Ruch Biblijny i Liturgiczny, 2014, Tom 67, nr 2
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/40090
Przeglądaj
Przeglądaj Ruch Biblijny i Liturgiczny, 2014, Tom 67, nr 2 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 8 z 8
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Św. Jan Kanty w nauczaniu kard. Karola Wojtyły – papieża Jana Pawła IISzydełko, Łukasz (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 2014)Karol Wojtyła jako kapłan, biskup i papież w swoim nauczaniu i przepowiadaniu poświęca wiele uwagi świętemu Janowi z Kęt. Widzi w nim wzór oddanego profesora, naukowca, a jednocześnie otwartego na potrzeby innych duszpasterza. Podkreślał takie cechy jego charakteru jak pracowitość, solidność, wrażliwość, zapał w zdobywaniu wiedzy. To wszystko, zdaniem Karola Wojtyły, czyniło ze świętego Jana Kantego postać wybitną i godną naśladowania.Pozycja Granice metody historyczno-krytycznej w ujęciu Josepha Ratzingera (Benedykta XVI)Zatwardnicki, Sławomir (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 2014)Według Josepha Ratzingera powstanie metody historyczno-krytycznej jednocześnie wywołało walkę o jej zasięg i kształt. Metoda ta jest koniecznym narzędziem egzegetycznego warsztatu, jednak posiada ograniczenia. W artykule przedstawiono i kolejno omówiono właśnie granice metody historyczno-krytycznej, do których należy zaliczyć: poszukiwanie jedynie historycznego znaczenia tekstu; ukazywanie tylko jednego z dwóch wymiarów (ludzkiego) Pisma Świętego; brak ciągłości jako jedna z zasad metody; hipotetyczność wyników badań. W zakończeniu zwrócono uwagę na niebezpieczny rozdźwięk między badaniami naukowymi a studium teologicznego znaczenia tekstów. Przypomniano również apel Benedykta XVI o przywrócenie należnego miejsca w interpretacji Biblii zasadom teologicznym wskazanym w Konstytucji dogmatycznej Dei verbum oraz o ich powiązanie z zasadami naukowymi.Pozycja Stephen Mansfield, Killing Jesus. The Unknown Conspiracy Behind the World’s Most Famous Execution, Worthy Publishing, New York 2013, 255 s.Dziuba, Andrzej F. (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 2014)Pozycja Jan Paweł II wobec rzeczywistości AuschwitzWronka, Stanisław (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 2014)W kontekście kanonizacji Jana Pawła II autor podejmuje refleksję nad jego doświadczeniem obozu koncentracyjnego w Auschwitz. Jest to doświadczenie trudne, dlatego może bardziej odsłonić papieża jako człowieka i duszpasterza, jego sposób myślenia i odbierania rzeczywistości. Poprzez kanonizację sposób ten zostaje nam wskazany jako wzorzec. Jan Paweł II pielgrzymował często do obozu w Auschwitz, w którym widział miejsce negacji Boga i człowieka, ale także miejsce zwycięstwa człowieka nad pogardą, nienawiścią i śmiercią dzięki wierze w Boga, z której czerpał miłość do Niego i do człowieka. Symbolem takiego zwycięstwa jest św. Maksymilian Maria Kolbe, męczennik miłości, który jak Chrystus oddał życie za współwięźnia Franciszka Gajowniczka. W tym heroicznym geście – zdaniem Papieża – był obecny sam Chrystus, dlatego obóz w Auschwitz to nie tylko piekło na ziemi, ale również Golgota naszych czasów, cmentarz męczenników, sanktuarium patrona trudnego stulecia. Jan Paweł II przybywał tam, aby się modlić i podejmować refleksję nad kondycją współczesnego człowieka, który w Chrystusie Odkupicielu może wciąż zło dobrem zwyciężać i budować pokój oparty na poszanowaniu praw osoby i narodów.Pozycja X Walne Zebranie Biblistów Polskich oraz 51. Sympozjum Biblistów Polskich (Toruń, 17–19 września 2013)Wajda, Anna Maria (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 2014)Pozycja Obrzęd święceń biskupich ks. Karola WojtyłyFedorowicz, Szymon (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 2014)Artykuł zawiera tekst źródłowy polskiego tłumaczenia obrzędu święceń biskupa przygotowanego na święcenia biskupie ks. Karola Wojtyły przez o. Franciszka Małaczyńskiego OSB. Tekst został odnaleziony w archiwum Jacka Fedorowicza i przygotowany do publikacji przez jego syna ks. Szymona Fedorowicza.Pozycja Marian Biskup, Miejsce i rola Pisma Świętego w teologii moralnej, TUM Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej, Wrocław 2013, 70 s.Dziuba, Andrzej F. (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 2014)Pozycja Teolog wobec współczesnego świataStaniek, Edward (Polskie Towarzystwo Teologiczne, 2014)Autor przytacza najpierw różne definicje teologa: 1) mistyk, który został wtajemniczony w życie Trójcy Świętej i otrzymał łaskę przekazu tego wtajemniczenia innym; 2) mistyk, który umie przekazać innym swoje religijne przeżycia; 3) niekoniecznie wierzący znawca literatury teologicznej z tytułem naukowym. Następnie przedstawia aktualne zadania teologa katolickiego, rozumianego jako wierzącego znawcy teologii: 1) czerpana z objawienia odpowiedź na pytania, jakie stawia życie; 2) apologia prawdy objawionej oraz Kościoła; 3) znalezienie nowego języka na potrzeby nowej ewangelizacji; 4) ewangeliczne spojrzenie na imperium zła, w którym jesteśmy zanurzeni.

