Browsing by Author "Salamon, Justyna"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item Polityka rządu hiszpańskiego w czasach koronawirusa – człowiek czy pieniądz?Salamon, Justyna (Wydawnictwo Pallottinum, 2020)Przedmiotem artykułu jest analiza sytuacji społeczno-politycznej w Królestwie Hiszpanii w okresie epidemii oraz polityki socjalistycznego rządu premiera Pedro Sáncheza (PSOE) w okresie od 13 marca 2020 r. do 20 czerwca 2020 roku. Cezurę czasową wyznaczają data wprowadzenia i zniesienia tzw. Estado de alarma w związku z epidemią koronawirusa. W przeciągu trzech miesięcy zmieniała się sytuacja polityczno-prawna w Królestwie Hiszpanii, a także ewoluowała liczba osób zarażonych oraz zmarłych. Celem artykułu było uzyskanie odpowiedzi na pytanie: jakimi priorytetami kierował się rząd? Czy ważniejszy od życia ludzkiego był aspekt ekonomiczny? Zasadniczą część artykułu poświęcono analizie miejsca i roli Kościoła katolickiego w trudnych czasach epidemii, zwłaszcza w kontekście niesprzyjającej sytuacji politycznej związanej z socjalistycznymi rządami i postępującą ateizacją kraju. Analizie instytucjonalno-prawnej poddano najważniejsze dokumenty: począwszy od Królewskiego Decretu („Real Decreto”) z dnia 14 marca br. ustanawiającego „Estado de alarma”, poprzez kolejne etapy tzw. poluzowania, aż do wprowadzenia tzw. nowej normalności („nueva normalidad”). Poruszono aspekty związane z decyzjami dotyczącymi wyboru respiratorów dla chorych oraz bagatelizowania sytuacji w domach opieki społecznej. Zwrócono uwagę na aktywność Episkopatu Hiszpanii nie tylko w kwestiach związanych z religią (m.in. ze sprawowaniem liturgii i uczestnictwem w niej), ale również z pomocą społeczną. Zasadne było odwołanie się do metody historycznej, celem zaprezentowania chronologicznego opisu, a także do metody indukcji.Item Pomost między światem chrześcijańskim a muzułmańskim – działalność ks. doc. Jerzego NosowskiegoSalamon, Justyna (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2023)Zasadniczym celem artykułu jest analiza działalności księdza docenta Jerzego Nosowskiego, teologa, religioznawcy, arabisty i orientalisty. Przedział czasowy wyznacza moment uzyskania stopnia naukowego doktora w roku 1959 i jednoczesne objęcie funkcji asystenta na Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie (obecnie Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego). Ksiądz Nosowski zasłynął jako badacz islamu, a zwłaszcza jako interpretator przepisów Świętej Ksiegi – Koranu. Stworzył dwie monografie, będące fundamentem dla poznania islamu w ówczesnym państwie polskim, takie jak: Teologia Koranu: wykład systematyczny z roku 1970 oraz Przepisy prawne Koranu: wykład systematyczny z 1971 roku. Interesował się także sufizmem. Ostatnie lata życia poświęcił na tłumaczenie jedenastowiecznego traktatu Ar Risala Al-Qusayriyya. Autorka zamierza odpowiedzieć na następujące pytania badawcze: Jakie znaczenie miała działalność naukowa i dydaktyczna księdza Nosowskiego? Jakimi obszarami badawczymi zajmował się? Z którymi ośrodkami naukowymi był związany? Jakie były dalsze losy księdza Nosowskiego? Analizie poddano monografie, rozprawę doktorską, a także liczne artykuły naukowe zlokalizowane w Collectanea Theologica i Studia Theologica Varsaviensia. Uwzględnione zostaną także dzieje Nauk Teologicznych w czasie PRL-u.Item Wolność religijna w kontekście chrześcijańskich mniejszości religijnych w regionie MENASalamon, Justyna (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2021)Celem artykułu było przedstawienie sytuacji religijno-społeczno-politycznej chrześcijan w państwach muzułmańskich w regionie MENA (Afryka Północna i Bliski Wschód). W pierwszej części artykułu zaprezentowano oprócz definicji, zarys historyczny i informacje odnoszące się do sytuacji w okresie pandemii koronawirusa. W konsekwencji podstawą było uzyskanie w toku badań odpowiedzi na pytanie, jak zmieniła się sytuacja chrześcijan. Czy wprowadzone obostrzenia wpłynęły na celebrację praktyk religijnych? Czy chrześcijanie byli dyskryminowani w dostępie do opieki zdrowotnej oraz pomocy społecznej? Zwrócono także uwagę na dane statystyczne publikowane zarówno przez chrześcijańską organizację non-profit „Open Doors”, jak i przez amerykańską organizację non-profit „Freedom House”. W artykule wskazane było zastosowanie metody historycznej zwanej również metodą genetyczną. Jej głównym celem jest chronologiczny opis ewolucji statusu mniejszości religijnych w państwach muzułmańskich. Zastosowana została także metoda komparatystyczna (porównawcza) Arendta Lijpharta. Rumuński religioznawca Mircea Eliade także był propagatorem łączenia metody porównawczej z historyczną. Eliade uważał, że religioznawstwo powinno stosować dwie wzajemnie dopełniające się metody: fenomenologiczny opis struktur religijnych oraz metodę historyczno-porównawczą, holistyczne podejście do religii. W kontekście badań znaczenie ma ogólna koncepcja człowieka, zgodnie z którą jest on istotą religijną („homo religiosus”). Nawiązano do przedmiotowej literatury hiszpańskojęzycznej. W ostatniej części artykułu porównano prześladowania chrześcijan z zjawiskiem islamofobii celem ukazania podobieństw i wykazania różnic między obydwoma negatywnymi zjawiskami.