Wrocławski Przegląd Teologiczny, 2001, R. 9, Nr 2
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/18008
Przeglądaj
Przeglądaj Wrocławski Przegląd Teologiczny, 2001, R. 9, Nr 2 wg Data wydania
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 64
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja „Verbum Vitae”, Półrocznik Biblijno-Teologiczny nr 1: Kto będzie zbawiony?, wyd. Instytut Teologii Biblijnej „Verbum”, Kielce 2002, ss. 299Rosik, Mariusz (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2001)Pozycja Owoce EucharystiiReroń, Tadeusz (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2001)Pozycja Ofiarniczy charakter EucharystiiFerdek, Bogdan (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2001)Pozycja Nie bójcie się!Radecki, Aleksander (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2001)Pozycja Jezus w synagodze w Nazarecie (Łk 4,16-30) – zapowiedź misji namaszczonego prorokaRosik, Mariusz (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2001)The text of Luke gives a general frame of Jesus’ mission by showing Him as an anointed prophet. Anointed by the Holy Spirit during the John the Baptist’s baptism (Lk 3, 21-22) and full of the Holy Spirit as the prophets of old (4,1.14) Jesus comes back to Nazareth. In the local synagogue He applies to Himself the messianic prophecies of Isaiah (Is58,6; 61,1-2). With no doubt the proclamation of God’s will comes into the essence of the prophet’s mission. Then Jesus starts to speak (4,21) to the audience, interpreting the text of Isaiah that has just been read. The reactions to His words are exactly the same as the reactions toward the ancient prophets. To confirm this Jesus recalls the figures of Elijah and Elisha (4,25-27). The reaction of the mob, full of anger, is already the first part of the rejected prophets’ lot (4,29). The text, being an introduction to the whole of two-volume Lukas’ work, forms a micro-cosmos in the Gospel named by him and in the Acts. It is so not only because Lk 4,16-30 contains the most important and typical elements of his theology but also because the Church continues up to our days the prophetic mission of Jesus Christ.Pozycja XXXI Wrocławskie Dni Duszpasterskie „Gdy otwiera się przyszłość nadziei” – Novo millennio ineunte (27-29 VIII 2001)Wadowski, Jan (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2001)Pozycja Woda Żywa – moc Ducha Świętego – darem dla nasDec, Ignacy (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2001)Pozycja Dwie postawy wobec ChrystusaDec, Ignacy (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2001)Pozycja Teologia fundamentalna jako „strażniczka tożsamości chrześcijaństwa”Dołganiszewska, Elżbieta (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2001)Pozycja Czy chrześcijaństwo ma przyszłość?Bokwa, Ignacy (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2001)Pozycja Porozmawiajmy o księżachRadecki, Aleksander (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2001)Pozycja Rola papieża Jana Pawła II w przemianach społeczno-politycznych w Polsce i w EuropieSwastek, Józef (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2001)One of the greatest characteristic points of the pontificate of the present pope is his engagement in the apostolic visits around the world and his teaching on human rights. This teaching was helpful in a very significant way in introducing the democratic reforms and in the fall of communism - first in Poland and then in other countries of the communist bloc. In those events the pope sees “God’s finger” and “miracle” though he recognizes in the communist thought some “seeds of truth” that shouldn’t be neglected. Among those the author of the article names unemployment policy, the care for the poor and in general the broad social sphere. These ideas had some positive influence in making the „wild capitalism” less wild. The fall of the communism was at the same time the beginning of a massive attack on the part of the political left and liberal movements against the Catholic Church and the pope. The author in his article stands strongly for the proposal of attributing to John Paul II the title of “John Paul the Great”.Pozycja Ekologia i ekologizm a filozofia ekologiiCzarny, Janusz (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2001)The problems of ecology became gradually the center of many discussions on economy as well as on social and political tensions. But the criteria in this area are far from being clear. They depend strongly on the basic concept of human being. What frequently prevails now is the so called “deep ecology”, characterized by a fundamental reductionism in treating humanity: a human being is thus reduced to a mere element in the chain of nature. What’s more, the responsibility for the XX-century degradation of the natural environment is ascribed to the realistic anthropology (i.e. anthropocentrism). Such attempts to reduce the human being to the level of mere nature or – on the other side – attempts to humanize animals, are dangerous to the human race. The basis for effective ecology can be only one: the paradigm of the human priority over the nature as seen in the realistic analysis of the human being understood as a moral entity.Pozycja Chrystus zmartwychwstałZapotoczny, Robert (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2001)Pozycja Jesteśmy ludem szukającym PanaLiszka, Piotr (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2001)Pozycja Radość z WniebowstąpieniaCzarny, Janusz (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2001)Pozycja XVII Forum MłodychKowalski, Rafał (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2001)Pozycja Czy będę zbawiony – dezorientacja czy orientacja?Biskup, Marian (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2001)Pozycja Transseksualizm a prawna zdolność osoby transseksualnej do zawarcia małżeństwa w polskim prawodawstwie cywilnym i porządku kanonicznymWenz, Wiesław (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2001)Pozycja Aelred z Rievaulx, doktor przyjaźni chrześcijańskiejGroń, Ryszard (Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu, 2001)