Przeglądaj wg Autor "Szymik, Jerzy"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 44
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja ABY WYRAZIĆ NIEWYRAŻALNE... Z problematyki teologicznej wartości poznania zawartego w literaturze pięknejSzymik, Jerzy (Wydawnictwo Świętego Krzyża, 1993)Pozycja Aleksandra Chylewska-Tölle, Literarische Entwürfe und Formen der Wandlung im Werk Gertrud von le Forts, Frankfurt am Main: Peter Lang 2007, ss. 341.Szymik, Jerzy (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)Pozycja Andrzej Jeż, Chrystus w kontekście ludzkiej komunikacji, Tarnów: Biblos 2002 ‒ 467 ss.Szymik, Jerzy (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2005)Pozycja Bruno Forte, Istota chrześcijaństwa, tłum. K. Kozak, konsultacja teologiczna tłumaczenia ks. K. Guzowski, Lublin: Wydawnictwo KUL 2007, ss. 196.Szymik, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2008)Pozycja Choroby euroatlantyckiej kultury/cywilizacji. Diagnoza J. Ratzingera/Benedykta XVISzymik, Jerzy (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej, 2017)Kształt antropologii zależy od kształtu teologii. Antropologia bezbożna wypacza obraz człowieka; zerwanie relacji z Bogiem sprawia, że wszelkie dziedziny życia i ludzkiej aktywności ulegają deformacji i degradacji. Człowiek, wyrzekając się swojego Stwórcy i zależności od Niego, traci poczucie sensu i smaku życia. Neurotycznie poszukując ich w innych przestrzeniach, zastępuje prawdziwe wartości substytutami, a prawdziwą rzeczywistość samodzielnie wykreowanymi rekwizytami. Ratzinger pokazuje, że utrata Boga i źle pojęta autonomia człowieka generuje smutek, pustkę i w efekcie bunt; wszystko w życiu staje się chore. Neognostycka mentalność, będąca mieszaniną antropologicznej frustracji, ślepej wiary w naukę oraz snobizmu elit; modne fascynacje zachodnimi wersjami dalekowschodnich religii wspierającymi w sumie nihilistyczne zapędy ponowoczesności; narcystycznie kreatywna kultura oraz relatywistyczna twórczość sytuowana – w imię tolerancji i pluralizmu – poza dobrem i złem stanowią, zdaniem J. Ratzingera/Benedykta XVI, najgroźniejsze dziś choroby kultury i duchowości. Lekarstwem może być tylko poznanie prawdziwego Boga i rozpoznanie w Nim źródła nadziei i miłości. Tylko z niego czerpiąc człowiek jest zdolny współtworzyć świat, w którym ostatnie słowo nie należy do śmierci.Pozycja Chrystocentryzm. Dialog Kościoła i świataSzymik, Jerzy (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2004)The most profound Catholic – (from kat’holon „concerning the whole”) – understanding of Christocentrism is not (and cannot be) an impediment to the Church’s dialogue with the world, faith and culture, theology and art. It is not a problem in interreligious dialogue either. If there are barriers, this means that we are just starting on our way, that all sides undertaking dialogue need to be cleansed. Jesus Christ is on everyone’s side, he is not against anyone. The fact that God has loved man so much that He became a man is the most fundamental basis for the framework of understanding and unity. And it is our future.Pozycja Czasy przykładać do miary Chrystusa. Postęp(owanie) ku Bogu a ubóstwienie postępu – kryteria J. Ratzingera/Benedykta XVISzymik, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2015)Nowoczesne rozumienie postępu, wynikające z naczelnego i niczym nieuwarunkowanego miejsca i rangi, jakie obecnie w antropologii zyskały wolność i rozum, okazuje się w istocie ograniczać kierunek rozwoju człowieka do poszerzania możliwości technologicznych i kultywowania nowości oraz zmiany jako wartości samych w sobie. W ten sposób zapoznany zostaje właściwy sens rozwoju (historii) ludzkości zmierzającej wszak od swojego początku w Bogu ku spełnieniu w Nim – zjednoczeniu z Chrystusem. Zamienianie docześnie użytecznych technik, umiejętności i narzędzi na inne, jeśli pozbawione jest moralnej miary, celu i duchowego odniesienia, nie można uznać za rzeczywiste doskonalenie. Ta niebezpieczna redukcja, uwodząca pozorną skutecznością działań i szybkimi doczesnymi profitami (materialnymi, psychologicznymi itp.) – przestrzega J. Ratzinger/Benedykt XVI – staje się niekiedy również udziałem Kościoła i teologii. Tymczasem ich zadaniem nie jest koniecznie „pozostawanie na czasie”, lecz ochrona świata i człowieka przed ideologiami i tendencjami niszczącymi, grzesznymi, śmiercionośnymi, a do takich należą technokracja i bałwochwalcza dyktatura postępu.Pozycja Deus-caritas jako zasada chrześcijańskiego teocentryzmu w interpretacji J. Ratzingera/Benedykta XVISzymik, Jerzy (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)The meeting of the Biblical understanding of God as love and the Christian concept of theocentrism is an original feature of J. Ratzinger/Benedict XVI’s theology. The present Pope shows that in fact both these truths: about God as love and about God as the center of any reality, condition each other and explain each other. It is so because God loves as He exists (in relation, One in the Trinity), creates (all the world and man in it) and saves (giving Himself to the world in Christ, in overabundance). At the same time He Himself remains for man, created in His likeness, a model to be imitated and the only just measure of love of relation (fatherhood) and generosity. This is why it is just the theocentric (heading towards God) thought – and only this – that can give