Kultura-Media-Teologia, 2021, nr 45
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/36830
Przeglądaj
Przeglądaj Kultura-Media-Teologia, 2021, nr 45 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 8 z 8
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Facebook jako narzędzie komunikacji instytucjonalnej Sekcji Polskiej Papieskiego Stowarzyszenia Pomoc Kościołowi w PotrzebieBoguszewski, Mariusz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2021)Artykuł prezentuje wyniki badań obejmujące półroczny okres działalności Sekcji Polskiej Papieskiego Stowarzyszenia Pomoc Kościołowi w Potrzebie (PKWP) na Facebooku. Dokonano typologii postów z badanego okresu według ujednoliconych rodzajów działalności. Prezentowane treści oraz model komunikacji społecznej instytucjonalnej odzwierciedlają sposób działania organizacji PKWP i w realistyczny sposób zarysowują jej wizerunek. W badanym okresie w dwóch grupach sympatyków PKWP, utworzonych na Facebooku, zrzeszonych było ponad 1000 osób. W tym samym czasie liczba polubień fanpage’a PKWP wzrosła o 7,5%.Pozycja Polki z wyboru – rzecz o tożsamości niemieckich i austriackich żon polskich ziemian z perspektywy narracji biograficznychKrauze-Pierz, Justyna M. (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2021)Tematem artykułu jest tożsamość pochodzących z niemieckojęzycznego kręgu kulturowego żon polskich ziemian. Zagadnienie omówione zostaje na podstawie wybranych narracji biograficznych, przy czym pod pojęciem tym należy rozumieć autobiografie (Matylda z Windisch-Graetzów Sapieżyna: My i nasze Siedliska. Kraków 2003), jak i relacje dzieci omawianych kobiet (Maria Czapska: Europa w rodzinie. Czas odmieniony. Kraków 2014 oraz Zygmunt Szmeja: Medycyno, moja miłości. Poznań 2012). Analiza wybranych narracji biograficznych pokazuje, że tak ważny dla ziemiaństwa element tożsamościowy, jakim jest poczucie zakorzenienia, kształtuje się także u żon polskich ziemian niemieckiego lub austriackiego pochodzenia. W rodzinach ziemiańskich bardzo ważnym wyznacznikiem ciągłości tożsamości jest pamięć rodzinnych gniazd. A zatem dom – dwór ziemianina, do którego wprowadza on żonę cudzoziemkę jest tym elementem, wokół którego ogniskuje się tożsamość ziemiańska, a wraz z nią przywiązanie do polskości. O zakorzenieniu Polek z wyboru w ziemiańskim dworze i polskiej tożsamości świadczy z jednej strony ich pamięć indywidualna stanowiąca część pamięci zbiorowej polskiego ziemiaństwa (Maurice Halbwachs), a z drugiej strony patriotyczna postawa omawianych kobiet w okresie ostatniej wojny światowej i w czasach powojennych.Pozycja Nowe technologie – remedium czy spiritus movens kryzysu psychicznego w erze Big Data?Flak, Łukasz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2021)Przedmiotem recenzji jest próba oceny dzieła Adama Altera pt. „Uzależnienia 2.0. Dlaczego tak trudno się oprzeć nowym technologiom?” z perspektywy dyscypliny komunikacji społecznej i mediów. Monografia podejmuje bowiem niezwykle istotny społecznie temat uzależnień cyfrowych i ich konsekwencji. Autor recenzji poddaje krytycznej ocenie przytoczone badania, dobór literatury oraz metodologię w celu oceny poznawczej dzieła w świetle nauk społecznych.Pozycja Dziennikarstwo TVP SA a zmiana technologiczna – badania jakościowe dziennikarzyWęglińska, Agnieszka (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2021)W artykule poruszony jest problem oddziaływania nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych na praktykę dziennikarską w TVP SA. Cel opracowania stanowi przedstawienie, jak praktyka dziennikarska w TVP SA zmieniła się pod wpływem rozwoju technologicznego. Autorka stawia tezę, iż zmiany w pracy dziennikarza TVP SA związane z rewolucją technologiczną dokonywały się oddolnie, wymagały nowych kompetencji i nie miały znacznego wsparcia instytucji. W celu zilustrowania tezy zostały przeprowadzone wywiady nieustrukturyzowane (N=20) z dziennikarzami TVP SA. Wyniki badań wskazują, że choć respondenci pracują w wysoce archaicznej strukturze, potrafią sprawnie wykorzystywać nowe technologie. Dziennikarze młodego i średniego pokolenia prezentują wyższe kompetencje nowomedialne. Transformacja nowomedialna dokonała się w TVP SA oddolnie