Tarnowskie Studia Teologiczne, 2008, T. 27, cz. 1
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/15509
Przeglądaj
Przeglądaj Tarnowskie Studia Teologiczne, 2008, T. 27, cz. 1 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 16 z 16
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Biskup – współczesnym następcą ApostołówRozkrut, Tomasz (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 2008)Pozycja Misja biskupa w Kościele i społeczeństwie na początku III tysiąclecia. Sesja naukowa w 10. rocznicę konsekracji bpa dr. Wiktora SkworcaŻurek, Antoni (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2008)Pozycja Współczesne moralno-wychowawcze aspekty ludzkiej płciowościKluz, Marek (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2008)Pozycja Cristianos y democracia, C. Izquierdo, C. Soler (red.), Pamplona: Editorial Eunsa 2006, ss. 364.Kantor, Robert (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2008)Pozycja Wychowanie alumnów Seminarium Duchownego w Tarnowie w pierwszych latach jego istnienia (1838-1850)Banach, Ryszard (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2008)Pozycja Podstawy etyki solidarności Jana Pawła IIWaleszczuk, Zbigniew (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2008)The attitude of solidarity is the natural consequence of the fact that human beings exist and work together with others. It is also the basis of community. Karol Wojtyla in his philosophy deals with the material values of Max Scheier, taking important thoughts and building them into his system. Important agreements with the ethics of Scheier are shown: – in the concept of values as the purpose of ethical action; – in the concept of personal fulfillment; – in the idea that love is in harmony with the objective order of values; – in the understanding of human existence as living together; – stressing the individual as the subject of solidarity, while the community itself can only be understood analogously; – seeing solidarity as an ethical challenge mainly as a basis of social justice. This philosophical-theological basis of the thinking of John Paul II shows itself especially clearly in his first encyclical Redemptor hominis in which he deals not only with the Christological foundation of social thought, but also of moral theology and all practical theology. It is to be understood as the hermeneutical framework which form the background for other social ethical statements. In addition there is an important interpretation of thoughts regarding solidarity in the encyclical Dives in Misericordia of John Paul II.Pozycja Laurence Freeman, Jezus wewnętrzny nauczyciel, tłum. Ewa Elżbieta Nowakowska, Kraków: 2007 Wydawnictwo Homini, ss. 337.Wieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2008)Pozycja Ks. P. Szczur, Problematyka społeczna w późnoantycznej Antiochii. Na podstawie nauczania homiletycznego Jana Chryzostoma, Lublin 2008, ss. 634Żurek, Antoni (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2008)Pozycja Ks. Leszek Misiarczyk, Osiem logismoi w pismach Ewagriusza z Pontu, Tyniec 2007, ss. 424.Żurek, Antoni (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2008)Pozycja Słownik polskich teologów katolickich, t. 9, 1994-2003, ks. Józef Mandziuk (red.), Warszawa 2006, ss. 771.Mandziuk, Józef (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2008)Pozycja Miłość jako forma poznania prawdy o Bożej OpatrznościSzmulewicz, Henryk (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2008)Announcing His encyclical – Deus caritas est (25 January 2006) – the Holy Father Benedict XVI indicated, in a sense, the direction of contemporary theological reflection should take. The key of love which was adopted in the Papal message on God and His reference to the entire creation allows deeper and deeper penetration into unutterable mysteries of our faith. Furthermore, the æading of the encyclical Deus caritas est strengthens our conviction that the very love is a means of discovering God and the whole meaning of His Revelation. The Holy Father puts it in the following manner: „Indeed, God is visible in a number of ways. (And because) He loves us, he makes us see and experience his love, and since he has «loved us first», love can also blossom as a response within us” (No. 17). „God is love” (1 John 4, 16) – this constitutes the fundamental message of the Divine Revelation, and at the same time, the fundamental truth about God and His reference to the entire creation. This love-filled concern of God for the whole world and leading it to the ultimate goal is in theology defined with the term Divine Providence. Hence, is it not justifiable that amongst us, believers in Christ, love should become more and more the means of discovering the Divine Providence, since love itself is the essential content of this truth? This present study is an attempt to answer this question. To this end – in the light of the teaching of the Church and theologians» reflections – it first discusses some difficulties which can be run upon by the man in the road to discovering the Divine Providence (solely) by faith. Next, in the light o f the presented reasoning, the argumentation justifying the application of the love category in theological searching related to explanation of the truth about the Divine Providence is analyzed. The study shows love as truly and exceptionally effective means of discovering the Divine Providence being the plan of love.Pozycja Roman Brandstaetter ‒ życie w cieniu krzyża. Sesja popularno-naukowa poświęcona osobie i twórczości Romana Brandstaettera(Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2008)Pozycja Ks. Jan Piwowarczyk, Bieda jako wyzwanie duszpasterskie w świetle nauczania społecznego Jana Pawła II, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej 2007, 298 ss.Młyński, Józef (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2008)Pozycja Eucharystia buduje wspólnotę Kościoła. Zasady teologiczne i propozycje pastoralneKrólikowski, Janusz (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2008)Pozycja Legenda hagiograficzna i etiologiczna świętych miejsc i obrazów. Refleksja metodologicznaWitkowska, Aleksandra (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2008)Pozycja Przeznaczenie stypendiów Mszy świętych binowanych lub trynowanychKantor, Robert (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2008)