik, Mariusz (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2013)Polycarp was a 2nd century bishop of Smyrna. According to the “Martyrdom of Polycarp” he died a martyr, burned at the stake. Author says that the fire failed to touch him. In the literary form the “Martyrdom of Polycarp” follow a letter format, but it is also one of the earliest martyr acts. In his description of the death of Polycarp, author follows the way of presenting such events in other ancient authors, as Xenophon (Kyrou paideia) or Callisthenes of Olynthus (Kat’ Alexandrou).Pozycja Dzieło Jezusa w ujęciu listów PawłowychRosik, Mariusz (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2008)In the article author presents the Pauline view of the work of redemption and salvation wrought by Jesus Christ. Paul was a Pharisee, educated in Jerusalem in the school of the famous rabbi Gamaliel I. He was convinced that the only way to salvation is to be faithful to the Torah by observing all 613 commandments of the Jewish Law. After his meeting with Christ by the gate of Damascus, Paul acquired an absolutely new insight into the work of salvation. Paul presented his new conviction in the Christological hymns and prayers of his letters: one can be saved only by faith in Jesus Christ and not by observance of the Law.Pozycja E.P. Sanders, Il giudaismo. Fede e prassi (63 a.C.-66 d.C.), red. P. Capelli, seria: Scienze delle Religioni, red. G. Filoramo, C. Prandi, Morcelliana, Brescia 1999, ss. 764Rosik, Mariusz (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2002)Pozycja Genealogia Jezusa w ewangelii Łukasza (Łk 3,23-38) na tle starożytnych genealogii greckichRosik, Mariusz (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2007)The Author of the article is portraying the role he is performing which in work with Luke’s genealogy of the Jesus (Lk 3.23-38) relating to ancient Greek genealogies. It isn’t here about analysis of the family tree of the Jesus according to Luke, but for showing genealogy the function as a literary genre in the composition and content of the Gospel. To this purpose he is presenting very kind at first through the attempt to define what genealogy is (1), next is portraying functioning of this kind in ancient Greek-Hellenic literature (2) in order against the this way scraped background to present the genealogy of the Jesus at Luke (3). These three stages let this presentation for getting more general conclusions which was drawn in the conclusion (the biblical criticism put an end to 4). Biblical genealogies examined from a literary point of view are aimed at justifying the national purity of descendants and they are useful for messianic inquiry. Also adopting the thesis is possible that genealogies serve the connection of known once traditions as separate (e.g. of tradition about the Abraham and Jakub). So genealogy is performing in the Bible (and therefore also in the Gospel of Luke) religious function, not whereas historical.Pozycja Godność osoby ludzkiej w świetle Ps 8, 2-10Rosik, Mariusz (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2011)Ps 8 belongs to the wisdom tradition of Israel. Author of this psalm praises the glory of God Creator and the dignity of human being. Every man is a sinner but he / she has also the dignity that derives from God. A man is made only a little lower than the heavenly beings (v. 6a) and is crowned with glory and honor (v. 6b). Everything is placed under the feet of man; that means he is a ruler with great authority over all the creation. Only God’s power and authority spread over the mankind as whole and over every single man.Pozycja „Godzina” Jezusa w Ewangelii według św. Jana zapowiedzią Eucharystii?Rosik, Mariusz; Chrostowski, Waldemar; Kowalski, Marcin (Stowarzyszenie Biblistów Polskich, 2021)Pozycja H. Witczyk, Gesù nel ruolo di Elia secondo Gv 1,19-34, Casale Monferrato 1998, ss. 96Rosik, Mariusz (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2002)