Przeglądaj wg Autor "Wojtczak, Adam"
Teraz wyświetlane 1 - 11 z 11
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Magnificat – rewolucyjna modlitwa Maryi w interpretacji papieża FranciszkaWojtczak, Adam (Częstochowskie Wydawnictwo Archidiecezjalne "Regina Poloniae", 2023)Posoborowi papieże zgodnie przyznają, że w odniesieniu człowieka do Boga najistotniejszą sprawą jest modlitwa – w przypadku Maryi jest nią kantyk Magnificat. Dla Jana Pawła II jest on „natchnionym wyznaniem Jej wiary”. Benedykt XVI określa go „portretem Jej duszy”. Papież Franciszek upatruje natomiast w nim „modlitwę rewolucyjną”, która stanowi zarazem „jakby fotografię Matki Bożej”. Niniejszy artykuł jest próbą odczytania interpretacji maryjnej pieśni przez ostatniego z nich. Przedłożone w nim refleksje podążają za sugestią papieża Bergoglio. Charakteryzuje on Magnificat i wydobywa z niego teologiczne treści, szkicując jednocześnie duchowość Maryi. Dostrzega w nim modlitwę radości, modlitwę uwielbienia i dziękczynienia Bogu, oraz jej przesłanie profetyczne. Rewolucyjność kantyku tkwi głównie w tym, że wprowadza on nas w Jezusowe „Błogosławieństwa, które są syntezą i pierwotnym prawem ewangelicznego orędzia”.Pozycja Maryja w życiu i posłudze kapłana-pasterzaWojtczak, Adam (Polskie Towarzystwo Mariologiczne, 2011)Pozycja Maryjne odniesienia dla chrześcijańskiej serdeczności w nauczaniu papieża FranciszkaWojtczak, Adam (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2018)Chrześcijaństwo jest religią całego człowieka, a zatem nie tylko rozumu, lecz także serca, ufności i współczucia. Czułość i miłosierdzie Ojca objawiły się w pełni w Jezusie Chrystusie. Jest On wcieloną czułością Boga. W Jego zbawczej tajemnicy szczególny udział ma Jego Matka. Macierzyńskie ciepło Maryi inspiruje w Kościele rewolucję miłości rozpoczętą przez Jej Syna. Tam gdzie jest Matka, tam jest czułość. Patrząc na Nią, odkrywamy najbardziej czułe oblicze Kościoła i wierzymy w rewolucyjną moc czułości i miłości. Można zatem mówić o maryjnych odcieniach chrześcijańskiej serdeczności. Niniejszy artykuł omawia je w ujęciu papieża Franciszka, który poświęca im sporo miejsca w nauczaniu o Maryi. Pierwszy punkt charakteryzuje serdeczne towarzyszenie Maryi Chrystusowi i napotkanym bliźnim podczas Jego zbawczych misteriów. Drugi punkt koncentruje się na wzorczości Maryi, aby wykazać, w jaki konkretnie sposób zachęca nas Ona do kroczenia drogą chrześcijańskiej serdeczności. Trzeci – dotyczy Jej macierzyńskiego zatroskania o nas, na które odpowiadamy postawą synowskiego zawierzenia.Pozycja Pochodzenie i rozwój maryjnego tytułu „Gwiazda Zaranna”Wojtczak, Adam (Uniwersytet Szczeciński, 2011)This article presents, in four points, the genesis and development of this popular title for the Blessed Virgin Mary (synonyms: „Dawn”, „Aurora”) in the teaching and devotional praxis of the Church. The first point presents the biblical symbolism of the „star” and the etymology of the adjective „auroral” (morning/dawn), indicating that in the bible this title refers to Christ. However, one may notice a certain intuition in the Gospels, which allows the title to be applied later to Mary. The second pointing relates the Patristic beginnings of the Marian metaphor of the „Morning Star”. The third point investigates the blossoming and consolidation of the title in the medieval devotional practices and teachings of the Church. By the late Middle Ages, the title carried within itself an Christological meaning and was beginning to acquire an ecclesial one. The fourth point presents the modern process of the stabilization of the devotion of the “Morning Star” and deepens its understanding. It expresses the truth that Mary announced and contributed to the emergence of the Sun of Justice, the Incarnation of the Son of God, and now prepares and leads the Church to meet Him in the end times. Devotion to Our Lady augments one’s courage and helps one to live out one’s faith more definitively and fruitfully.Pozycja Rozwój nauki i kultu „Matki Bożej Opatrzności”Wojtczak, Adam (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)The above title was not directly derived from the Holy Scripture. It is difficult to determine who first used it or which prevailed in the history of the Church: teaching about the Mother of Divine Providence or Her cult. These two realities have interwoven over the centuries to such a degree that theological reflection deepens the service of Mary, which in turn inspires theologians to reflect on Mary. The Fathers of the Church long ago pointed at Mary’s participation in the plans of Divine Providence. They perceived Her as the Mother of Christ who completed the work of redemption. The Middle Ages emphasized Her providential participation in the Mystery of Christ’s cross. The Barnabites contributed a great deal to the development of the cult of the Mother of Divine Providence. They have been spreading the cult, wherever they serve, since the 17th century under the influence of Mary’s interventions in their lives and pastoral ministry. Since the turn of the 19th and 20th centuries the Magisterium of the Church has frequently referred to Mary. Although rarely making use of the title, post-counciliar popes explain its theological significance. John Paul II emphasized the judgments of the Divine Providence concerning Mary. Benedict XVI focuses on Mary’s acceptance of those judgments and on the resulting salvific fruits for us. The symptoms of the teaching and cult of the Mother of Divine Providence are also evident in the Polish Church. Since the Middle Ages – within the universal Church alike – the references of Mary to the Divine Providence have been more often seen in sermons, songs and catecheses than in the use of the title itself. Over the last years, especially due to the introduction of the Mass formulary of the Mother of Divine Providence, Her cult has been steadily developing along with the intensifying theological reflection on the title.Pozycja Sanktuaria maryjne - miejscem kształtowania uczniów ChrystusaWojtczak, Adam (Polskie Towarzystwo Mariologiczne, 2016)Pozycja Stefan Hartmann, Die Magd des Herrn. Zur heilsgeschichtlichen Mariologie Heinrich M. Kösters, Eichstätter Studien. Neue Folge 61, Friedrich Pustet Verlag, Regensburg 2009, ss. 510Wojtczak, Adam (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2009)Pozycja Teologia maryjnego tytułu „Matka jedności”Wojtczak, Adam (Polskie Towarzystwo Mariologiczne, 2024)Pozycja Teologia Niepokalanego Serca Maryi w ujęciu papieża FranciszkaWojtczak, Adam (Polskie Towarzystwo Mariologiczne, 2023)Pozycja W poszukiwaniu duszy EuropyWojtczak, Adam (Uniwersytet Szczeciński, 2007)Pozycja Z Maryją przeciwko pokusie tymczasowości w życiu wiarąWojtczak, Adam (Polskie Towarzystwo Mariologiczne, 2024)