inicjowana przez dziennikarzy bądź władze ośrodków regionalnych.Pozycja Kultura produkcji polskich seriali fabularnych w latach 1998–2012Szostak, Sylwia (2021)Polski rynek telewizyjny, taki, jakim znamy go dzisiaj, ukształtował się po roku 1997, kiedy to w efekcie procesu licencyjnego powstały pierwsze dwie komercyjne stacje telewizyjne - Polsat oraz TVN. W pierwszych latach swojej działalnośći, jako zupełnie nowi gracze na polskim rynku, obie stacje musiały stawić czoła wielu wyzwaniom, takim jak: ogromne zapotrzebowanie na programy, aby wypełnić swoje ramówki, nieistniejące struktury produkcyjne, brak wyspecjalizowanego personelu produkcyjnego. Te uwarunkowania rynkowe lokalnych stacji komercyjnych sprawiły, że w pierwszych latach swojej działalności nie były one w stanie produkować polskich programów na potrzeby swoich ramówek. Okazało się jednak, że produkcja krajowych seriali to dla nadawcy naziemnego kwestia przetrwania na rynku. W artykule tym uwaga Autorki skupia się na konkretnych praktykach branżowych, które umożliwiły stacji TVN, w stosunkowo niedługim czasie, przejście z importu seriali do ich produkcji lokalnej. Opierając się na autorefleksyjnych narracjach profesjonalistów z branży telewizyjnej, autorka nazywa konkretne strategie w ich pracy, które pomogły im rozwinąć kompetencje zawodowe niezbędne do kreacji polskich seriali. Artykuł opiera się na wywiadach z praktykami związanymi z produkcją dla telewizji, przeprowadzonych między 2011 a 2013, w których producenci i scenarzyści mówią o własnych metodach pracy odwołując się w swoich rozważaniach do wczesnych lat istnienia stacji TVN. Takie przyjrzenie się kontekstowi produkcyjnemu i procesowi kreatywnemu z początkowego okresu istnienia sektora komercyjnego, pozwala nam na lepsze zrozumienie w jaki sposób polski rynek telewizyjny nabierał dojrzałości. Analiza kontekstu branżowego, w którym nastąpił znaczący wzrost liczby polskich produkcji fabularnych dla telewizji, zachęca czytelnika do spojrzenia na polskie seriale w nowym świetle.Pozycja Point of view in the interpretation of biblical texts. Analysis of the King Manasseh narrative in 2 Kings 21,1–18Kucharek, Dariusz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2021)The article shows that biblical stories of the Old Testament feature point of view as a narrative technique used by the authors to demonstrate theological truths, moral judgement of protagonists, text interpretation, etc. This paper, analysing the story of King Manasseh from 2 Kings 21,1–18, presents this narrative technique and demonstrates how it is useful in the interpretation of biblical pericopes.Pozycja O kinie w Radiu Watykańskim – analiza treści audycji radiowych pt. „Kino – wehikuł ludzkich tęsknot”Zawisza, Anita (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2021)Cykl audycji radiowych pt. „Kino – wehikuł ludzkich tęsknot” jest częścią programu Polskiej Sekcji Radia Watykańskiego. Każdy odcinek odnosi się do wybranego filmu, pochodzącego z danego przedziału czasowego w dziejach kina światowego. W zeszłym roku audycje zostały zdigitalizowane (w ramach projektu z MEN) i umieszczone w wolnym dostępie na platformie Polskiej Biblioteki Cyfrowej. Niniejszy artykuł sprowadza się do zwięzłej, aczkolwiek skrupulatnej analizy treści jedenastu rubryk składających się na poszczególne odcinki. Charakterystyka materiału sprowadza się do opisu zawartości słuchowisk, instytucji i osób bezpośrednio związanych z ich emisją, jak i jednostek pośrednich – projektu cyfryzacji cyklu o kinie przez PBC.Pozycja Nazarejczyk – uniwersalna MądrośćKita, Marek (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2021)Artykuł zarysowuje syntezę dwóch perspektyw chrystologicznych: chrystologii ubogich, rozwiniętej w kontekście latynoamerykańskim, oraz chrystologii kosmicznej, w jej postaci odnowionej współcześnie przez Richarda Rohra – wpisując je obie w ramy chrystologii mądrości. Dzięki temu zostaje uwypuklone połączenie i przenikanie się w chrześcijaństwie wymiaru humanistycznego z mądrością o charakterze holistycznym, a zatem jego otwarcie na „ekologię integralną”. W dyskurs został też wpleciony istotny wątek teologicznofundamentalnej eksplikacji teologii odkupienia.