hope to the world and satisfy the desires of the human heart; it is only this thought, which is ultimately love that is more powerful than death.Pozycja Elementy chrystologii w teologicznoliterackim wymiarze twórczości Czesława MiłoszaSzymik, Jerzy (Wydawnictwo Pallottinum, 1997)Pozycja „...et sacrum characterem imprimi …”. Historyczno-systematyczny zarys teologii charakteru sakramentalnegoSzymik, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1992)The “sacramental character” understood as an “indelible token” impressed in the Christian's soul is a permanent and irremovable effect of receiving the three sacraments: Baptism, Confirmation, Priesthood. The term alone (charaktér) comes from the world of ancient culture but it also functions in the Bible (as sfragǐs ˗ seal) in the literal, metaphorical, and theological sense. During the patristic times and the Middle Ages it was permanently linked with sacramentology, especially thanks to the works of St Augustin and St Thomas Acquinas. The Tridentine Council in 1547 made some obligatory decisions as to the understanding, defining and consequences of the “sacramental character”. Contemporary theology stresess that the reason why the “indelible token” was established is the irreversible salvatory faithfulness of God. A practical result of the latter is the irrepeatable character of the three sacraments in question. At the ecumenical level a considerable accord has been achieved with the Lutheran and Orthodox standpoint.Pozycja Głos spoza nas. J. Ratzingera/Benedykta XVI tezy o sumieniuSzymik, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Many times culture and liberal and democratic mentality of post-modern Europe juxtapose individual conscience with objective and commonly valid moral law, treating the former as completely autonomous, while replacing the latter with the law established by majority. J. Ratzinger/Benedict XVI reminds that conscience is a subjective norm, but the one that is not deprived of objective reference. As the ability inherent in human nature by God’s intention, it corresponds with the order of things, also established by God, and links a will (freedom) of man with the will (freedom) of God. Rationality, characteristic of a man, and expressing through conscience as the ability to get to know the truth of existence and distinguish good from evil, has its roots in obedience, that is the readiness to listen to. Thus, conscience is, in essence, an ability to listen to God and co-knowledge about Him. That is why, prayer and respect for teaching of the Church play crucial role in shaping conscience and neither cognition mistake nor personal ignorance either do not justify or finally release the man’s guilt. It is crucified and resurrected Christ who justifies, and requirements of conscience lead to Christ, through remorse.Pozycja Głosić Ewangelię dziś. Perspektywa kerygmatycznie zorientowanej dogmatykiSzymik, Jerzy (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Grzegorz Kucza, Zmartwychwstanie człowieka jako rzeczywistość zbawcza. Interpretacja prawdy wiary o zmartwychwstaniu ciał w polskiej teologii kerygmatycznej XX wieku, Księgarnia Św. Jacka, Katowice 1999 ‒ 236 ss., ISBN 83- 7030-274-2.Szymik, Jerzy (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2002)Pozycja Henryk Szmulewicz, Chrystocentryzm eschatologii. Analiza polskich publikacji teologicznych po ukazaniu się Katechizmu Kościoła Katolickiego (1992-2002) w kontekście postulatu eschatologii chrystocentrycznej A, Nossola, Tarnów: Biblos 2003 ‒ 405 ss.Szymik, Jerzy (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2005)Pozycja Jerzy Buczek, Teologia narodu w ujęciu wybranych polskich teologów (Rzeszów: Bonus Liber Wydawnictwo i Drukarnia Diecezji Rzeszowskiej, 2014), pp. 414. DOI: http://dx.doi.org/10.18290/rt.2016.63-2-18enSzymik, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja Kochać znaczy widzieć. Wokół teologicznej epistemologii J. Ratzingera/Benedykta XVISzymik, Jerzy (Towarzystwo Naukowe KUL, 2012)J. Ratzinger/Benedict XVI indicates existential and moral conditions underlying our understanding of God: our original experience in relations with others, the first image of God, instilled in us, but also our personal decisions, including ethical choices. Finally, a man seeks the source of security or a threat to his/her own freedom in God’s look (the Eye of Providence). Consequently he/she accepts or rejects God as a witness of his/her own fate. The Pope convinces that a humble consent for being visible constitutes a sign of conversion, which in turn leads to understanding God a Faithful Witness, who can see and save us.Pozycja Ks. Jerzy Buczek, Teologia narodu w ujęciu wybranych polskich teologów, Bonus Liber Wydawnictwo i Drukarnia Diecezji Rzeszowskiej, Rzeszów 2014, ss. 414.Szymik, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja Ks. Jerzy Sikora, Twórczość kaznodziejska ks. Józefa Tischnera. Studium literacko-homiletyczne, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego 2012, ss. 444, ISBN: 9788370727543.Szymik, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2016)Pozycja Logikeiatreía ‒ istota służby Bożej według J. Ratzingera / Benedykta XVISzymik, Jerzy (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2012)Pozycja Lumen theologiaeSzymik, Jerzy (Wydawnictwo Pallottinum, 2010)
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »